اوکراین: صحبت از تهاجم روسیه در روزهای آینده بی‌مورد است

وزیر دفاع اوکراین که این سخنان را طی مصاحبه‌ای عنوان می‌کرد، افزود: «اطلاعات ما،‌ آمادگی نیروهای تهاجمی روسیه برای تهاجم را ثبت نمی‌کند اما این بدان معنا نیست که اگر بخواهند،‌ طی یک یا دوهفته نتوانند این کار را انجام دهند».

وزیر دفاع اوکراین اضافه کرد: «امروز و تا این ساعت، روسیه هیچ نیروی تهاجمی در هیچ یک از شهرهای اطراف اوکراین تشکیل نداده است. بنابراین از دیدگاه من، بی مورد است که در این باره حرف زده شود که فردا یا پس فردا حمله انجام می‌شود».

آمریکا و برخی کشورهای غربی طی روزهای گذشته مدام مدعی می‌شوند که روسیه به زودی به اوکراین حمله می‌کند.

 «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس مدعی شد طرح روسیه برای حمله به اوکراین منجر به بزرگترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم خواهد شد.

جانسون در اظهارات دیگری در آلمان مدعی شد که ابعاد حمله‌ای که مسکو آماده می‌کند تقریباً در ۸۰ سال گذشته بی‌سابقه است. او به بی‌بی‌سی گفت: برنامه‌ای که می‌بینیم برای چیزی است که می‌تواند بزرگترین جنگ در اروپا از سال ۱۹۴۵ فقط از نظر بزرگی باشد.

در همین حال با توجه به درگیری‌های روزهای اخیر در منطقه دونباس در شرق اوکراین، جایی که نیروهای دولتی از سال ۲۰۱۴ با استقلال‌طلبان طرفدار روسیه در جنگی که حدود ۱۴۰۰۰ کشته داشته، درگیرند، باعث نگرانی در غرب از تبدیل این تنش‌ها به نبردی گسترده‌تر شده است. از روز جمعه بود که ارتش اوکراین و جمهوری‌های خودخوانده در مناطق شرق این کشور بعد از متهم کردن یکدیگر به تنش‌زایی، به گلوله‌باران مواضع یکدیگر و نقض آتش‌بس پرداختند.

کرملین گفته که عمیقاً نگران شعله‌ور شدن اوضاع در اوکراین است و آن را از نزدیک زیر نظر دارد. آمریکا نیز مدعی است که روسیه پس از رد درخواست‌هایش مبنی بر لغو درخواست اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، به دنبال بهانه‌ای برای جنگ است. تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی با روسیه، در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین بعد از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.