معطلی شهروندان در خیابان‌ها به دلیل کمبود وسائل نقلیه

 ۱۸ اسفند ماه بود که شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد ساعات فعالیت ناوگان اتوبوسرانی در ۲۱ خط افزایش پیدا می کند. بعدها هم عنوان شد که ساعات عادی خدمات‌رسانی اتوبوسرانی تا ۱۱شب ادامه خواهد داشت.

با وجود این، شواهد و گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که تعدادی از رانندگان اتوبوس شرکت واحد به این مسئله توجهی نمی‌کنند و از ساعات ۲۱ به بعد حاضر به سوار کردن مسافران نیستند. عماد زارعی یکی از شهروندانی است که به گفته خودش هر روز از ایستگاه مبدأ پارک وی (نزدیک به پایانه شهید افشار) سوار اتوبوس‌های بی‌آرتی می‌شود ولی چند شبی است که چندین اتوبوس‌ دوکابین بی‌توجه به انبوه مسافران حاضر در ایستگاه، خالی رد می‌شوند و مسافری سوار نمی‌کنند؛ «۳شب است که ساعت ۹و۵دقیقه شب در ایستگاه حاضر می‌شوم. اتوبوس‌ها با سرعت می‌آیند و از جلوی ایستگاه رد می‌شوند و مسافری را سوار نمی‌کنند. هرچه می‌گذرد هم به تعداد مسافران افزوده می‌شود ولی آنها توجهی به این موضوع نمی‌کنند. مگر قرار نبود اتوبوس‌های دوکابین به خاطر شب عید تا ساعت ۱۱شب در خط فعال باشند؟ تازه این در حالی است که خطوط بی‌آرتی شبانه‌روزی هستند و در ساعات بامدادی تا صبح فردا باید اتوبوس‌های تک‌کابین در مسیر فعال شوند.»

از ابتدای هفته جاری نیز شب هنگام مسافرانی زیادی در محدود میدان ونک و تقاطع‌های بزرگراه شهیدحقانی با بلوار نلسون ماندلا منتظر اتوبوس هستند اما کمتر اتوبوس و تاکسی دیده می‌شود که به شهروندان معطل در خیابان خدمت‌رسانی کنند. خانمی که می‌گوید کارمند بانک است در این رابطه گفت: «ما به خاطر کار زیاد شعب در پایان سال، بیشتر از ساعات کاری معمول در شعبه می‌مانیم. چند شبی است که در ابتدای بزرگراه حقانی، بین ۳ربع تا یک‌ساعت و نیم منتظر اتوبوس و تاکسی می‌مانم، آخر سر مجبور می‌شوم با مسافرکش‌های شخصی به پل سیدخندان بروم و از آنجا هم کلی تا میدان رسالت پیاده می‌روم. بعد دوباره ماشینی دیگر سوار می‌شوم تا به خانه برسم.» ندا.س، از کرایه‌های بالایی که مسافرکش‌ها هم طلب می‌کنند و نظارت کم‌رنگ سازمان تاکسیرانی گلایه دارد؛ «چند پیش، بعد از کلی انتظار، یک‌پراید اقدام به سوار کردن ۴مسافر کرد. وقتی که سوار شدیم و شروع به حرکت کرد گفت تا پل سید خندان، کرایه هر نفر ۲۰هزار تومن است. چاره‌ای نداشتیم. قبول کردیم.»

صحبت‌های شهروندان در حالی مطرح می‌شود که در زمان تنظیم این گزارش (سه‌شنبه شب و شب چهارشنبه‌سوری) هم ایستگاه بی‌آرتی نیایش در خیابان ولیعصر مملو از مسافرانی بود که منتظر رسیدن اتوبوسی بودن که جایی برای سوار شدن داشته باشد.

ارتقا سیستم اتوبوسرانی در سال ۱۴۰۱

روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی در واکنش به این خبر عنوان می کند که «علیرغم فرسودگی وکمبود اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت این شرکت از هیچ تلاشی برای خدمات رسانی مطلوب به شهروندان محترم فروگذار نمی‌کند و بر همین اساس برای سرعت و سهولت در جابجایی شهروندان در روزهای پر ترافیک پایانی سال، نسبت به تقویت خطوط شبانه‌روزی تندرو و افزایش ساعت فعالیت ناوگان  خطوطی که به مقصد بازارها و مراکز مهم خرید منتهی می شوند یا از مقاصد مذکور عبور می کنند، اقدام کرده است.

گفتنی است، در بودجه سال ۱۴۰۱ برای نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است و همزمان با تأمین اتوبوس، کاهش عمر میانگین ناوگان و همچنین تأمین کسری نیازهای حوزه مأموریتی اتوبوسرانی که از اولویت های اصلی اتوبوسرانی است، ارتقای کیفیت و نیز تنوع خدمات در دستور کار شرکت واحد اتوبوسرانی قرار خواهد گرفت.»

ترافیک شدید، دلیل نبود تاکسی های تحت نظارت سازمان

در رابطه با تاکسی هم سید امیر هنجن، معاون نظارت سازمان تاکسیرانی تهران یکی از دلایل نبود تاکسی‌ها طی شب‌های اخیر را به ترافیک شدید خیابان‌ها ارتباط می‌دهد. او گفت: «هنگام بارش و ترافیک با توجه به لغزندگی معابر و حجم بالای تردد وسایل نقلیه طول زمان سفر افزایش پیدا می کند و در نتیجه زمان انتظار مسافر هم بالاتر می رود. برای مثال مسیری که طی کردن آن در شرایط عادی کمتر از نیم ساعت زمان می برد در روزهای بارانی و ترافیک بین ۲ تا ۳ساعت طول می‌کشد.» صحبت معاون تاکسیرانی در حالی مطرح می‌شود که اگر تعداد تاکسی‌ها در خطوط به مقدار کافی باشد، با مدیریت زمانی می‌توان طوری عمل کرد که تاکسی‌ها به موقع در ایستگاه‌ها حاضر باشند. از سوی دیگر، طی چند شب گذشته نیز خبری از باران نبوده است. همچنین مدیرعامل جدید سازمان تاکسیرانی تهران هم از آماده‌باش ویژه سازمان برای روزهای پایانی سال از نظر جابه‌جایی مسافر و نظارت بر فعالیت تاکسیرانان خبر داده بود.

۷۰۰اتوبوس بازسازی و ۱۰۰۰اتوبوس خریداری می‌شوند

تهران هم‌اکنون حدود ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال دارد. این در حالی است که طبق آمار شورای شهر و معاونت و حمل و نقل ترافیک شهرداری باید دست‌کم ۹هزار اتوبوس فعال داشته باشد. برای این منظور مرمت و بازسازی ۷۰۰دستگاه اتوبوس، تامین ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس از مسیر تعامل با دولت و تهاتر نفت در دستور کار قرار گرفته است. در بخش تاکسی نیز حدود ۸۰هزار تاکسی در شهر فعالیت می‌کنند که بخش زیادی از آنها فرسوده به حساب می‌آیند. در این مورد هم نیاز به ارائه تسهیلاتی که بتواند انگیزه لازم را در تاکسیرانان برای نوسازی به وجود آورد، است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.