تعداد شهرهای قرمز به ۳۶ رسید

اگرچه واپسین روزهای نوروز ۱۴۰۱ در حال سپری شدن است و پس از ۲ سال محدودیت به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا ، روز سیزدهم فروردین، ورود مردم و گردشگران به عرصه های طبیعی چشمگیر خواهد بود لذا رعایت تمام نکات بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی همچنان ضروری است.

توجه نکردن به دستورالعمل‌های بهداشتی، تشکیل تجمعات و گردهمایی های خانوادگی در روز سیزده بدر امسال، می‌تواند تبدیل به کانونی برای شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور شود. انتظار می رود مردم در بازگشت از سفرها و همچنین ، پیش رو بودن روز طبیعت بایستی در تفرج های روز طبیعت علاوه بر توجه به محدودیت های بهداشتی مقابله با کرونا و رعایت موازین بهداشتی، نسبت به مراقبت از طبیعت توجه لازم و کافی داشته باشند.

 در دوران شیوع ویروس کرونا هرگونه مراسم منتج به اجتماع افراد و دورهمی ممنوع بود اما امسال با تمهیدات اندیشیده شده متفاوت از دو سال اخیر با پوشش فراگیر واکسن کرونا و روند کاهشی ابتلا به این بیماری، طبیعت سبز، رنگ و بوی مردمی به خود می‌گیرد.

از سویی دیگر فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در ششم فروردین امسال اعلام کرد که همه مدارس و مراکز آموزشی باید از ۱۴ فروردین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به برگزاری کلاس‌های حضوری برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام کنند و سه روز بعد از این اعلام  و در نهم فروردین هم وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه حضوری شدن مدارس را، به ادارات کل آمورش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد تا به نوعی در مدت زمان باقی‌مانده زیرساخت‌های لازم برای تحصیل حضوری دانش آموزان فراهم شود.

 باتوجه به اهمیت ارتقای فرایند یاددهی- یادگیری به شیوه حضوری و جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان، تمامی مدارس از ۱۴ فروردین ماه به صورت کامل بازگشایی می شود.

همه به امیکرون مبتلا می‌شوند

 مصطفی قانعی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه همه به امیکرون مبتلا می‌شوند، گفت: امیکرون سویه قالب بیماری کرونا در ایران است و بیش از ۹۸ درصد افراد به این سویه مبتلا می شوند.

وی افزود: امیکرون سویه ضعیفی از کرونا هست که کشندگی آن بسیار بسیار کمتر از دلتا است با این حال باید پروتکل های بهداشتی به خوبی رعایت شوند چراکه کرونا، ویروس هوشمندی است که می تواند از نوعی به نوع دیگر تغییر جهش دهد و جامعه را دوباره درگیر سویه‌ای جدید کند.

وی بیان کرد: با این حال و در شرایط کنونی با توجه به اینکه تعداد بسیاری از افراد جامعه واکسن زده اند و اینکه این سویه کرونا، سویه ضعیفی است؛ بنابراین می توانیم بگوییم کشور طی چند ماه آینده در فاز بسیار خوبی از بیماری قرار می گیرد.

قانعی در خصوص مرگ و میرهای اخیر ناشی از کرونا نیز گفت: اگر کسری را درنظربگیریم و در مخرج آن تعداد مبتلایان به کرونا را قرار دهیم و در صورت کسر میزان مرگ و میر را بگذاریم، خواهیم دید که تعداد مرگ و میر در سویه امیکرون بسیار کم اس

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص واکسیناسیون کودکان و ترس والدین از واکسیناسیون فرزندان خردسال خود گفت: همواره واکسن ها به کودکان و نوزادان تزریق شده است و تاکنون بزرگسالان آن را نمی زدند؛ اما اکنون شرایط شیوع بیماری به گونه ای شده است که افراد بالغ هم باید واکسن بزنند و هر چند ماه یک بار تزریق آن را تکرار کنند اما کودکان با دریافت این واکسن برای مدتی طولانی و شاید مادام العمر نسبت به این بیماری مصون می شوند.

وی گفت: بنابراین والدین نباید در زدن واکسن کرونا برای کودکان خود دچار تردید شوند و باید از واکسن های موجود برای حفاظت کودکان خود در برابر کرونا استفاده کنند.

۱۲ فروردین و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

تازه ترین آمار از شرایط کرونایی کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۶ بیمار کووید ۱۹جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۲۴۰ نفر رسید همچنین ۲۲۶۴ بیمار جدید در کشور شناسایی شد که ۳۱۵ نفر از آنها بستری شدند.

تا کنون ۶۳ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۷۷۸ نفر دُز اول، ۵۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۱۷۸نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۹۴۱ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۷ میلیون و ۶۴ هزار و ۸۹۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۲۲ هزار و ۶۳۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

از دیروز تا امروز ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۶۴  بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۱۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ نیز در کشور به ۷ میلیون و ۱۶۴ هزار و ۴۸۴ نفر رسید.

متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۲۴۰ نفر رسید.

همچنین تا کنون ۶ میلیون ۸۷۷ هزار و ۸۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

یک هزار و ۶۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۴۹ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۴۶۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اکنون ۲۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۰۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

مروری بر آخرین وضعیت کرونا و روند واکسیناسیون در استان ها

ساری  

آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران نشان می‌دهد از مجموع ۵۲۰ هزار دانش آموز و ۴۵ هزار معلم مازندرانی، حداقل ۹۸ درصد جامعه هدف گروه دانش آموزی ۱۲ تا ۱۸ سال، ۹۵ درصد معلمان و همچنین ۲۵ درصد گروه دانش آموزی هفت تا ۱۱ سال در استان حداقل یک دز واکسن کرونای خود را دریافت کردند.

در زمان حاضر حدود ۹۵ درصد معلمان استان حداقل ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کردند اما سهل‌انگاری در بین حدود ۴۰ هزار معلم استان در تزریق دز سوم واکسن کرونا وجود دارد و در زمان حاضر تنها ۴۵ درصد از این جامع هدف نسبت به تزریق دز تکمیلی واکسن خود اقدام کردند.

همچنین ۹۸ درصد از مجموع ۲۵۰ هزار دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ سال واجد شرایط مازندرانی هر ۲ دز واکسن کرونای در نظر گرفته شده خود را دریافت کردند و واکاوی این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که دغدغه کمی برای این گروه سنی و حاضر شدن آنان در کلاس درس حضوری در استان به دلیل ایجاد ایمنی جمعی با تزریق واکسن وجود دارد.

اردبیل 

روند نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که برای هفتمین بار در سال جدید، شمار جانباختگان کووید.۱۹ در این استان به صفر رسید.

با صفر شدن دوباره فوتی کرونا در استان اردبیل، مجموع جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در این استان طی ۲۵ ماه گذشته در رقم ۲ هزار و ۷۷۲ نفر باقی ماند.طی شبانه‌روز گذشته ۱۱ فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری شده و تحت مداوا قرار گرفتند.

 با ادامه روند نزولی شیوع کرونا در سطح این استان، شمار بیماران بستری همزمان در مراکز درمانی این استان طی شبانه‌روز گذشته نیز به ۶۴ نفر رسید.

 هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، نیر، خلخال و سرعین، نمین، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار و کوثر در وضعیت زرد و شهرستان‌های مشگین‌شهر و پارس‌آباد نیز در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

 ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۵۹۴ دُز واکسن نوبت اول دوم و دوم و سوم در استان اردبیل تزریق شده که نرخ تزریق نوبت اول واکسن کرونا در این استان را ۹۷ درصد جمعیت هدف معادل ۹۶۰ هزار و ۳۹۸ دُز اعلام شد.

زنجان  

۷۰ بیمار کرونایی در این استان مثبت سرپایی اعلام شد و اکنون ۷۲ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند. همچنین روز گذشته یک  فوتی کرونایی در استان زنجان ثبت شد که درمجموع شمار فوتی‌های ناشی از این بیماری به رقم هزار و ۹۰۸ نفر رسید.

 از  ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت بیماری کرونا سرپایی براساس یافته‌های آزمایشگاهی در این استان به رقم ۱۵۷ هزار و ۸۲۴ نفر رسیده است.

طبق گزارش های اعلام شده تاکنون موارد مثبت بستری نیز بر اساس یافته های آزمایشگاهی به تعداد ۱۴ هزار و ۳۰۱ نفر در استان زنجان ثابت شده است که ۱۲ هزار و ۳۷۹ نفر از آنان بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

۱۲ فروردین و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

آذربایجان شرقی 

با فوت ۶ نفر در اثر ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، روزانه بین یک تا ۶ مورد فوت ناشی از کرونا در استان گزارش می‌شود. در ۲۴ ساعت گذشته ۶۹ بیمار جدید کرونایی در استان بستری شده اند و در مجموع ۲۶۴ بیمار کرونایی در استان بستری هستند.

رنگ کرونایی ۲ شهرستان آذربایجان شرقی نارنجی است و ۱۹ شهرستان دیگر از جمله تبریز در وضعیت زرد قرار دارند  در روزهای اخیر، چند مورد گزارش افزایش مراجعان سرپایی کرونایی در استان دریافت شده است.

ایلام 

طی ۲۴ ساعت گذشته یک ایلامی دیگر قربانی کرونا شد و مجموع قربانیان استان به یک هزار و ۲۴۲ نفر افزایش یافت که هفت مبتلا به کرونا شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و هم اکنون تعداد بستری های استان ۲۶ نفر است که در مجموع تعداد مبتلایان به ۷۸ هزار و ۸۲۴ نفر رسید.

 شهرستان های سیروان و آبدانان در وضعیت قرمز، دره شهر، بدره و هلیلان در وضعیت نارنجی و ایلام، دهلران، ملکشاهی، مهران، چرداول، ایوان و چوار در وضعیت زرد قرار دارند.

قزوین 

فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به صفر رسیده که نشانگر موثر بودن اقدامات ستاد پیشگیری از جمله واکسیناسیون است. در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ بیمار جدید با ابتلا به کرونا در بیمارستانهای استان بستری شدند و تحت درمان قرار گرفتند که در شبانه روز گذشته خوشبختانه هیچ بیمار فوتی ناشی از کرونا در استان نداشتیم.  

همچنین تعداد موارد قطعی ابتلا به کرونا به ۲۵ نفر رسیده و  ۱۵ بیمار هم با علائم حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند. در روز گذشته بالغ بر ۳۶ بیمار پس از بهبودی از بیمارستان ها ترخیص شده اند و در حال حاضر ۱۴۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان قزوین بستری هستند.

تعداد بستری های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان از ابتدای شیوع ویروس تاکنون ۴۹ هزار و ۶۷۴ نفر و تعداد فوتی ها نیز ۲ هزار و ۸۷۰ نفر بوده است.

از ابتدای انتشار ویروس کرونا تاکنون با تلاش کادر درمانی ۴۰ هزار و ۴۳۱ نفر از بیماران پس از بهبودی از بیمارستانهای استان ترخیص شده اند و تا به امروز ۹۶.۱۸ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان در نوبت اول، ۸۸.۹۱ درصد نوبت دوم و ۴۱.۴۲ درصد این جمعیت نوبت سوم واکسن خود را دریافت کرده اند.

همچنین ۱۵.۷۴ درصد جمعیت پنج تا ۱۲ سال نوبت اول واکسن و ۵.۳۴ درصد این گروه سنی نوبت دوم آن را تزریق کرده اند.

لرستان 

 ۶۹ مبتلای جدید به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۲۱۶ هزار و ۵۵ نفر رسیده است. اکنون ۱۰۴ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی لرستان بستری و تحت درمان هستند.

طی شبانه روز گذشته در استان فوتی براثر کرونا گزارش نشده و همچنان شمار قربانیان به ۲ هزار و ۸۱۰ نفر می‌باشد.

بر اساس جدیدترین رنگ بندی کرونایی برای لرستان، شهرستان دورود در وضعیت آبی قرار گرفت، خرم آباد و دلفان همچنان نارنجی هستند، پلدختر، رومشکان، ازنا، سلسله، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت و چگنی در وضعیت زرد قرار دارند.

خراسان شمالی 

در شبانه‌روز گذشته هیچ موردی از فوت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این استان ثبت نشده است که با بستری ۳۴ مبتلای جدید در شبانه روز گذشته، هم اینک ۱۳۳ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند.

 از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۱۸۵ نفر در استان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. هم اینک افزون بر ۹۵ درصد جمعیت هدف استان دُز اول، ۸۶ درصد دُز دوم و ۵۰ درصد نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، شهرستان بجنورد در وضعیت قرمز کرونایی، شهرستان های اسفراین، مانه و سملقان، شیروان و رازوجرگلان در وضعیت نارنجی و سه شهرستان فاروج،  گرمه و جاجرم نیز در رنگبندی زرد کرونایی قرار دارند.

قم

در استان قم از ۱۳۳ مورد آزمایش کرونای انجام شده، نتیجه ۳۳ مورد مثبت شد. در ۲۴ ساعت منتهی به دوازدهم فروردین‌ماه جاری ۲۸ تَن با علائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

این استان شبانه روز قبل را بدون فوتی کرونایی پشت سر گذاشت و از ابتدای  اجرای طرح همگانی واکسیناسیون کرونا در قم یک میلیون و ۸۳۳ هزار و ۸۷۵ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است.

کهگیلویه و بویراحمد 

 طی ۲۴ ساعت گذشته یک هم استانی دیگر بر اثر کرونا جان خود را از دست داد. هم اکنون ۵۸ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۴ نفر مبتلای قطعی و هشت 

نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند. از مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد ۹۵ هزار و ۷۶۶ نفر بهبود یافته گزارش شده است.

از ۱۴۹ نمونه دریافت شده از آزمایشگاه‌های استان که شامل تست‌های پی سی آر ورپید تست است حدود ۳۶ درصد موارد مثبت بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.