سید حسن نصرالله: حمایت از تکفیری‌ها قبل از همه تهدیدی برای اروپاست/ حادثه «نیس» محکوم است

«سید حسن نصرالله»، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان جمعه‌شب به مناسبت میلاد رسول اکرم (ص) درباره تحولات منطقه و جهان سخنرانی کرد.

سید حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی خود این مناسبت و میلاد امام جعفر صادق (ع) را به همه مسلمانان جهان تبریک و تهنیت گفت و اظهار داشت که علاوه بر اشاره کوتاه به دوره ولادت پیامبر (ص) در مورد مسائل سیاسی نیز سخنرانی می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان، قرآن را معجره پیامبر (ص) و دستاورد ایشان را دستاورد انسانی در جامعه آن روز مکه، مدینه و شبه جزیره عرب دانست و گفت که پیامبر در زمینه عبادت (تبدیل بت‌پرستی به یکتاپرستی)، ارزش‌های انسانی و اخلاقی و نظم و انضباط در جامعه آن روز شبه جزیره عرب دستاوردهای زیادی را محقق کرد.

او با اشاره به شخصیت‌ پیامبر اکرم (ص) و ارزش‌های انسانی و اخلاقی‌ که به ارمغان آورد، اظهار داشت که مسلمانان به هیچ وجه حاضر نمی‌شوند به پیامبرشان توهین شود.

سید حسن نصرالله گفت که مشکل قضایای اخیر در فرانسه، مقامات این کشور هستند. او گفت که در این قضیه به دنبال حل مشکل هست نه به دنبال تشدید کردن تقابل‌ها.

حادثه «نیس» محکوم است

دبیرکل حزب‌الله لبنان حمله دیروز در شهر «نیس» را محکوم کرد و گفت که اسلام، گروه‌های اسلامی این گونه اقدامات را و اقدامات مشابه آن چه در گذشته و چه در آینده را محکوم کردند و این گونه حملات مردود است.

او گفت که مقامات فرانسه یا دیگران حق ندارند مسئولیت این گونه اقدامات را بر عهده دین و سایر اتباع آن دین بدانند و این گونه حرکات نادرست، غیر اخلاقی و غیر قانونی است.

سید حسن نصرالله گفت که باید در این مواقع باید همان فرد را باید مسئول این گونه اقدامات دانست ولو انگیزه او دینی باشد. او گفت که اگر فردی مسیحی یا غیره چنین اقدامی بکند، این گونه رفتار را به پای دین مسیحیت یا نعوذ بالله به اسم حضرت عیسی (ع) نوشت.

نباید عمل فردی را به دین او و اتباع آن دین تعمیم داد

او گفت: «اگر کسی دست به تروریست می‌زد و یا از تروریسم حمایت می‌کند، او تروریست است نه فرد دیگر. مقامات فرانسه حق ندارند از تروریسم اسلامی یا فاشیسم اسلامی سخن بگویند».

دبیرکل حزب‌الله به اقدامات و جنایت‌های دولت‌های آمریکا در دنیا اشاره کرد و گفت که آیا می‌توان همه این اقدامات را به پای مسیحیت و مسیحیان نوشت و گفت که آیا درست است که بگوییم تروریسم آمریکایی، تروریسم مسیحی است؟

او اظهارات برخی از غربی‌ها در توجیه اهانت به پیامبر (ص) را مردود دانست و گفت که آن‌ها می‌گویند خود مسلمانان با اقدامات و اظهارات خود به پیامبرشان اهانت می‌کنند. سید حسن نصرالله گفت که «اگر برخی از مسلمانان به اسلام بدی کردند این مسئله به هیچ کسی حق نمی‌دهد که به این دین اهانت و بدی کند».

غربی‌ها برای اهانت، بهانه‌تراشی نکنند

سید حسن نصرالله به حمایت‌های غرب از تفکر تکفیری در منطقه و جهان اسلامی اشاره کرد و گفت که کشورهای غربی از تفکر تکفیری و تروریستی‌ای که صرفا به دلیل اختلاف فکری دست به کشتار می‌زند، حمایت کرده‌اند. او گفت: «شما مسئولان در فرانسه یا آمریکا از آن حمایت کرده‌اید».

دبیرکل حزب‌الله در ادامه افزود: «گرفتن ویزای کشور شما سخت است اما برای این افراد، رفتن به سوریه و عراق را تسهیل کردید؛ شما تجهیز و سفر این افراد را [که در کشورهای شما زندگی می‌کردند] تسهیل کردید»

او با بیان اینکه غرب باید قبل از هر چیز درباره مسئولیت خود در قبال چنین گروه‌های تکفیری تحقیق کند، اظهار داشت که جنایت‌های گروه‌های تکفیری و تروریستی مانند داعش هیچ ارتباطی به پیامبر (ص) و امت اسلامی ندارد.

حمایت از تکفیری‌ها قبل از همه تهدیدی برای اروپاست

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که حمایت‌های کشورهای غرب از تروریسم و گروه‌های تکفیری و استفاده از آن‌ها متوقف شود.

او گفت که اسناد و شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه مقامات فرانسه آزادی بیان را که رئیس جمهور این کشور از آن دم می‌زند و مدعی دفاع از آن است، در مسائلی با حساسیت کمتر از اهانت به پیامبر اسلام، سرکوب کرده و زیر پا گذاشته‌اند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه حمایت از تکفیری‌ها تهدید بزرگ برای اروپاست، تأکید کرد: «شما [مسئولان غربی] از این افراد حمایت نکنید زیرا نتیجه به خودتان برمیگردد و آنچه در سوریه و عراق و دیگر کشورها انجام دادند، به سوی خودتان بازخواهد گشت».

 

نصرالله: اگر آزادی بیان است، بگویید با روژه گارودی چه کردید؟

سید حسن نصرالله گفت که «روژه گارودی»، فیلسوف و نویسنده و استاد دانشگاه فرانسه با طرح موضوعی آکادمیک در مورد سوء استفاده از هولوکاست (کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم) به زندان افتاد؛ برای اینکه هرگاه مسئله و موضعی علیه اسرائیل باشد، آزادی بیان در فرانسه متوقف میشود و مثالی از این دست در این کشور اروپایی زیاد است.

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: «روژه گارودی را ببینید. آنچه این مرد انجام داد یک کتاب پژوهشی درباره هولوکاست انجام داد. گارودی فقط یک پژوهش آکادمیک انجام داد ... نه تمسخر کرد نه اهانت کرد بلکه فقط یه موضوع مهم را که در اروپا مطرح بود، بررسی کرد».

او با طرح این پرسش گه چرا آزادی بیان فقط در یهودستیزی متوقف شود، خواستار بازنگری در مفهوم آزادی بیان مورد نظر غربی‌ها شد.

در آزادی بیان ادعایی خود منصف باشید

سید حسن نصرالله با بیان اینکه هیچ مسلمانی اهانت به پیامبر خود را قبول نمی‌کند، از غربی‌ها خواست جلوی اهانت‌ها را بگیرند و مشکلات را ریشه‌ای حل کند. او افزد: «عادل و منصف باشد. آزادی بیان را آنطور که درباره غیرمسلمانان اجرا می‌کنید، درباره مسلمانان نیز اجرا کنید».

اهانت به ادیان و انبیاء جُرم‌ انگاشته شود

دبیرکل حزب‌الله لبنان به اظهارات و پیشنهاد اخیر شیخ الازهر مصر که خواستار تصویب قانونی بین‌المللی در محکوم کردن اهانت‌ها به ادیان و پیامبران و جرم دانستن آن شده بود، اظهار داشت که می‌توان پیشنهاد شیخ الازهر را در دستور کار قرار داد و از تداوم اهانت و اقدامات تحریک آمیز جلوگیری کرد.

دبیرکل حزب‌الله به راهپیمایی میلیونی مردم یمن در شهر صنعاء اشاره کرد و گفت که آن‌ها به رغم جنگ چندساله علیه کشورشان، محاصره و گرسنگی‌ای که بر یمن تحمیل شده، برای مولد نبوی شریف به خیابان‌ها می‌آیند و از او در برابر اهانت حمایت و دفاع می‌کنند.

در موضوع دفاع از فلسطین و پیامبر از یمنی‌ها یاد یگیرد

او گفت که یمنی‌ها هیچ یک از این موارد را برای عدم حمایت از پیامبرشان بهانه نمی‌کنند و از آرمان فلسطین دفاع می‌کنند و موضع آن‌ها در حمایت از این آرمان، حجت را بر همه کسانی که در این قضیه سکوت اختیار کرده‌اند، اتمام می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: «آیا این حضور مردم یمن در حمایت از پیامبرشان معنادار نیست؟ این مردم غریب که همچنان از آرمان و ملت فلسطین حمایت می‌کنند در حالی که خودشان در جنگ و محاصره هستند».

تشکیل جریان عربی برای حمایت از یمن

سید حسن نصرالله گفت: «باید جریان بزرگی در جهان عرب  برای پایان دادن به جنگ ظالمانه علیه یمن تشکیل شود و این کمترین چیزی است که می‌توان انجام داد».

برای تسهیل در تشکیل دولت جدید آماده‌ایم

او به تحولات لبنان نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه (سعد الحریری) با همکاری با رئیس جمهور بتواند سریعا دولت جدید را تشکیل دهد.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه زمان اختلافات نیست، گفت که حزب‌الله در این راستا همکاری خواهد کرد و تشکیل دولت جدید به نخست‌وزیری الحریری را تسهیل خواهد کرد.

دبیرکل حزب‌الله از افزایش میزان مبتلایان به کرونا نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: «هرگونه تساهل در مقابله با کرونادر سطح فردی غیراخلاقی، غیرشرعی و غیرانسانی و حرام است».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.