مکانیزم ماشه فعال می‌شود؟

تریتا پارسی، تحلیلگر مسائل منطقه ای و ایران، با انتشار یادداشتی با عنوان «بدون توافق هسته ای با ایران، جنگ محتمل است» در پایگاه تحلیل رسپانسیبل استیتکرفت، استدلال کرده عدم تفاهم بر سر این مسئله چه مخاطرات هولناکی می تواند در پی داشته باشد.

زورآزمایی نمادین

علیرغم اظهارات همه طرف‌ها مبنی بر اینکه مذاکره‌کنندگان به امضای توافق «بسیار نزدیک» هستند، مذاکرات هسته‌ای به ظاهر پایان‌ناپذیر با ایران، با یک مانع دیگر مواجه شده است.

موضوع اصلی مورد مناقشه کنونی، درخواست ایران مبنی بر خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی خارجی ایالات متحده (FTO) است. هر چند حذف این نهاد از فهرست مذکور پیامدهای عملی کمی در پی خواهد داشت، اما چالش کلیدی بایدن با تجدید توافق هسته ای را آشکار کرد: آیا هزینه سیاسی تضمین این توافق بیشتر از هزینه مرگ آن است؟

همچنین در اکوایران ببینید : تمرین شکست خورده خاتمی

روشن است که حذف از این فهرست برای هر دو طرف تنها مسئله ای نمادین است. همانطور که اسفندیار باتمانقلیج نشان داده، حضور در این فهرست تنها یکی از راه های تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است -ضمن این که طبقه بندی این نهاد به عنوان یک سازمان تروریستی تنها از طریق حضور در این فهرست انجام نشده است.  در واقع ایرانی ها با خروج از این فهرست نفعی عملی نمی برند و آمریکا نیز متحمل ضرر ملموسی نخواهد شد.

نبرد از گوشه رینگ

اما از نظر سیاسی، هم تهران و هم واشنگتن بی جهت خود را در گوشه رینگ قرار داده اند. در نشست دوحه در قطر طی هفته گذشته، کمال خرازی، وزیر امور خارجه سابق و مشاور فعلی رهبر ایران، تاکید کرد که برای موفقیت مذاکرات هسته ای، سپاه «قطعاً باید» از فهرست FTO حذف شود.

به طور مشابه، این موضوع فضایی را برای مخالفان برجام در سنای ایالات متحده ایجاد کرده است، جایی که نیاز به حمایت حداقل 41 سناتور وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که قطعنامه عدم تایید توافق شکست بخورد (به نظر می رسد در هر صورت، کنگره توافق احیا شده را تحت قانون بازنگری توافق هسته ای ایران در سال 2015 بررسی کند).

اما از آنجایی که مخالفت با خروج سپاه از فهرست مذکور، فارغ از پیامدهای عملی آن، در حال افزایش است، حامیان این توافق در کنگره بیم دارند که دولت بایدن بیش از حد بر هزینه‌های سیاسی چنین اقدامی تمرکز می‌کند، و این در حالی است که آنها هزینه‌های مرگ برجام را به دلیل یک موضوع اساسا نمادین، دست کم می‌گیرد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «پیامدهای احتمالی عدم توافق ایران و آمریکا برای منطقه»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.