تاثیر دوز چهارم واکسن کرونا بر پیامدهای شدید اُمیکرون

به گزارش رویترز، یک بررسی جدید نشان می‌دهد دوز چهارم واکسن کرونای شرکت‌های فایزر و بیونتک حفاظت قابل‌توجه بیشتری در مقابل بیماری شدید، بستری شدن و مرگ ناشی از اُمیکرون برای دست کم یک ماه در افراد سالمند ایجاد می‌کند.

این بررسی در اسرائیل در هنگامی انجام شد که سویه اُمیکرون سویه غالب کرونا در آن بود، نشان داد اثربخشی تخمینی دوز چهارم این واکسن‌ها در طول روز هفتم تا سی‌ام پس از تجویز در مقایسه با دوز سوم این واکسن‌ها که که چهار ماه قبل تجویز شده بود، در پیشگیری از عفونت ۴۵ درصد، در پیشگیری از بیماری شدید ۶۲ درصد و در پیشگیری از مرگ ۷۴ درصد است.

این بررسی که نتایج آن  در ژورنال پزشکی نیو انگلند منتشر شده است، ۱۸۲۱۲۲ فرد ۶۰ ساله و بالاتر را که دوز چهارم واکسن را دریافت کرده بودند با ۱۸۲۱۲۲ تفر مشابه که دوز سوم واکسن را دریافت کرده بودند، مقایسه کرده بود.

این پژوهشگران می‌گویند نتایج این بررسی در جهان واقعی نشان می‌دهد که دوز چهارم واکسن دست کم در ابتدا بر ضد سویه اُمیکرون کرونا موثر است و پیگیری بیشتر امکان ارزیابی بیشتر حفاظت ناشی از دوز چهارم واکسن در طول زمان را خواهد داد.

یک بررسی دیگر در اسرائیل که اخیر نتایج آن منتشر شد و فقط میزان‌های عفونت‌ها در افراد واکسینه‌شده و بیماری شدید پس از دوز چهارم واکسن را بررسی کرده بود، نیز نشان داد که اثربخشی واکسن در مقابل عفونت به سرعت کاهش پیدا می‌کند، اما اثر آن در پیشگیری از بیماری شدید پایدار می‌ماند,

گرچه شواهد فزاینده پژوهشی نشان داده‌اند که دوز چهارم واکسن کرونا باعث حفاظت افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای پزشکی می‌شود، اما شواهد چندانی در حمایت از تجویز گسترده‌تر دوز چهارم واکسن در دست بنده است.به همین علت کشورهایی مانند انگلیس، آلمان، فرانسه و سوئد دوز چهارم واکسن را فقط به افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای ارائه می‌کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا دوز چهارم وکسن‌های کرونا برای افراد ۵۰ ساله و بالاتر تایید کرده است. اما آژانس دارویی اروپا (EMA) درباره نیاز به تزریق دوز چهارم واکسن‌های کرونا ابراز تردید کرده‌ و خواستار دریافت داده‌های در این باره شده است و همچنین نگرانی‌های فرضی را مطرح کرده است که تزریق مکرر دوزهای یادآور یا تقویتی واکسن ممکن است باعث فشار آوردن بیش از حد بر دستگاه ایمنی افراد شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.