روایت امیرعبداللهیان از هدف ایران برای حضور در وین

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره مذاکرات وین اعلام کرد: واقعا ما به دنبال این هستیم که یک توافق خوب،‌ قوی و پایدار در وین حاصل شود. اصلا این طور نیست که ماه‌ها حضور در وین و زحمت همکار خوب آقای دکتر باقری و تیمی از خبرگان وزارت خارجه و همچنین خبرگانی از بخش‌های نفت، بانک مرکزی و اقتصاد و سایر بخش‌های مرتبط در کشور با موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها ماه‌ها وقت بگذارند و ما به دنبال توافق نباشیم.

وی افزود: هدف ما از حضور در وین برداشتن حداکثری تحریم‌هاست. حتما ما علاقه‌مند هستیم همه تحریم‌هایی که از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تاکنون به صورت یکجانبه توسط آمریکایی‌ها به شکلی غیرقانونی و ظالمانه اعمال شده برداشته شود. اما در این مرحله از مذاکرات گفت‌وگوها در چارچوب لغو تحریم‌هایی است که در توافق سال ۲۰۱۵ میلادی حاصل شد که به برجام معروف است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در مورد برجام از فردای توافق، حتی همکاران من که نقش فعالی در تدوین آن متن داشتند می‌گفتند که اگر قرار بود این متن یک بار دیگر مورد بازنگری قرار بگیرد، حتما ایراداتی در آن وجود داشت. این دیدگاه وجود دارد که برجام همچنان برای بازگشت کشور به چرخه طبیعی اقتصاد و تجارت مطلوب نیست. هر چند تحریم‌های متنوعی را در حوزه نفت و مشتقات نفتی و پتروشیمی از میان برمی‌دارد، هر چند چرخه مالی را در سیستم بانکداری در اختیار ما قرار می‌دهد که همه ارز‌های متعارف و موجود در سیستم بانکی به استثنای دلار که این هم از ایراداتی است که در برجام در سال ۲۰۱۵ درباره آن توافق حاصل نشد و دلار حذف شده و شاید هم فرصت خوبی را ایجاد کرده که خارج از ارز دلار بتوان اقداماتی را در قبال ارزهای ملی و غیره انجام داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: این‌که ارزهایی غیر از دلار بتواند در سیستم بانکی عرضه و چرخش پیدا کند و مهمتر از همه اینکه ما بتوانیم نفت خود را بدون محدودیت در چارچوب توافقات اوپک به فروش برسانیم و پول آن را در سیستم رسمی بانکی دریافت کنیم بدون این‌که کسی مداخله‌ای داشته باشد که این پول را آیا صرف کالاهای انساندوستانه می‌کنیم یا کالاهای اساسی یا نیازهایی که کشور در عرصه‌های مختلف دارد.

امیرعبداللهیان: هدف ما از حضور در وین برداشتن حداکثری تحریم‌هاست

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.