سیدحسن نصرالله: در ماجرای اوکراین عبرت‌های زیادی است

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به تحولات اوکراین ، آمریکا را مسئول اصلی حوادث این کشور دانست.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان امروز سه شنبه در مراسم بزرگداشت سی امین سالروز شهادت شهید «سید عباس الموسوی» سید شهدای مقاومت و دبیرکل سابق حزب الله لبنان گفت: این کنفرانس می‌تواند سرآغاز واقعیتی باشد که جریان مقاومت پس از گذشت ۴۰ سال از آغاز به کار بدان نیاز دارد.

نصرالله افزود: این سخنرانی‌ها و بحث‌ها به اسناد و کتابهایی تبدیل می شوند که در اسناد ما قابل اعتماد خواهد بود. این وظیفه ما است که جانفشانی مجاهدان نستوه و بزرگ و حقیقت جریان مقاومت را ثبت کنیم و آنرا برای نسلهای آتی و دورتر حفظ کنیم.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: آنچه در دهه هفتاد و هشتاد رخ داد به مثابه امور مسلم و مقبولی شده است و این خط مشی ماست که آنرا دنبال می‌کنیم و در این روزها پیاده می‌کنیم.

وی بیان کرد: استاد شهید اعتقاد راسخی به نیاز امت اسلامی به رهبرفقیه عالم یا آنچه ما به آن «ولایت فقیه» می‌گوییم، داشت. همچنین بر اهمیت حوزه‌های دینی اعتقاد داشت و همین اعتقاد بود که او را به سوی تاسیس حوزه علمیه بعلبک سوق داد. ایشان بر اهمیت نقش زنان در تبلیغ دینی تاکید داشت.

نصرالله افزود: (شهید سید عباس موسوی) بر لزوم جنبش علمای دینی به سوی مردم در برابر دیدگاه دیگری که در آن زمان وجود داشت، تاکید داشت. او به کار جمعی به شکل عام و در سطح علمایی به شکل خاص و نیز کار سازماندهی منظم اعتقاد داشت. سید شهید از حامیان قوی تشکیل تجمع عملای مسلمین سنی و شیعه بود.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: او به کار جنبشی، تشکیلاتی و حزبی معتقد بود و این موضوع محور بحث بوده و هست. او یکی از پایه گذاران تشکیل چارچوب تشکیلاتی حزب‌الله بود. تمام فکر و ذکر سید عباس، حزب‌الله بود و زندگی و جوانی و وقت خود را در این راه صرف کرد.

وی گفت: سید عباس موسوی در محافل شیعه به اهمیت و ضرورت گشایش، همکاری و همگرایی حتی با وجود اختلاف اعتقاد داشت. به معنی کامل به وحدت اسلامی و تقریب و همکاری میان مسلمانان اعتقاد داشت. شبانه روز برای تحقق وحدت میان مسلمانان تلاش می‌کرد.

سید حسن نصرالله ادامه داد: شهید سید عباس موسوی زندگی خود را وقف حزب الله کرد. سید شهید به مردم و محبت کردن به آنها و تواضع در برابر آنها و دوست داشتن مردم و اعتماد و تکیه و خدمت به آنها و حفظ کرامت آنها اهتمام ویژه‌ای داشت.

وی افزود: سید شهید، حامی مشارکت در انتخابات شهرداری و پارلمانی و امور حکومت بود. او معتقد بود که هیچ کشوری بدون دولت نمی‌تواند وجود داشته باشد. وی به ضرورت ایجاد نهادهایی در حزب الله در کنار تشکیلات مردمی و مقاومت برای خدمت به مردم اعتقاد داشت. شهید در دهه هشتاد هر ساعت و هر روز به عنوان یکی از رهبران برجسته حزب الله، «انتفاضه اول» را همراهی می‌کرد.

نصرالله تاکید کرد: سید شهید موضع قاطع و کوبنده در برابر اسرائیل داشت و اینکه این رژیم باید از بین برود.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: سید شهید، ایران را آرزو و رویای پیامبران دانست که به واسطه آن محقق شد و آن کشور مرکزی (محوری) است. بی طرفی در قاموس سید شهید جایی نداشت. او همه دغدغه‌های امت اسلامی را جدا از توانایی‌ها به دوش کشید.

وی افزود: دیدگاه سید شهید در قبال آمریکا همان دیدگاه امام خمینی(ره) بود که آمریکا را «شیطان بزرگ» می‌دانست.

نصرالله تاکید کرد: دیدگاه سید شهید در قبال آمریکا این بود که آمریکا دشمنی است که به آن پناه نمی بریم و به آن تکیه نمی‌کنیم. برکات سید عباس تا حال حاضر ادامه دارد.

دبیرکل حزب الله درباره تحولات اوکراین هم گفت: آنچه میان اوکراین و روسیه در جریان است صرف نظر از نبرد جاری، بسیار خطرناک است. آنچه رخ می دهد در آن عبرت و درس‌های زیادی است که در منطقه ما باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: از همه می‌خواهم که روند تحولات اوکراین و نتایج و تبعات آنرا دنبال کنند و درس وعبرت در قبال هر آنچه هر ساعت و هر روز می‌گذرد، بگیرند. آنچه رخ می‌دهد بسیار خطرناک است و همه احتمالات وجود دارد.

نصرالله تاکید کرد: معیارهای دوگانه در قبال تعامل با کشورهای دنیا وجود دارد. دنیا هنگامی که آمریکا به افغانستان حمله کرد چه واکنشی نشان داد و چگونه رفتار کرد و هم اکنون با ورود روسیه به اوکراین و شروع عملیات نظامی روسیه در آن چگونه واکنش نشان داده و رفتار می‌کند.

وی افزود: این به خاطر این است که آمریکا قوی و زورگو است و جهان را مجبور به سکوت در قبال ظلمش و سرقت پولهای ملت افغانستان از سوی بایدن، می‌کند. آمریکا مسئول آنچه در اوکراین هم اکنون رخ می‌دهد، است و همان است که اوکراین را به اقدامات تحریک آمیز وادار کرد  و کمکی به ایجاد راهکار دیپلماتیک نکرد و کاری انجام نداد.

نصرالله گفت: آنکه از دیگران سلاح می‌گیرد و به تضمین‌ها تکیه می‌کند، هنگامی که وارد جنگ می‌شود، می‌گوید که به من سلاح بدهید. مصائب دنیا و خطراتی که دنیا با آن روبرو است مسئولیتش با شیطان بزرگ است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.