این ظروف را داخل ماشین ظرفشویی نشویید

دانشمندان از طیف سنجی جرمی و کروماتوگرافی مایع برای تجزیه و تحلیل مواد موجود در مایع قبل و بعد از شست‌وشوی ماشینی و همچنین پس از پنج بار شست‌وشو با آب لوله کشی استفاده کردند.

سلینا تیسلر، نویسنده اول، گفت: آن چه پس از شست‌وشوی ماشینی بیشتر آزاد می‌شود، مواد شوینده از سطح است. بیشتر مواد شیمیایی که از خود بطری آب می‌آیند، پس از شست‌وشوی ماشینی و شست‌وشوی اضافی باقی می‌مانند. سمی‌ترین موادی که ما شناسایی کرده ایم، در واقع پس از قرار گرفتن بطری در ماشین ظرفشویی به وجود آمدند. احتمالاً به این دلیل که شست‌وشو پلاستیک را فرسوده می‌کند و در نتیجه شست‌وشو را افزایش می‌دهد.

دانشمندان بیش از ۴۰۰ ماده مختلف از مواد پلاستیکی و بیش از ۳۵۰۰ ماده از صابون ماشین ظرفشویی را در آب پیدا کردند. بیشتر این‌ها مواد ناشناخته‌ای هستند که محققان هنوز آن‌ها را شناسایی نکرده اند و حتی از آن‌هایی که توانسته اند شناسایی شوند، سمی بودن حداقل ۷۰ درصد آن‌ها ناشناخته است.

یان اچ کریستنسن، نویسنده این مطالعه گفت: ما از مقدار زیادی مواد شیمیایی که پس از ۲۴ ساعت در بطری‌ها در آب پیدا کردیم، شگفت زده شدیم. صد‌ها ماده در آب وجود داشت. از جمله موادی که قبلاً در پلاستیک یافت نشده بود و موادی که به طور بالقوه برای سلامتی مضر هستند. پس از چرخه ماشین ظرفشویی، چندین هزار ماده وجود داشتند. در میان موادی که دانشمندان یافتند، مولکول‌هایی که اثرات سمی بر ارگانیسم‌ها دارند، بالقوه به عنوان مواد سرطان‌زا و مختل‌کننده‌های غدد درون ریز عمل می‌کنند، وجود دارند.

به نظر می رسد استفاده از ظروف و بطری‌های فولادی ضد زنگ بهتر از ظروف و بطری‌ها پلاستیکی باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.