صف‌آرایی ستاره‌های هنر مقابل جنگ

اهالی موسیقی

در همین رابطه جولیان لنون، پسر ۵۹ ساله جان لنون، جنگ اوکراین را یک «تراژدی تصورناپذیر» خوانده و گفته است این رویداد سبب شد تا ترانه معروف پدرش «تصور کن» را برای اولین بار بازخوانی کند. گروه موسیقی یوتو که در سال ۱۹۷۶ در دوبلین شکل گرفت، و امروزه به‌‌‌عنوان یکی از معروف‌‌‌ترین، محبوب‌‌‌ترین و پرافتخارترین گروه‌‌‌های موسیقی محسوب می‌شود نیز به جنگ در اوکراین واکنش نشان داده است. بونو خواننده این گروه در پیامی نوشته است: «مردم شجاع اوکراین برای آزادی خود و آزادی ما مبارزه می‌کنند.» التون جان خواننده و ترانه‌‌‌نویس انگلیسی نیز در حمایت از این کمپین لینک ویدئوی یکی از کنسرت‌‌‌های پیشین خود در کی‌‌‌یف را به اشتراک گذاشته و از اندوه و تأثر خود از رنج مردم اوکراین سخن گفته است. گروه مشهور پینک فلوید هم پس از گذشت نزدیک به ۳۰ سال ، ترانه‌‌‌ای دیگر ضبط کرده و با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که با ضبط و انتشار ترانه «هی، هی، برخیزید» قصد دارد پشتیبانی خود را از اوکراین نشان دهد.

سینماگران و دیگر هنرمندان

از آن سو سینماگرها هم از این حرکت حمایت کرده‌اند و در حالی که هر روز به تعداد حامیان این کمپین اضافه می‌شود به جنگ در اوکراین واکنش نشان داده‌اند. یکی از مشهورترین چهره‌ها آنجلینا جولی بازیگر سرشناس سینمای جهان است که در ادامه فعالیت‌هایش برای احقاق حقوق غیرنظامیان در جنگ در حساب اینستاگرام خود بریده‌‌‌هایی از کنوانسیون‌‌‌های ژنو را به اشتراک گذاشته و بخش‌‌‌های مربوط به غیرنظامیان درگیر جنگ را برجسته کرده است. این بازیگر مطرح و نماینده ویژه سازمان ملل متحد در پست اینستاگرامی خود این کنوانسیون‌‌‌ها را «تلاشی برای محدود کردن صدمات جنگ و کاهش درد و رنج» توصیف کرد. کنوانسیون‌‌‌های ژنو که در سال ۱۹۴۹ مورد توافق قرار گرفتند، مجموعه‌‌‌ای از معاهدات و توافق‌‌‌های بین‌المللی هستند که استانداردهای رفتار با بیماران، مجروحان و غیرنظامیان را در زمان جنگ، تعیین می‌کنند. جولی همچنین خلاصه‌‌‌ای از قوانین جنگی کنوانسیون‌‌‌های ژنو را به اشتراک گذاشته و نوشته است: «هرگز نباید غیرنظامیان مورد هدف قرار گیرند» و «پزشکان و مددکاران باید محافظت شوند.»  و«چیزهایی که غیرنظامیان برای بقا به آنها نیاز دارند - مانند غذا و آب - نباید نابود شده یا از آنان دریغ شود.» این بازیگر برنده اسکار همچنین نوشت: تجاوز و دیگر انواع خشونت جنسی به‌‌‌صراحت ممنوع اعلام شده است.

نقض این قوانین یک جنایت جنگی است. جولی به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل، در کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان فعالیت کرده و توجهات را به بحران‌های انسانی در سراسر جهان از جمله میانمار و یمن جلب کرده است. او همچنین به اوکراین پرداخته و به‌‌‌طور بخصوص، بیان کرده است که «کودکان بیشترین هزینه‌‌‌ را خواهند پرداخت.» او در روزهای نخست حمله روسیه به اوکراین نیز در صفحه اینستاگرامش نوشته بود: «چون بسیاری از شما، برای مردم اوکراین دست به دعا برداشته‌‌‌ام. من و همکارانم در کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تمام تلاش خود را بر این امر متمرکز کرده‌‌‌ایم که تمام آوارگان این رویداد از حفاظت و حقوق اساسی انسانی برخوردار شوند. از تلفات انسانی و مردمی که برای حفظ جانشان و یافتن امنیت خانه‌‌‌هایشان را ترک کرده‌‌‌اند، گزارش‌هایی به ما رسیده است. هنوز خیلی زود است تا بفهمیم چه روی خواهد داد، اما بدون مبالغه این لحظه‌‌‌ای مهم برای مردم اوکراین و حاکمیت قانون در سطح بین‌الملل است.»

پیش از این دیوید لینچ، کارگردان مشهورآمریکایی نیز در بخشی از صحبت‌های خود خطاب به پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته بود: مرگ و ویرانی برای تو اجتناب‌ناپذیر است. تو آنچه را کاشته‌ای درو خواهی کرد. خالق «جاده مالهالند» خطاب به پوتین عنوان کرد: ما انسان‌هایی هستیم که در نحوه رفتارمان با همنوعانمان مسوولیم و باید بگویم یک قانون در طبیعت وجود دارد، یک قانون سخت و سریع که هیچ راه گریزی برای آن وجود ندارد و این قانون آن است که شما هرچه بکارید، درو خواهید کرد و اکنون تو در حال کاشت مرگ و نابودی هستی. یکی از مشهورترین چهره‌های جهانی در هنر اجرا (Performance Art) که به لقب «مادر هنر پرفورمنس» مشهور است، مارینا آبراموویچ است که همواره با اجراهای خود توجه هنر معاصر را به خود جلب کرده است. او هم در یک پست اینستاگرامی نسبت به این اقدام واکنش نشان داد و گفت: «حمله به اوکراین، حمله به بشریت است.» همچنین در ماه گذشته، النا کووالسکایا مدیر هنری تئاتر مه‌‌‌یرهولد مسکو در اعتراض به جنگ روسیه علیه اوکراین از شغل خود استعفا کرد. النا کووالسکایا مدیر هنری تئاتر مه‌‌‌یرهولد مسکو اعلام کرد که دیگر نمی‌تواند با وجدان خوب حقوق دولتی بگیرد. کووالسکایا در یک پست فیس‌بوکی روز ۲۵ فوریه نوشت: کار کردن برای یک قاتل و حقوق گرفتن از او غیرممکن است.

در همین رابطه «‌شان پن»، ستاره ۶۱ ساله هالیوودی هم خواستار آن شده تا یک‌میلیاردر ۱۲ جنگنده با فناوری برتر نسبت به جنگنده‌‌‌های میگ و سوخوی روسیه برای اوکراین خریداری کند تا شاید کفه ترازوی جنگ به سمت این کشور اروپایی سنگینی کند. هزینه خرید این تعداد جنگنده پیشرفته، ۳۰۰‌میلیون دلار تمام خواهد شد. پن هم اکنون در حال فیلمبرداری و ساخت یک مستند درباره اوکراین و رئیس‌جمهوری این کشور ولادیمیر زلنسکی است. وی پیش از این هم تهدید کرد اگر به زلنسکی اجازه داده نشود در مراسم اسکار صحبت کند، جایزه اسکار خود را جلوی چشم همه ذوب خواهد کرد، خواسته‌‌‌ای که البته محقق نشد و به جای آن رئیس‌‌‌جمهور اوکراین، در مراسم گِرمی، که به اسکار موسیقی معروف است، حضوری غافلگیرکننده داشت و خواستار حمایت از کشورش شد. وی با مخاطب قرار دادن هنرمندان برجسته صنعت موسیقی از آنها خواست که سکوتی را که جنگ به وجود آورده است با موسیقی پر کنند.