برگزاری جشن سالگرد الحاق کریمه به روسیه جنجالی شد

جشن هشتمین سالگرد الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در حالی در یک استادیوم در شهر مسکو برگزار شد که رئیس جمهوری روسیه با حضور در این مراسم به ایراد سخنرانی از جمله در توجیه حمله کشورش به اوکراین پرداخت.

به نقل از شبکه سی.ان.ان، این در حالی است که پخش سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این مراسم از تلویزیون دولتی این کشور به طور ناگهانی قطع شد و کرملین آن را یک خطای فنی توصیف کرد.

در همین حال ده‌ها هزار نفر از مردم حاضر در جشن هشتمین سالگرد الحاق کریمه به روسیه واقع در یک استادیوم ملی شهر مسکو، پرچم روسیه را به اهتزاز درآوردند؛ الحاقی که توسط دولت اوکراین غیرقانونی تلقی شده و غربی‌ها آن را به رسمیت نشناخته‌اند.

پوتین در جریان سخنرانی از روی صحنه و در مقابل بنری با نوشته "برای جهانی بدون نازیسم" گفت: روسیه قطعاً تمام برنامه‌های ما را در اوکراین اجرا خواهد کرد.

وی بیان داشت: مصون نگه داشتن مردم از این رنج، از این نسل کشی؛ این دلیل، انگیزه و هدف اصلی عملیات نظامی است که ما در دونباس (منطقه شرق اوکراین) و اوکراین اجرا کردیم.

تلویزیون دولتی روسیه بعداً این سخنرانی  پوتین را به طور کامل بدون مشکل پخش کرد، اما کرملین از تایید یا تکذیب این که این مراسم به صورت زنده یا در قالب از پیش ضبط شده پخش شد، خودداری کرد.

پوتین تاکید کرد که اتحاد ملی فعلی در روسیه، قوی‌ترین اتحاد ملی مشاهده شده در این کشور در مدتی طولانی بوده است.

وی خطاب به جمعیت حاضر بیان کرد: بهترین دلیل اثبات آن نحوه مبارزه پسران کشور ما در این عملیات است: شانه به شانه، همراه با حمایت از یکدیگر در حالی که در صورت نیاز، مثل برادر از یکدیگر محافظت می کنند و در میدان جنگ با بدن خود سپر یکدیگر می‌شوند. ما مدتها بود که چنین اتحادی را نداشتیم.

این مراسم که به مدت یک ساعت و نیم ادامه داشت، همراه با اجرای زنده موسیقی و سخنرانی حامیان برجسته دولت روسیه از جمله مارگاریتا سیمونیان، سردبیر راشاتودی و ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه بود.

زاخارووا در سخنرانی خود بیان داشت: ما کشور و ملتی هستیم که از صلح حراست کرده و با شرارت می جنگیم.

مجریان و بسیاری از حاضران در این مراسم سنجاق‌هایی با حروف Z نارنجی و مشکی روی لباس‌های خود نصب کرده بودند. ستاره‌ها و خوانندگان پاپ روسی نیز در این مراسم آهنگ‌هایشان را اجرا کردند.

مجریان این مراسم، غرب را به تجاوز به روسیه متهم ‌کرده و ورود ورزشکاران المپیکی روسیه به روی صحنه را در حالی که جمعیت شعار "روسیه، روسیه" سر می‌دادند، اعلام کردند.

برگزاری جشن سالگرد الحاق کریمه به روسیه با حضور پوتین در مسکو

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.