واکنش حزب اتحاد ملت به دور جدید تلاش ها برای محدود کردن اینترنت/نگران رفتار غیرمسئولانه‌ هستیم

بیش از یک میلیون نفر از ایرانیان با امضای نامه‌ای به طرح صیانت اعتراض کردند و از مجلس خواستند آن را تصویب نکند. صدها کارشناس و صاحب‌نظر اعلام کردند که با این طرح مخالف‌اند. ده‌ها استارت‌آپ بزرگ کشور اعلام کردند که نیاز به حمایت رانتی دولت ندارند و فضای آزاد رقابتی را برای رشد خود مفیدتر می‌دانند. اما پاسخ نمایندگان چیزی جز این نبود که به جای بررسی علنی این طرح در صحن، اختیار آن را به یک کمیسیون سپردند.

حزب اتحاد ملت ایران، بدنبال کندشدن اینترنت و بحث تصویب طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است:

مردم شریف ایران

این روزها شاهد اقدام غیرمسئولانه دولت در کاهش سرعت اینترنت و بخشی از پهنای باند بین‌الملل هستیم. این اقدام با سند چشم‌انداز بیست‌ساله، قانون برنامه ششم توسعه و مسئولیت‌های عمومی دولت مغایرت دارد و با نقض آزادی‌های اساسی و حقوق دیجیتال، باعث آزار و اذیت آحاد مردم، اختلال در ارتباطات مجازی شهروندان، خدشه در فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای وابسته به اینترنت و ایجاد مانع برای هرگونه تبادل محتوا و فعالیت‌های آموزشی شده است.

وقتی سند چشم‌انداز ایران می‌گوید ایران باید تا سال ۱۴۰۴ به رتبه اول اقتصادی، علمی و فناوری منطقه برسد، آیا شایسته نیست که ارکان حاکمیت به جای این‌همه تمرکز بر فناوری‌های پرهزینه و دور از دسترس، به توسعه زیرساخت‌های اینترنت بپردازند و اقتصاد دیجیتال مبتنی بر فناوری اطلاعات را محور توسعه ایران و افزایش تولید ملی قرار دهند؟

مایه شرمندگی است که رتبه جهانی ایران در زمینه سرعت اینترنت، حتی از کشورهایی که اقتصاد به مراتب کوچک‌تر از ایران دارند و میزان نیروی انسانی ماهر و تحصیلکرده در آنها با ما قابل مقایسه نیست، عقب‌تر است. حق مردم ایران نیست که از این لحاظ به عنوان یک کشور عقب‌افتاده شناخته شوند و جوانان و متخصصان آن در حوزه دسترسی به اینترنت و سرعت و فراگیری آن، روز به روز شاهد پیشرفت دیگران و پسرفت ایران باشند.

تلقی عمومی این شده است که تحرکات اخیر برای اختلال در دسترسی به اینترنت بین‌الملل و به‌ویژه چند نرم‌افزار پیام‌رسان که هریک مورد استفاده ده‌ها میلیون نفر از ایرانیان هستند، نوعی زمینه‌سازی تدریجی برای اجرای برنامه خطرناک و واپس‌گرایانه موسوم به «طرح صیانت» است. این طرح ضد ملی که از صحن علنی مجلس به یک کمیسیون محدود با سازوکار غیرشفاف ارجاع شد، در اولین مراحل بررسی حتی نتوانست همراهی نمایندگان همفکر و مرکز پژوهش‌های مجلس را جلب کند.

حال شاهد فشارهای گسترده تندروها هستیم که می‌خواهند به‌رغم خواست جمعیت کثیری از شهروندان و حتی مخالفت بخش قابل توجهی از همین نمایندگان دستچین‌شده، نسخه جدید و سختگیرانه‌تر طرح خود را که به شکلی غیرقانونی جایگزین طرح نامطلوب اولیه شده است، به هر قیمتی شده به قانون تبدیل کنند تا زمینه را برای محدود کردن بیش از پیش دسترسی عمومی به اینترنت و امکانات فضای مجازی فراهم کنند.

مردم فراموش نکرده‌اند که آقای رئیسی در روزهای قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری وعده افزایش سرعت اینترنت را داده بود. مردم فراموش نکرده‌اند که اکثر نمایندگان مجلس فعلی در زمان انتخابات چقدر ادعای شفافیت داشتند و به مجلس قبلی حمله می‌کردند که چرا به شفافیت رای نداده است. چگونه می‌توان این خلف‌وعده‌های صریح و تأسف‌بار را در کنار خلف‌وعده‌های دیگر به چشم خود دید و دم نزد؟

بیش از یک میلیون نفر از ایرانیان با امضای نامه‌ای به طرح صیانت اعتراض کردند و از مجلس خواستند آن را تصویب نکند. صدها کارشناس و صاحب‌نظر اعلام کردند که با این طرح مخالف‌اند. ده‌ها استارت‌آپ بزرگ کشور اعلام کردند که نیاز به حمایت رانتی دولت ندارند و فضای آزاد رقابتی را برای رشد خود مفیدتر می‌دانند. اما پاسخ نمایندگان چیزی جز این نبود که به جای بررسی علنی این طرح در صحن، اختیار آن را به یک کمیسیون سپردند.

جای این پرسش اساسی است که چرا باید چند نماینده افراطی و غیر همسو با مطالبات اکثریت جامعه که مجموع رای آنها به یک میلیون نفر نمی‌رسد، دسترسی دهها میلیون ایرانی به فضای مجازی را محدود کنند؟ آیا محدود کردن آزادی اینترنت با سوء استفاده از امکان قانون‌گذاری، نقض آشکار اصل نهم قانون اساسی نیست؟ آیا دولت و مجلس با خیز برداشتن به سمت تحدید شبکه جهانی اطلاعات، می‌توانند پاسخ‌گوی میلیون‌ها نفری باشند که معیشت و زندگی روزمره ایشان مخدوش خواهد شد؟ رانت‌های میلیاردی که با اجرای این طرح از منابع عمومی در تیول افراد و نهادهای خاص قرار خواهد گرفت، چرا باید از اطلاع و نظارت همگانی دور بماند؟ آیا نمایندگان پیگیر تصویب طرح صیانت جرات دارند امروز در یک جمع دانشجویی یا حتی دانش‌آموزی حاضر شوند و خود را به عنوان بانی طرح صیانت معرفی کنند؟ فکر می‌کنند نسل جوان اگر آنها را بشناسد، چه رفتاری با ایشان خواهد داشت؟ اینها سوالاتی است که متولیان امر نمی‌توانند از پاسخ به آنها بگریزند.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نگران رفتار غیرمسئولانه‌ای است که برخی ارکان حاکمیت در قبال دسترسی همگانی، آزاد و عادلانه به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در پیش گرفته‌اند. این مسیر می‌تواند ایران را از روند توسعه اقتصادی، علمی و انسانی عقب بیندازد و زندگی ایرانیان امروز و سرنوشت نسل بعد را به شدت تحت تأثیرات منفی قرار دهد. طرح‌هایی همچون طرح صیانت، بدون شک بخش قابل توجهی از ایرانیان را دچار تبعیض و بی‌عدالتی، انسداد سیاسی، انزوای اجتماعی و انحطاط فرهنگی خواهد کرد و آینده‌ای تیره و تار را برای جامعه مدنی نوپا و بخش خصوصی نوگرای ایران رقم خواهد زد.

بر این اساس، از آحاد مردم به ویژه فعالان فضای مجازی، آزادی‌خواهان و کنشگران جامعه مدنی، صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی، نخبگان و دانشگاهیان و همه علاقه‌مندان به سرنوشت ایران دعوت می‌کنیم که در مقابل این طرح ضد مردمی سکوت نکنند و به انواع روش‌های مدنی و قانونی ممکن، اعتراض خود را به بانیان و حامیان آن نشان دهند. ما همچنان بر مضمون نامه‌ای که در مردادماه گذشته با امضای دبیرکل حزب اتحاد ملت برای وزیر کشور ارسال شد، اصرار داریم و از مسئولان دولتی می‌خواهیم که طبق قانون، امکان برگزاری تجمع اعتراضی و ابراز مخالفت علنی با طرح صیانت را در فضایی آرام و مناسب برای عموم فراهم کنند.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.