موضع تازه روسیه در قبال پایان بحران اوکراین

به نقل از شبکه تلویزیونی روسیه۲۴، لاوروف روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "لوئیجی دی مایو" وزیر امور خارجه ایتالیا در مسکو خاطر نشان کرد که پایان تنش ها در بحران اوکراین به اقدامات روسیه بستگی ندارد. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد امکان تهاجم روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۰ ماه فوریه که برخی رسانه ها آن را اعلام کرده اند گفت: من نمی دانم که تنش های شدید پیرامون وضعیت اوکراین روز ۲۰ فوریه (روز یکشنبه هفته آینده) به پایان می رسد، این مساله به روسیه بستگی ندارد.

لاوروف سران و مقامهای کشورهای غربی در وهله اول آمریکا و انگلیس و نیز ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان ناتو را به تنش آفرینی پیرامون وضعیت اوکراین و بیان سخنان خصمانه در این مورد متهم کرد. 

نشریه آمریکایی پولیتیکو که قبلا تاریخ ۱۵ فوریه را برای حمله روسیه اعلام کرده بود، در تازه ترین خبر خود اعلام کرد که روسیه روز ۲۰ ماه فوریه روز پایان کنفرانس امنیتی مونیخ به اوکراین حمله خواهد کرد. 

 در حالیکه آمریکا و متحدان غربی‌اش در روزهای اخیر مدعی شده بودند که روسیه روز ۱۶ فوریه (دیروز) به اوکراین حمله می کند، نه تنها این هیاهو و جنگ روانی علیه مسکو رنگ واقعیت به خود نگرفت، بلکه روسیه روز  سه شنبه بخشی از نیروهایش را از نزدیکی مرز اوکراین خارج کرد.

مسکو بارها اعلام کرده که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و در صدد دریافت تضمین های امنیتی است که مانع از گسترش سازمان ناتو به مرزهای غربی اش شود.

لاوروف در ادامه سخنان خود گفت که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با اجرای سیاست درهای باز و تشویق کشورهای بیطرف به پیوستن به این پیمان، موضع تحریک آمیز اتخاذ کرده است. 

وی افزود: این موضع متکبرانه ناتو، دسیسه جویانه است زیرا کشورهای بیطرف را به سوی عضویت در این پیمان سوق می دهد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با انتقاد از رویکرد ضدروسی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا تعیین محدوده های نفوذ و مداخله در امور کشورهای همسایه را برای خود ممکن می داند و تلاش می کند سیاست های ضدروسی در مورد این کشورها اجرا کند. 

لاوروف در ادامه سخنانش گفت: روسیه امروز نامه ای حاوی پاسخ خود در مورد پیشنهادات در مورد تضمین های امنیتی به آمریکا ارسال می کند.

روسیه در اواخر ماه دسامبر نامه ای را در مورد پیشنهاد ارائه تضمین های امنیتی به ناتو و آمریکا ارسال کرد که دو هفته پیش پاسخ آنها را دریافت کرد و به گفته مقامهای روس، پاسخ غرب به این پیشنهادهای روسیه رضایت بخش نیست. 

لاوروف: پایان بحران اوکراین به روسیه بستگی ندارد/ آمریکا و ناتو تنش آفرینی می کنند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.