الگو‌‌‌های تکنیکالی اغلب نماد‌‌‌‌‌‌های معاملاتی در بازار سهام از فشرده‌شدن دامنه نوسان سهم‌‌‌ها حکایت دارند، اما به‌واسطه تعدیل‌ نرخ ارز و بهبود وضعیت تولید و فروش برخی از شرکت‌ها که در انتشار گزارش‌‌‌‌‌‌ عملکرد یک‌ماه گذشته مشاهده شد، در گزارش‌‌‌‌‌‌های پیش‌‌‌رو نیز تداوم چنین روندی می‌تواند از لحاظ بنیادی پالس‌‌‌های مطلوبی به بازار ارسال کند.

به نظر می‌رسد، بازار همچنان به مولفه‌‌‌‌‌‌های رشد مجهز نیست و نمی‌توان انتظار رشد قابل‌توجه را از آن داشت، اما در مقابل این موضوع قیمت سهام شرکت‌ها به واسطه وضعیت سودآوری و چشم‌‌‌اندازی که در مورد پایداری و تداوم سود برای آنها وجود دارد، از جذابیت برخوردار است.

با اطمینان بالایی می‌توان عنوان کرد، محدوده‌‌‌های امروزی که سهام شرکت‌ها مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند، به‌خصوص در گروه‌‌‌هایی نظیر پتروشیمی، شیمیایی‌‌‌، فلزی و‌‌‌ بعضا بانک و نماد‌‌‌هایی که غالبا با ریزش‌‌‌های قابل‌توجهی همراه بودند، اکثرا در موقعیت‌‌‌هایی هستند که با دلیل، منطق و پشتوانه می‌توان از محدوده‌‌‌های قیمتی فعلی آنها دفاع کرد و امید داشت چنین گروه‌‌‌هایی، بازدهی جذابی را در آینده برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورند.

متقاضیان قیمت‌های پایین، حاضر به خرید سهام شرکت‌ها هستند و تعداد قابل‌توجهی از فروشندگان نیز بازار سهام را ترک کرده‌‌‌اند. این مهم باعث شده است تا حجم بازار با کاهش مواجه شود؛ بنابراین پتانسیل ریزشی جدیدی برای بازار متصور نخواهیم بود.

در حال حاضر، متقاضیان ترجیح می‌دهند در قیمت‌های افزایشی اقدام به خرید سهام نکنند و خرید‌‌‌‌‌‌ را به واسطه چنین استراتژی‌ای با تاخیر همراه کنند. بنابراین بازار قدرت رشد مطلوبی در مقابل چنین اتفاقی ندارد. اما به نظر می‌رسد گزارش‌‌‌های آذر‌‌‌ماه و انتظاراتی که از گزارش‌‌‌های ۹ماهه شرکت‌ها وجود دارد، در کنار تعدیل‌های نرخ ارز که اثرات آن در نرخ نیمایی نیز نمود پیدا خواهد کرد، همگی بتوانند در نقش محرک‌‌‌های تقویت‌‌‌کننده و افزایش قیمت سهام وارد صحنه شوند. در ادامه نیز با نزدیک شدن به پایان سال و شفاف شدن سایر مولفه‌ها می‌توان انتظار وضعیت مساعد‌‌‌تری را از بازار سهام داشت.

ارزندگی قیمت سهام از منظر بنیادی در اغلب صنایع به‌وضوح قابل مشاهده است، اما تعدیل‌های نرخ ارز به طور معمول اثرات بیشتر و سریع‌‌‌تری در برخی گروه‌‌‌ها خواهد داشت که از جمله آنها می‌توان به پتروشیمی‌‌‌، شیمیایی و فلزی اشاره کرد. معمولا به واسطه شناخت، ‌‌‌اشراف و گرایشی که سرمایه‌گذاران نسبت به شرکت‌های پتروشیمی و شیمیایی دارند و از سویی پالس‌‌‌های مثبت ارسالی از قیمت نفت در بازار‌‌‌های جهانی طی چند روز اخیر، تمامی این موارد باعث شده است تا سرمایه‌گذاران به‌طور موقت گرایش بیشتری به این صنایع پیدا کنند.

افزایش قیمت برخی از سهم‌‌‌‌‌‌ها به عنوان مثال پتروپالایشی‌‌‌‌‌‌ها که در روز قبل معاملاتی روی داد، به واسطه تعدیلات ارز و نوسانات بازار‌‌‌های جهانی صورت گرفت و به نظر می‌رسد این روند می‌تواند به سایر صنایع نیز تسری پیدا کند.

تجربه گذشته نشان می‌دهد، به طور معمول سهام زیرمجموعه صنایعی که عرضه‌‌‌ اولیه‌‌‌ای داشتند، به واسطه خوش‌بینی و حمایت‌‌‌هایی که صورت می‌‌‌گرفت، مقداری تقویت می‌‌‌شد. بهتر شدن وضعیت معاملاتی سهام پتروشیمی‌‌‌ها را نیز می‌توان به عرضه‌‌‌ای که بازار در انتظار آن است، ارتباط داد.

اکنون در اغلب سهام مطرح و حتی در سهام کوچک‌تر بازار شاهد رسیدن به نقاطی هستیم که به عنوان نقطه حمایتی قوی در حال ایفای نقش هستند. چنین نقطه حمایتی در خیلی از سهم‌‌‌ها همچنان شکسته نشده، اما به هر حال سهم‌‌‌ها در چنین محدوده‌‌‌هایی در حال درجا زدن هستند.

به نظر می‌رسد برخی سرمایه‌گذاران قصد فروش سهام خود را با استراتژی حضور در سایر بازار‌‌‌های مالی دارند. این در حالی است که به نظر می‌رسد هیچ یک از بازارها در بازه زمانی ۶ماه تا یک‌سال نتوانند بازدهی بالاتری از بازار سرمایه داشته باشند. دلار و سکه نیز از چنین شرایطی تبعیت می‌کنند. با توجه به ریزش‌‌‌های شدیدی که در بورس تهران تجربه شد و سود‌‌‌های نقدی که می‌توان با حضور در مجامع ۶ماه آینده دریافت کرد، جذابیت‌‌‌های بازار سهام نسبت به سایر بازار‌‌‌های مالی همچنان پررنگ‌‌‌تر است.

از طرفی با ریسک ریزش پرشتاب نیز (به واسطه اینکه قیمت‌ها در بازار سهام به شرایطی رسیده‌‌‌اند که نمی‌توان از تداوم ریزش آنها دفاعی کرد) در بورس مواجه نخواهیم بود؛ مگر اینکه شرکت‌ها با تهدید‌‌‌های جدی در حوزه بودجه مواجه شوند؛ مانند افزایش‌‌‌های قابل ملاحظه در حوزه قیمت حامل‌‌‌های انرژی، تعرفه واردات مواد اولیه، بهای تمام‌شده، ایجاد محدودیت‌های جدی در حوزه صادرات و مواردی از این قبیل که بتوانند وضعیت سودآروی شرکت‌ها را با تغییر همراه کنند.

به طور کلی این موارد از مهم‌ترین مولفه‌‌‌‌هایی محسوب می‌‌‌شوند که باعث می‌شوند عده‌‌‌ای در بازار سهام حاضر به انجام معاملات نشوند. این قبیل سرمایه‌گذاران از برگشت روند نیز اطمینان ندارند؛ به دلیل اینکه بازار همچنان کف‌‌‌های جدید قیمتی را به سهامداران نشان می‌دهد.

تا پایان سال‌جاری و در سه‌ماهه فصل زمستان انتظار می‌رود مسیر روند معاملاتی بازار سهام به سمت افزایش میل پیدا کند؛ هر چند احتمالا روز‌‌‌های پررونقی را نتوان در ابتدای زمستان تجربه کرد، اما با توجه به وضعیت بازار ارز، قیمت‌های جهانی و وضعیت مطلوب بنیادی شرکت‌ها در ماه‌‌‌های آتی، اثرات خود را به شکل افزایش کف قیمتی سهام در معاملات نشان خواهد داد.