جهان پس از جنگ اوکراین چگونه می‌شود؟

استفان والت، نظریه پرداز مشهور حوزه بین الملل با انتشار یادداشتی در نشریه فارین پالیسی با عنوان «جنگ اوکراین همه چیز را تغییر نمی دهد» با رد دیدگاههایی که اظهار می کنند که این جنگ باعث «تغییر در همه چیز» می شود، استدلال کرده این جنگ پایان قطعی دوران تک قطبی آمریکا را نمایان می کند و جهان را به وضعیتی برمی گرداند که به بهترین وجه توسط رئالیسم توضیح داده شده است.

اقتصادنیوز این مقاله را در دوبخش ترجمه کرده که پیش از این بخش اول آن با عنوان «پیش بینی والت از تبعات جنگ اوکراین برای جهان» منتشر شده و در ادامه بخش دوم و پایانی آن منتشر می شود:

همان طور که همیشه بوده

بدین ترتیب این مسئله را ما را به کجا می رساند؟ به قول ترانه جاودانه گروه موسیقی Talking Heads: «همانطور که همیشه بوده، همان طور که همیشه بوده».

 
 

اهمیت قدرت سخت

اول، این جهانی است که در آن قدرت سخت هنوز اهمیت دارد، و اکنون بار دیگر به همه یادآوری شده است. اگر روسیه موفق به ترکیب استان‌های دونتسک و لوهانسک و یک پل زمینی به کریمه شود، به این دلیل است که نیروهای نظامی این کشور -علی‌رغم محاسبات اشتباه و گام‌های اشتباه قبلی خود- موفق به انجام این مأموریت می شوند.

و اگر اوکراین تمام یا بیشتر قلمرو سابق خود را حفظ کند، به دلیل قدرت سختی است که شهروندانش (با کمک های خارجی زیادی) برای متوقف کردن همسایه بزرگتر خود به کار گرفته اند.

اگر «هنجار ضد اشغال» بسیار پرطرفدار شود، به این دلیل نیست که پوتین ناگهان به یاد آورد که باید از هنجارها پیروی کرد، بلکه به این دلیل است که ترکیب ناسیونالیسم اوکراینی و تسلیحات مؤثر علیه مسکو به قدری زیاد بود که نمی‌توانست بر آن غلبه کند.

متن کامل این گزارش را با تیتر «پیش‌بینی جهان پس از جنگ اوکراین/ افول پوتین؟»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.