درخواست اتحادیه اروپا برای انتشار نتیجه تحقیقات انفجار بندر بیروت

در اولین سالگرد انفجار مهیب در بندر بیروت، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از لبنان درخواست کرد که نتایج تحقیقات درباره این حادثه را ارائه دهد.

در حالی که برخی خبرها از رد پای آمریکا و غرب در عدم افشای عاملان انفجار سال گذشته منطقه بندرگاه بیروت حکایت دارد،‌ اروپا از لبنان خواسته است که هرچه سریع‌تر نتایج تحقیقات انفجار بندر بیروت را ارائه دهد.

بنا بر گزارش وبگاه «ای یو آبزرور»، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأکید بر لزوم انتشار نتایج تحقیقات مربوط به انفجار بندر بیروت گفت که زمان آن رسیده است که لبنان «بدون تأخیر بیشتر، نتایج را ارائه دهد».

بورل روز گذشته (سه‌شنبه) با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص تصریح کرد: «یک سال پس از این حادثه غم‌انگیز، خانواده‌های قربانیان و مردم لبنان همچنان منتظر پاسخ هستند».

اتحادیه اروپا در حالی چنین درخواستی را مطرح کرده است که امروز (چهارشنبه) «وئام وهاب» رئیس حزب «التوحید العربی» و از وزرای سابق لبنان تأکید کرد که باید درباره انفجار بیروت و صدور حکم قضائی پیرامون آن، اعمال فشار کرد.

وهاب به شبکه خبری المیادین گفت که آمریکا و کشورهای غربی تصمیم گرفته‌اند که اجازه ندهند هویت کسانی فاش شود که صاحبان نیترات آمونیوم در بندر بیروت بوده‌اند که منجر به انفجار در این بندر شد.

جنبش حزب الله هم به مناسبت نخستین سالگرد انفجار بندر بیروت بیانیه‌ای صادر کرد و اقدام جدی برای فهم کامل حقیقت در نهایت شفافیت و صداقت و به دور از بهره‌برداری‌های سیاسی و تسویه حساب‌ها و درگیری‌های داخلی را خواستار شد.

حزب‌الله از نهادهای قضایی ذی‌ربط خواست که با این مسئله، نگاه ملی داشته باشند و به دور از فشار و منافع به آن رسیدگی کنند تا واقعیت برای افکار عمومی لبنان و جهان مشخص شود.

یک انفجار مهیب در روز ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ منطقه بندرگاه بیروت را ویران کرد؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.