زلنسکی: در حال بررسی قطع روابط دیپلماتیک با روسیه هستیم

در پی اقدام روسیه در به رسمیت شناختن دو جمهوری در شرق اوکراین، «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور گفت کی‌یف احتمال قطع روابط دیپلماتیک با مسکو را در نظر گرفته است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده که درخواستی از وزارت امور خارجه این کشور برای قطع روابط دیپلماتیک با روسیه در پی تحولات اخیر در ارتباط با منطقه «دونباس» دریافت کرده و در حال بررسی این گزینه است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در کنفرانسی مطبوعاتی افزود: بلافاصله پس از این کنفرانس، درباره این موضوع و نه فقط آن، بلکه در مورد اقدامات عملی خود با توجه به تشدید تنش از سوی روسیه فکر خواهم کرد.

رئیس‌جمهور غربگرای اوکراین مدعی شد که روسیه با به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین دست به «تجاوزی قانونی» زده که بستری برای تشدید بیشتر تنش‌ها توسط مسکو ایجاد می‌کند. وی در عین حال گفت که به عقیده او «جنگی قدرتمند» علیه اوکراین یا تشدید تنش از سوی روسیه وجود نخواهد داشت، اما قول داد در صورت وقوع، حالت آماده‌باش اعلام کند. رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه مدعی شد اگر روسیه حمله تمام عیار به کشورش انجام دهد، سایر مناطق نیز در خطر خواهد بود. 

زلنسکی بامداد سه‌شنبه نیز در واکنش به تصمیم پوتین گفت به رسمیت شناختن جدایی‌طلبان از سوی روسیه، حمله به حاکمیت اوکراین است. وی طی سخنرانی اضطراری درباره تصمیم مسکو برای به‌ رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین توضیح داد: اقدامات روسیه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است. مرزهای بین‌المللی اوکراین بدون توجه به تصمیمات روسیه ثابت خواهد ماند.

وی سپس با بیان اینکه کی‌یف از غرب انتظار حمایت واضح و مؤثر در برابر روسیه دارد، اظهار داشت: برای هر چیزی، در هر مدت طولانی، آماده هستیم. اما کی‌یف متعهد به حل‌و‌فصل سیاسی و دیپلماتیک مشکلات است. ما از چیزی نمی‌ترسیم و هیچ چیزی را به کسی نمی‌دهیم. به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک به معنای خروج روسیه از توافق‌نامه‌های مینسک است.

شامگاه دوشنبه بود که ولادیمیر پوتین استقلال دو جمهوری‌ دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت. رئیس‌جمهور روسیه همچنین به ارتش این کشور دستور داد برای حفاظت از ساکنان این دو جمهوری در برابر حملات ارتش اوکراین، وارد دونتسک و لوهانسک شوند و ماموریت «حفاظت از صلح» انجام دهند.

اقدام روسیه با واکنش شدید آمریکا و متحدانش غربی عضو ناتو مواجه شده و آن‌ها مسکو را به «نقض حاکمیت ارضی اوکراین» متهم کرده‌اند. کشورهای غربی همچنین از تدارک خودشان برای اعمال تحریم علیه روسیه خبر داده‌اند.

تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی با روسیه، در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه‌جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین بعد از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.