بازتاب کمبود نان در اوکراین در رسانه‌ها

رسانه های امروز جهان درباره نگرانی از کمبود نان در منطقه به سبب جنگ در اوکراین نوشته اند.

مهمترین اخبار روزنامه های جهان (چهارشنبه ۱۸ اسفند ماه) به روایت آلبرت کوچویی، به شرح زیر است:

به خطر زدن لهستان

رسانه ها از غم نان می گویند

روزنامه های اسپانیا و با آن ها ال پائیس، نگاه به همسایه شان دارند. به لهستان. می نویسد: لهستان نقشی فراتر از قد و قواره اش در تلاش غرب، برای یاری رساندن به اوکراین، ایفا می کند. نقشی که منافعی دارد و البته خطرهایی هم. لهستان مدت ها بود که هشدار می داد این همسایه دیوار به دیوار ناتو و اتحادیه اروپا، نیاز به کمک دارد. اما مگر غرب گوش شنوایی داشت؟ اکنون لهستان در خط نخست منطقه ای است که چاشنی انفجار آن کشیده شده است. لهستان نقشی پراهمیت را دارد برای اوکراین بازی می کند و البته پرخطر هم. لهستان صدها موشک ستینگر و ضد تانک در آشیانه دارد.

در صف نان

رسانه ها از غم نان می گویند

عکسی از محمد عبدالغنی در رویترز، آدم های آشفته در صف نان را در قاهره نشان می دهد. خبر آمده می  گوید، کمبود آرد، پیش از این به برخی از کشورهای منطقه هم، آسیب زده است. اکنون جنگ اوکراین، این هشدار را در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا در کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت ها می دهد. روسیه و اوکراین، یک چهارم صادرات گندم به جهان را تامین می کنند. مصر ، از بزرگ ترین واردکنندگان گندم است. و این زنگ خطری است برای آن و برای تونس و یمن هم. نیمی از گندم تونس، از اوکراین می آید.

توقف واردات نفت

روزنامه های آمریکا و با آن وال ستریت جورنال می گویند، جو بایدن، به سبب وقوع جنگ در اوکراین، واردات، نفت از روسیه را به سبب اعمال تحریم علیه آن کشور، متوقف می کند. این اقدام رئیس جمهوری آمریکا، سبب سپاسگزاری زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین شده است. آمریکا، به تنهایی دست به چنین اقدامی می زند و متحدان و به ویژه دوستان اروپایی را وادار به چنین حرکتی مشابه نمی کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.