تلاش‌ اردوغان برای میزبانی از مذاکرات پوتین و زلنسکی

به گزارش روسیا الیوم، منابع خبری از گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه درباره آخرین تحولات جنگ اوکراین خبر دادند.

ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود درباره آخرین تحولات جنگ اوکراین و وضعیت انسانی در این کشور رایزنی کرد.

اردوغان در این تماس تلفنی تصریح کرد که موضع صادقانه آنکارا برای تضمین صلح میان روسیه و اوکراین همچنان پابرجاست.

وی با بیان اینکه اعلام آتش بس دائمی مسیر را برای راه حل بلندمدت هموار خواهد کرد، نسبت به کسب نتایج مثبت از مذاکرات روسیه و اوکراین ابراز امیدواری کرد.

اردوغان ضمن تکرار پیشنهاد خود برای میزبانی از پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در استانبول یا آنکارا تصریح کرد که ممکن است اجماع بر سر برخی مسائل به مذاکره در سطح سران نیاز داشته باشد.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه با اشاره به اینکه جنگ به نفع هیچ طرفی نخواهد بود و باید به دیپلماسی فرصت داده شود، بر لزوم نظارت بر وضعیت انسانی و بهره برداری موثر از گذرگاه‌های بشردوستانه تاکید کرد.

پوتین نیز در این تماس تلفنی تاکید کرد که کشورش تسلیم فشارهای غرب نخواهد شد و تا زمان خلع سلاح کی‌یف عملیات نظامی خود برای حفاظت از دونباس را متوقف نخواهد کرد.

کرملین نیز در بیانیه‌ای دراره گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه همتای ترکیه‌ای خود را در جریان روند گفت وگوها میان مذاکره کنندگان مسکو و کی‌یف قرار داد.

در این بیانیه آمده است: در این گفت‌وگو بر بعد انسانی جنگ اوکراین تاکید شد و اردوغان از پوتین به دلیل کمک به روند خارج کردن شهروندان ترکیه‌ای از اوکراین تشکر و قدردانی کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: در این تماس روسای جمهور دو کشور مسائل مربوط به دستور کار دوجانبه را بررسی و از نتایج مذاکرات اخیر سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو، وزرای امور خارجه روسیه و ترکیه در آنتالیا و مسکو را ستودند.

طبق این بیانیه، پوتین و اردوغان در ادامه تلاش برای ادامه توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری سودمند متقابل از جمله اجرای پروژه‌های راهبردی در حوزه انرژی را مورد بررسی قرار دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.