دولت جدید پاکستان در پی تعمیق روابط با آمریکا

به گزارش پایگاه د نیوز، دولت جدید پاکستان سه‌شنبه اعلام داشت با آمریکا "به شکلی سازنده و مثبت" در راستای حمایت از "اهداف مشترک" مربوط به امنیت، توسعه و صلح منطقه‌ای تعامل خواهد کرد.

پارلمان پاکستان روز دوشنبه شهباز شریف را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور انتخاب کرد تا جایگزین عمران خان شود که آخرین دقایق شنبه با رای عدم اعتماد از نخست‌وزیری عزل شد و به حدود چهار سال دولت ائتلافی او پایان داد.

دفتر شهباز شریف در پاسخ به اظهارات مطرح شده از سوی جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در روز دوشنبه که در آن او بر اهمیت روابط واشنگتن با اسلام‌آباد صرف‌نظر از رهبر روی کار در آنجا تاکید کرد گفت: ما از اقدام آمریکا در تاکید مجدد بر اهمیت روابط پرسابقه‌اش با پاکستان استقبال می‌کنیم.

در بیانیه طرف پاکستانی آمده است: ما چشمداشت به تعمیق این روابط مهم بر مبنای اصول برابری، منفعت دوجانبه و سود دوجانبه داریم.

ساکی اخیرا گفت، دولت جو بایدن حامی "حفظ صلح‌آمیز اصول دموکراتیک اساسی" بوده و از یک حزب سیاسی در قبال حزب دیگری در پاکستان حمایت نمی‌کند.

او ادامه داد: ما برای همکاری پرسابقه خود با پاکستان ارزش قائلیم و همواره یک پاکستان موفق و دموکراتیک را برای منافع آمریکا حیاتی می‌دانیم.

ساکی بیان کرد، تحت فعالیت رهبران جدید اسلام آباد روابط "طولانی، قدرتمند و پایدار" ادامه خواهد یافت. او از گفتن اینکه آیا بایدن برنامه‌ای فوری برای گفت‌وگو کردن با شهباز شریف دارد خودداری کرد.

در دوره نخست وزیری عمران خان روابط اسلام‌آباد و واشنگتن که معمولا به صورت سنتی پرنوسان بوده، دستخوش افول شد. عمران خان در سال ۲۰۱۸ به عنوان رئیس دولت ائتلافی پاکستان به همراه اکثریتی شکننده در پاکستان به قدرت رسید.

عمران خان در تمام طول حدود چهار سال نخست وزیری‌اش بی‌وقفه از واشنگتن به سبب آنچه که جنگی مخدوش در افغانستان، کشور همسایه کشورش قلمداد می‌کرد، انتقاد داشت. این جنگ ماه اوت گذشته پایان یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.