سفر خارجی زاکانی دردسر ساز شد

زاکانی شهردار تهران به منظور شرکت در ششمین نشست مجمع عمومی شهرداران آسیایی به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر کرده است. سفری بی‌خبر از اعضای شورای شهر که حاشیه ساز شده و واکنش‌های انتقادی اعضای شورای شهر تهران را در بر داشته است.

البته مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در خصوص سفر زاکانی به دوشنبه پایتخت تاجیکستان، دلایل عجیبی را آورده و گفته است: «در این باره نامه‌ای نوشته بودند که اجازه بگیرند ما دیشب این نامه را پیدا کردیم، اما سیستم خراب شده بود و این نامه نیامده بود و دیروز نامه را دستی آوردند و دیگر فایده نداشت. نامه دیر رسیده، اما به صورت شفاهی این موضوع را مطرح کردند. دوستان از این سفر اطلاع داشتند، اما این اطلاع رسمی نبوده. هر شهرداری در هر جای کشور بخواهد به هر جایی سفر بکند باید طبق قانون با اطلاع و موافقت شورا این سفر صورت بگیرد».

همچنین در اکوایران ببینید : عبور ایران از شرق و غرب

 گزارش سفر خارجی شهردار به شورا ارائه شود 

با این حال عضو شورای شهر تهران بر لزوم ارائه گزارش درباره سفر خارجی شهردار تهران به شورا تاکید کرد. حبیب کاشانی در جلسه شورای شهر به موضوع سفرهای خارجی در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: «هفته گذشته هنگام سفر به نجف دیدم که چند تن از همکاران به نمایشگاه اکسپو دبی می‌رفتند. فارغ از اینکه این کار با پول شخصی و یا غیرشخصی بوده، باید کمیته مربوط به سفرهای خارجی در شهرداری در مورد اعزام‌ها و سفرهای خارجی گزارشی ارائه دهد و به سوالات مطرح شده پاسخ داده شود.» که مهدی چمران در پاسخ به تذکر کاشانی در خصوص سفرهای خارجی در مدیریت شهری گفت: «در مورد سفر آقای زاکانی تماسی که با بنده داشتند خواهش کردم گزارش سفر را کتبی به شورا ارائه دهند یا در صحن شورا حضور یابند و توضیح دهند که قطعا گزارش کتبی مستندتر است و این گزارش را به همه اعضای شورا خواهیم داد.» رئیس شورای شهر تهران گفت: «بنابر توضیحاتی که شهردار تهران دادند سفر خوب و موثری بوده است. سفر شهردار تهران به کشور مسلمان همچون تاجیکستان که فارسی زبان هم هستند و علایق شدیدی به کشور ما دارند می‌تواند موثر و مفید باشد.»

 پشت پرده سفر زاکانی روشن شود 

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز در تذکری به شهردار تهران گفت: «حضور آقای دکتر زاکانی در شهر دوشنبه حتما ضروری و مهم بوده است اما اینکه چند نفر با آقای زاکانی رفتند و چه ضرورتی داشته که این افراد با ایشان به تاجیکستان بروند، همچنین بازدیدهایی که داشتند چقدر ضرورت داشته برای شورا شفاف نیست.»

مهدی اقراریان گفت: «در این ایام گزارش‌هایی را از سفرهای شخصی مدیران شهرداری داشتم برای مثال مدیری سفر شخصی به دبی داشته است که هیچ اشکالی ندارد. با روسای یکی از سازمان‌ها تماس گرفتم و گفتم گزارشی دال بر سفر جناب عالی به دبی است که گفتند با پول شخصی خودم رفتم. به ایشان گفتم در فرودگاه چند نفر دیگر از همکاران شما هم بودند و از این موضوع خبر دارید، گفتند بررسی می‌کنم و موضوع را اطلاع می‌دهم.»

اقراریان با اشاره به شرایط معیشتی و اقتصادی حاکم بر کشور گفت: «در این شرایط اقتصادی و معیشتی که مردم با آن مواجه هستند حساسیت ویژه‌ای در مورد سفرهای خارجی وجود دارد. حضور آقای دکتر زاکانی در شهر دوشنبه حتما ضروری و مهم بوده است اما اینکه چند نفر با آقای زاکانی رفتند و چه ضرورتی داشته که این افراد با ایشان به تاجیکستان بروند و همچنین بازدیدهایی که داشتند چقدر ضرورت داشته برای شورا شفاف نیست.» او درخواست کرد تا در اسرع وقت شهردار تهران گزارشی را از سفر دوشنبه به شورای شهر ارائه کند. وی گفت: «با اصل کار نکته‌ای نداریم اما اینکه چند نفر همراه ایشان بودند و علت سفر آن‌ها چه بوده باید شفاف شود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.