نخستین پیام رسمی بایدن به پاکستان

به گزارش منابع رسمی پاکستان، این اولین پیام رسمی جو بایدن به پاکستان پس از تحلیف مراسم ریاست جمهوری آمریکا در اول بهمن ماه امسال محسوب می‌شود.

وی روز سه‌شنبه به «عارف علوی» همتای پاکستانی خود گفت: هر دو کشور به کار جمعی برای حل چالش‌های مشترک به ویژه صلح در افغانستان، بیماری همه گیر ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی ادامه خواهند داد.

بایدن روز ملی پاکستان (۲۳ مارس) را به رئیس جمهوری این کشور تبریک گفت و اظهار داشت: روابط پاکستان و ایالات متحده بر اساس هدف مشترک صلح و رفاه منطقه‌ای است.

وی همچنین مدعی شد که واشنگتن مشارکت با اسلام‌آباد را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

دولت اسلام‌آباد همواره طی چهار سال گذشته در دولت سابق آمریکا که مجری سیاست‌های سختگیرانه علیه پاکستان بوده، از گلایه داشته و اکنون از دولت بایدن انتظار دارد ضمن ترمیم مناسبات، روابط پایاپای و به دور از انتظارات یکجانبه را در دستور کار قرار دهد.

پاکستان و آمریکا زمانی به ویژه در دوران جنگ اتحاد جماهیر شوروی سابق با افغانستان و نیز دورانی که واشنگتن سرگرم طراحی حمله به افغانستان بود، متحد هم محسوب می‌شدند؛ اما طی سال‌های اخیر به ویژه در زمان دولت ترامپ دیگر خبری از اتحاد میان دو کشور نیست.

تحلیلگران در پاکستان معتقدند، مناسبات این کشور با آمریکا در قالب بده بستان است و افغانستان نیز محور این تعاملات محسوب می‌شود. اما آنچه چالش اصلی برای دولتمردان پاکستانی به حساب می‌آید، توسعه روابط با واشنگتن فراتر از نگاه امنیتی است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.