رشد اقتصادی 9 ماهه به 5.1 درصد رسید

بر اساس آمارهای منتشر شده شتاب رشد اقتصادی ۹ ماهه ایران نسبت به میزان این رقم در شش ماهه اول سال کاهش پیدا کرده است. آمارها نشان می دهد این کاهش در رشد اقتصادی نتیجه افت سرعت رشد تولید در بخش نفتی اقتصاد ایران بوده است.

رشد ۹ ماهه اقتصادایران  منتشر شد و طی آن مرکز آمار مدعی رشد ۵.۱ درصدی اقتصاد کشور در این مدت شده است.

مقایسه این رشد با تابستان امسال نشان می دهد در پاییز امسال از سرعت افزایش تولید ناخالص داخلی در ایران اندکی کاسته شده است.

این کاهش البته در بخش اقتصاد نفتی ایران شکل گرفته و اقتصاد بدون نفت آن تقریبا ثابت مانده است.

 

رفتار ۹ ماهه اقتصاد ایران تا پاییز ۱۴۰۰

در پایان پاییز ۱۴۰۰ تولیدناخالص ملی ایران به قیمت های ثابت برابر با ۵۴۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته رشدی ۵.۱ درصدی را ثبت کرده است. این در حالی است که رشد اقتصاد ایران در شش ماهه امسال به طور کلی برابر با ۵.۷ درصد برآورد شده بود.

به عبارت دیگر می توان گفت در بازه سه ماهه پاییز امسال تقریبا ۰.۶ واحد درصد از رشد اقتصادی کشور کاسته شده است. اما بررسی ها نشان می دهد این کاهش بیشتر در بخش نفتی اقتصاد ایران صورت گرفته است.

رشد اقتصادی در بخش غیر نفتی در ۹ ماهه ۱۴۰۰ برابر با ۳.۸ درصد بوده که تقریبا مطابق با همین رقم در تابستان سال گذشته به ثبت رسیده است.

به عبارت دیگر در بخش تولید ناخالص داخلی بدون نفت سرعت رشد ایران تغییری نداشته است. یعنی می توان گفت در این موعد رشد اقتصادی کشور  در اثر کاهش شتاب تولید در بخش نفت کند تر شده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «معرفی متهم کاهش شتاب رشد اقتصادی ایران در پاییز 1400»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.