ترکیه یک گام دیگر به هسته‌ای شدن نزدیک شد

ینی شفق گزارش داد، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت که اولین واحد نیروگاه هسته‌ای ترکیه تا ماه مه ۲۰۲۳ تکمیل می‌شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مراسمی در استان «مرسین» در جنوب ترکیه، اهمیت انرژی هسته‌ای را برای آینده این کشور بیان کرد.

وی گفت: «می‌خواهم به کسانی که در خرید و ساخت  این تاسیسات  راهبردی سهیم بودند تبریک بگویم.»

اردوغان با بیان اینکه در مجموع ۱۳۰۰۰ مهندس ترکیه و روس  برای تکمیل نیروگاه کار می‌کنند، تاکید کرد که این تأسیسات با جدیدترین و امن‌ترین فناوری در حال ساخت است.

اردوغان گفت: «تاسیسات آق‌قویو با تولید برق و کاهش انتشار کربن به محیط زیست و پیشرفت‌های ما در زمینه فناوری کمک می‌کند.»

ترکیه و روسیه در ۱۲ می ۲۰۱۰ توافقنامه‌ای برای ساخت نیروگاه هسته‌ای آق‌قویو  امضا کردند. اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه شامل چهار راکتور با مجموع توان تولید ۴۸۰۰ مگاوات برق خواهد خواهد بود.

 در روزهای گذشته یک نشریه یونانی در تحلیلی مدعی شد که ترکیه در حال مبدل شدن به یک قدرت اتمی است.

 روزنامه «گریک سیتی تایمز» در بخشی از این تحلیل  نوشت،اهمیتی که آنکارا برای تسلیحات اتمی قائل است از بیانیه  رئیس جمهور ترکیه در سپتامبر ۲۰۱۹ در مجمع اقتصادی آناتولی مرکزی مشهود است. وی در آن مقطع گفت، برخی کشورها موشک‌هایی با کلاهک اتمی دارند، اما به ما می‌گویند شما نمی‌توانیم آنها را داشته باشید. این را من نمی‌توانم بپذیرم. آنها، سایر کشورها را با داشتن این سلاح‌ها می‌ترسانند.

رئیس جمهور ترکیه در پایان گفت، ما در این زمینه کار می‌کنیم . رئیس جمهور ترکیه همچنین در مورد انتقاد از معاهده عدم اشاعه سلاح‌های  اتمی که ترکیه در سال ۱۹۸۰ امضا کرد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۹ توضیحاتی داد.

جاناتان اسپایر» مدیر مرکز گزارش و تجزیه و تحلیل خاورمیانه  معتقد است که ترکیه از اراده و مواد اولیه را در این مسیر داردت، اما دانش عاملی است که در حال حاضر فاقد آن است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.