آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی/عامل افزایش قیمت‌ها چیست؟
سایپایی ها امروز ۱۵ فرودین ۱۴۰۰ در بازار با رشد یک تا ۴ میلیونی تومان قیمت گذاری شدند، رشد قیمتی که بسیاری معتقدند سردرگمی به وجود در این روند اثرگذار بوده است.
 

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که امروز و با افزایش حدود ۳۰۰ تومانی نرخ دلار شاهد رشد قیمت در بازار خودرو بوده ایم. ارزیابی صورت گرفته نشان دهنده آن است که علاوه بر رشد نرخ دلار اخبار ضد و نقیضی که در خصوص واردات خودرو مطرح می شود نیز بر این روند اثرگذار بوده است؛ بطوریکه از سرگیری واردات خودرو که در بهار امسال قطعی به نظر می‌رسید، در روزهای اخیر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. بطوریکه در پی اعلام خبر حذف مجوز واردات ۷۰ هزار خودرو شخصی از بودجه سال ۱۴۰۱،  تکلیف شکسته شدن انحصار خودروسازهای داخلی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

خبر حذف مجوز واردات خودرو صبح روز گذشته از سوی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه اعلام شد. به گفته حمیدرضا حاجی بابایی کمیسیون تلفیق با مجوز هیئت رئیسه مجلس و به منظور رفع ایراد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص، مصوبه واردات خودرو سواری را حذف کرد. خبری که بعد از ظهر روز گذشته از سوی سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس رد شد. به گفته سخنگوی هیات رییسه مجلس محدودیتی برای واردات خودرو وجود ندارد. وی بر این نکته تاکید کرد که براساس برخی ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته بود، عبارتی که درآن اشاره مستقیم به تعداد واردات خودروهای سواری می شد از قانون حذف شده، اما حذف تعداد به معنی ممانعت از واردات خودرو نیست و براساس بند «ک» تبصره ۷ قانون بودجه سال جاری دولت از ابتدای سال می تواند برای واردات هر نوع خودرویی سیاست گذاری کند.

اظهارنظرهای که سردرگمی در بازار را به همراه داشت و موجب شد تا علاوه بر اینکه قیمت خودرو در بازار افزایشی شود، از سوی دیگر شاهد فاصله گرفتن بیش از پیش خریداران از بازار باشیم.

 
 

قیمت محصولات سایپا

از جمله محصولات سایپا که امروز مورد ارزیابی قرار گرفته اند، می‌توان به «شاهین»، «کوییکR »، «کوییک معمولی»، «تیبا صندوقدار»، «تیبا۲ معمولی» و «ساینا» اشاره کرد. رصد بازار محصولات سایپا نشان دهنده آن است که امروز سایپایی ها در بازار با رشد ۱ تا ۴ میلیون تومان در بازار عرضه شدند. به گفته فعالان بازار خودرو قیمت مدل ۱۴۰۱ سایپا هنوز اعلام نشده و سایپایی ها همچنان قیمت های سال گذشته را دارند.

با ارزیابی بازار می توان گفت امروز «شاهین» نیز در بازار رشدی ۴ میلیون تومانی در بازار داشت و قیمت آن به ۳۴۴ میلیون رسید.

 
 

در میان خانواده تیبا امروز در بازار «تیبا ۲» معمولی یک میلیون تومان افزایش قیمت داشت و ۱۸۴ میلیون تومان به فروش رفت. «تیبا صندوقدار» هم در بازار  رشدی ۲ میلیونی را تجربه کرد و قیمت آن ۱۸۰ میلیون تومانی شد . اما «ساینا» یک میلیون کاهش قیمت در بازار داشت و قیمت آن به ۱۹۳ میلیون تومان رسید.

براین اساس «کوییک R»  امروز بدون تغییر  در بازار  ۱۹۸ میلیون تومان دست به دست شد و «کوییک معمولی» هم  با افزایش ۲ میلیونی ۱۹۴ میلیون تومان قیمت خورد.

سایپا 15

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.