کاخ سفید: برای پذیرش آتش‌بس به آذربایجان فشار می‌آوریم

«رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید یکشنبه‌شب در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که براساس دستورات «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، دولت او در طول روزهای آخر هفته (شنبه و یکشنب) در حال تلاش برای برقراری صلح میان آذربایجان و ارمنستان بوده است.

به گفته اوبرایان، ارمنستان پیشنهاد آتش‌بس از سوی آمریکا را قبول کرده، اما آذربایجان هنوز آن را نپذیرفته است و دولت ترامپ به فشار بر دولت باکو ادامه می‌دهد تا توافقی را برای آتش‌بس بپذیرد.

این در حالی است که «الهام علی‌اف» رییس جمهوری آذربایجان روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو گفت: آماده توقف عملیات نظامی در منطقه مورد مناقشه «قربه باغ» هستیم و هر چه سریع‌تر از مرحله نظامی به مرحله مذاکرات گام برداریم بهتر خواهد بود .

رییس جمهوری آذربایجان با متهم کردن ارمنستان به نقض توافق آتش‌بس که با میانجی‌گری روسیه به دست آمد، افزود: جمهوری آذربایجان با اصول حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره باغ مطرح شده از سوی روسیه، فرانسه و آمریکا به عنوان روسای «گروه میانجی مینسک» وابسته به «سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ» موافقت کرده و ارمنستان نیز باید این اصول را قبول کند و در آن صورت جنگ پایان می‌یابد و مذاکرات می‌تواند از سر گرفته شود.

درگیری‌های نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ششم  مهر ماه گذشته آغاز شده و  همچنان در محورهای مختلف منطقه مورد مناقشه قره باغ و مناطق اشغالی اطرف آن ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.