مکرون برنده انتخابات است

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در ساعاتی پس از اعلام نتایج دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از پیشتازی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فعلی حکایت دارد. دور اول این انتخابات روز گذشته برگزار شد و دور دوم نیز روز چهارم اردیبهشت برگزار می شود.

روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، نتایج دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با تایید نظرسنجی‌هایی که پیشتر صورت گرفته بود، نشان داد که مکرون با مارین لو پن نامزد حزب راست تندور «مجمع ملی» در دور دوم رقابت خواهد کرد.

به این ترتیب رقابت این دو نسبت به سال ۲۰۱۷ نزدیک تر خواهد بود. در آن سال مکرون با ۶۶.۱ درصد آرا در برابر رای ۳۳.۹ درصدی رقیب به پیروزی رسیده بود.

در انتخاباتی که دیروز دور نخست ‌آن برگزار شد، مکرون با کسب ۲۷.۶ درصد آرا در جایگاه نخست دور اول انتخابات ایستاد و مارین لو پن نیز با ۲۳.۴۱ درصد آرا پیروزی گذشته را تکرار کرد.

به طور مشخص، نظرسنجی موسسه ایفوپ-فیدوسیال، برای رسانه‌های رادیو تلویزیون های TF۱ و LCI ، نشریه «پاری مچ» و رادیو جنوب پیروزی مکرون را با کسب ۵۱ درصد آرا در برابر ۴۹ درصد رای لو پن نشان می دهد.

دو موسسه دیگر شامل «سوپرا- استریا» برای تلویزیون فرانسه، رادیو فرانسه، روزنامه لو پاریزین، شبکه تلویزیونی LCP و نیز موسسه آپنیون وی برای شبکه‌های خبری CNews و Europe۱ پیروزی مکرون را با کسب ۵۴ درصد آرا در برابر نامزد حزب مجمع ملی (۴۶ درصد) پیش‌بینی می کنند.

موسسه نظرسنجی ایفوپ نیز با ارائه جزئیات بیشتر پیش بینی کرده که ۳۵ درصد از آرای والری پکرس نامزد جمهوری خواهی که از مکرون حمایت کرده به آرای رئیس جمهوری فعلی اضافه شود و همین میزان رای نیز به آرای لو پن افزوده شود. ۳۰ درصد از هواداران پکرس نیز رای سفید در صندوق انداخته و یا در انتخابات شرکت نمی کنند.

این نظرسنجی همچنین در مورد آرای ژان لوک ملانشون نامزد حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر که با توجه به میزان بالای آن در دور دوم بیش از سایر نامزدها تاثیرگذار است، پیش بینی کرد: ۳۳ درصد آرای او به نفع مکرون خواهد بود و ۲۳ درصد به نفع لو پن. این گزارش ۴۴ درصد آرای ملانشون را در دور دوم انتخابات سفید و یا از آن رای دهندگان غایب می داند.

بر همین اساس پیش بینی می شود که سه چهارم آرای اریک زمور از حزب راست افراطی «تسخیر مجدد» از ان مارین لو پن شود تنها چهار درصد هواداران او به مکرون رای دهند.

نظرسنجی موسسه ایفوپ یکشنبه شب در ساعت ۲۰ و یک دقیقه تا ۲۱ دقیقا یک ساعت پس از اعلام رسمی نتایج دور نخست انتخابات صورت گرفته است. در این نظرسنجی نظر ۹۶۴ نفر از جامعه‌آماری یک هزار و ۴ فرانسوی بالای ۱۸ سال که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند، مورد سوال قرار گرفتند.

جامعه آماری نظرسنجی موسسه اپنیون وی و ایپسوس نیز که هر دو دیشب نظرسنجی را انجام داده اند، به ترتیب یک هزار و ۷۳۹ و یک هزار ۱۷۲ نفر بوده است.

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که روز ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) پیش‌بینی شده است، دو نامزد که بیشترین رای را در دور نخست آورده باشند به رقابت می‌پردازند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.