رایزنی تلفنی بلینکن با پاشینیان و علی‌اف

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، بلینکن در تماس‌های تلفنی جداگانه با نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهوری آذربایجان درباره اوضاع قره‌باغ و اوکراین گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه همچنین اعلام کرد: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت‌وگو داشت و بر ادامه تعهد آمریکا و شرکایش به منظور مسئول دانستن روسیه و عاملان جنگ غیرقابل توجیه علیه اوکراین تاکید کرد.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین به این مساله پرداخت که اکنون زمان تشدید اوضاع در منطقه نیست.

تماس با رئیس جمهوری آذربایجان منعکس کننده تماس با پاشینیان بود که طی آن بلینکن حمایت و استقبال خود را برای مذاکرات صلح بیشتر بین دولت‌های ایروان و باکو، از جمله دیدار برنامه ریزی شده پاشینیان و علی‌اف امروز (چهارشنبه) ششم آوریل با شارل میشل، رئیس شورای اروپایی ابراز کرد.

روز دوشنبه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای مسلح ارمنستان به مواضعی در منطقه تووز در طرف آذربایجانی که هم مرز با شمال منطقه درگیر در قره باغ است، حمله کردند.

در سال‌های اخیر درگیری‌هایی در این منطقه استراتژیک مرزی بین دو کشور رخ داده است.

درگیری چندین ساله بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سال ۲۰۲۰ در قره باغ تشدید شد و هزاران تن از هر دو طرف کشته شدند. اعلام آتش‌بس سه جانبه با میانجی‌گری روسیه در نوامبر همان سال انجام شد و طرفین با استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه موافقت کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.