جیک سالیوان: احتمال راه حل دیپلماتیک در بحران اوکراین هر ساعت ضعیف‌تر می‌شود

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا همزمان با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین ادعا کرد احتمال راه حل دیپلماتیک با گذشت هر ساعت ضعیف تر می‌شود.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز دوشنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه ای بی سی آمریکا افزود: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا آماده دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است اگر حمله ای به اوکراین رخ ندهد اما متاسفانه تهاجم همچنان محتمل به نظر می رسد.

سالیوان ادامه داد: جو بایدن در تمام این مدت اعلام کرده  که در هر صورت آماده است. وی آماده است در دیپلماسی سطح بالا برای حل مسالمت آمیز این مساله شرکت کند و وی همچنین آماده است در صورتی که روسیه تصمیم به تهاجم بگیرد، با متحد کردن متحدان و شرکا، بر مسکو هزینه و عواقب تحمیل کند.

 مشاور امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد: بایدن روز گذشته  به رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرده است که اگر پوتین از تهاجم خود صرف نظر کند، او اصولا آماده دیدار با رئیس جمهوری روسیه خواهد بود.

وی ادامه داد ما نمی توانیم چیزی بگوییم جز اینکه نشانه ها بر روی زمین حاکی از این امر است که روسیه همچنان درحال پیشروی است.

سالیوان اظهار کرد  فرصت دیپلماسی تا زمانی که اقدامات نظامی بزرگ تری دیده نشود وجود خواهد داشت، اما با گذشت زمان این فرصت کمتر می شود.

این مقام آمریکایی ادعا کرد تا زمانی که موشک ها شلیک نشده و تانک ها حرکت نکرده اند، ما هیچ وقت از دیپلماسی ناامید نخواهیم شد.

سالیوان گفت: ما به همراه متحدان و شرکای خود ماهها سخت تلاش کرده ایم که روسیه را به صورت جدی پای میز مذاکره بیاوریم اما روسیه این علاقه متقابل را نشان نداده است. با توجه به حرکت نیروهای نظامی روسیه، احتمال راه حل دیپلماتیک  هر ساعت ضعیف تر می شود.

مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ها برای متوقف کردن روسیه کافی خواهد بود؟ گفت که آمریکا مصمم است در طولانی مدت علیه روسیه تحریم وضع کند تا با جاه طلبی های روسیه بدون استفاده از نیروی نظامی مقابله کند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه خبری ان بی سی آمریکا ادعا کرد که حمله روسیه به اوکراین می‌تواند ظرف ساعات و روزهای آینده آغاز شود و این حمله بسیار خشن خواهد بود.

 مشاور امنیت ملی بایدن در ادامه ادعاهایش گفت: معتقدیم که هرگونه عملیات نظامی به این بزرگی، دامنه و اندازه که روس ها درحال آماده سازی آن هستند، بسیار خشن خواهد بود. این حمله جان اوکراینی ها، روس ها، غیر نظامیان و نیروهای نظامی را خواهد گرفت.

این مقام ارشد دولت بایدن مدعی شد ما همچنین اطلاعاتی در اختیار داریم که نشان می‌دهد شکل بزرگتری از خشونت وجود خواهد داشت، زیرا این جنگ صرفا یک جنگ متعارف بین دو ارتش نخواهد بود، جنگی خواهد بود که روسیه علیه مردم اوکراین به راه انداخته است، تا آنها را سرکوب کرده و به مردم اوکراین آسیب برساند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.