فیلمی که جوایز یک بخش از جشنواره فجر را درو کرد

آئین اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» درحالی برگزار شد که فیلم «موقعیت مهدی» موفق شد جوایز دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، انجمن مدیران تولید، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد مستضعفان، ایکنا و شهرداری مشهد را از آن خود کند.

آئین اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» جشنواره چهلم شامگاه امشب -۲۵ بهمن‌ماه- همزمان با شب میلاد امام علی (ع) در محل ایوان شمس برگزار شد.

این مراسم که پیشتر اعلام شده بود که در ساعت ۱۸:۳۰ برگزار می شود با تاخیر ۴۵ دقیقه‌ای، ۱۹:۱۵ با پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

پس از آن محمد سلوکی مجری مراسم فرا رسیدن میلاد مولی‌الموحدین و روز پدر را به حاضران تبریک گفت و از تلاش‌های برگزارکنندگان، حامیان و تشکل‌ها و نهادها در برپایی فجر چهلم قدردانی کرد.

در ادامه مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر روی صحنه آمد و با تشکر از حضور نهادهای مختلف در این مراسم گفت: آنچه که به عنوان تجلی اراده ملی در نظر گرفته شده است، تجلی اراده ملی برای فرهنگ و هنر ملی است.

وی افزود: گاهی فکر می‌شود تنها چند نهاد خاص متولی فرهنگ در کشور هستند اما می‌دانیم درخت فرهنگ متکی به اراده مردم و حمایت نهادهای مختلف دولتی است. ما نیاز به حمیت ملی برای ارتقای فرهنگ و هنر در کشور داریم.

نقاش‌زاده سینما را ناب‌ترین پرتوی فرهنگ ایرانی و اسلامی دانست و در انتها خطبه‌ای از نهج‌البلاغه امیرمومنان را که بر رفتار نیک توصیه می‌کرد، قرائت کرد.

بعد از سخنرانی کوتاه دبیر نوبت به اهدای جوایز نهادهای مختلف رسید.

فیلم برگزیده آستان قدس رضوی؛ بدون قرار قبلی

مالک رحمتی قائم مقام آستان قدس رضوی اولین جایزه هیات داوران آستان قدس رضوی را به محمود بابایی برای تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی بدون قرار قبلی اهدا کرد. همچنین جایزه دیگر این بخش به بهروز شعیبی کارگردان این فیلم اهدا شد.

جایزه دیگر این بخش به فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی نویسندگان فیلم سینمایی بدون قرار قبلی تقدیم شد.

مالک رحمتی قائم مقام آستان قدس رضوی در این بخش گفت: در دوره جدید فعالیت‌های هنری در آستان قدس رضوی، توجه ویژه ما به معارف اهل بیت (ع) به ویژه نگاه رضوی است و بعد از بررسی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر، از فیلم بدون قرار قبلی تقدیر به عمل آمد.

وی افزود: ما فکر می‌کنیم در دنیای کنونی، زیست مجازی بسیار مهم است و باید به آن توجه شود و آستان قدس رضوی با امکانات فرهنگی که دارد، در این زمینه ورود پیدا کرده و از سال جاری «جایزه بزرگ فیلم فرهنگی» را بنا می‌نهد. امیدواریم کارگردانان سینمای ایران به ذخایر فرهنگی آستان قدس رضوی توجه داشته باشند.

فیلم برگزیده آکادمی هوش مالی؛ نگهبان شب

در ادامه مراسم کمیل رودی به همراه نمایندگان آکادمی هوش مالی روی صحنه آمدند و جایزه این بخش را به‌عنوان بهترین فیلم جشنواره چهلم فیلم فجر از نظر سواد مالی به رضا میرکریمی کارگردان فیلم سینمایی نگهبان شب اهدا شد.

برگزیدگان انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان؛ علی مردانه دستیار کارگردان «خائن کشی»

در بخش بعدی انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردانان جایزه خود را به علی مردانه دستیار کارگردان در فیلم خائن کشی اهدا کردند.

مردانه بعد از دریافت جایزه از اعضای صنف خود و دیگر کارگردانانی که با آن‌ها کار کرده تشکر کرد.

برگزیدگان انجمن مدیران تولید؛ عبدالله شهباززاده مدیر تولید «موقعیت مهدی»

در ادامه نمایندگان انجمن مدیران تولید روی صحنه حاضر شدند و جایزه این صنف را به عبداله شهباززاده مدیر تولید فیلم سینمایی موقعیت مهدی اهدا کردند.

برگزیدگان معاونت فرهنگی قوه قضائیه

مدیران و داوران معاونت فرهنگی قوه قضائیه روی صحنه آمدند و جایزه این بخش به شرح زیر اهدا شد: امید شمس برای کارگردانی فیلم ملاقات خصوصی

در این بخش نیز آمادگی قوه قضاییه برای حمایت از پرداخت قضایی و حقوقی فیلم‌های سینمایی به آسیب‌های اجتماعی اعلام شد.

برگزیدگان بنیاد شهید و امور ایثارگران

مدیران و داوران بنیاد شهید و امور ایثارگران روی صحنه آمدند و جایزه این بخش به شرح زیر اهدا شد: منیر قیدی برای کارگردانی فیلم دسته دختران  و هادی حجازی‌فر برای کارگردانی فیلم موقعیت مهدی

در این بخش حمایت و مردمی‌شدن فرهنگ شهادت و ایثارگری و قدرشناسی از ترویج این فرهنگ و سبک‌زندگی شهدا و نقش‌زنان در به ثمررسیدن اهداف انقلاب و دفاع مقدس مورد تاکید قرار گرفت.

برگزیدگان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

مدیران و داوران بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی روی صحنه آمدند و جایزه این بخش به شرح زیر اهدا شد: هادی حجازی‌فر برای کارگردانی فیلم موقعیت مهدی

برگزیدگان خبرگزاری بین‌المللی قرآنی ایران (ایکنا)

مدیران و داوران خبرگزاری بین‌المللی قرآنی ایران (ایکنا) روی صحنه آمدند و جایزه این بخش به شرح زیر اهدا شد: هادی حجازی‌فر برای کارگردانی فیلم موقعیت مهدی

در این بخش بیانیه خبرگزاری ایکنا قرائت شد که در آن نیاز به پرداخت غیرشعاری محتوای گرانقدر قرآنی در سینمای ایران و مفاهیمی چون توکل و ایثار تاکید شد.

برگزیدگان سازمان بهزیستی کشور

مدیران و داوران سازمان بهزیستی کشور روی صحنه آمدند و جایزه این بخش به شرح زیر اهدا شد: کاظم دانشی برای کارگردانی فیلم علف‌زار

برگزیدگان دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و حوزه اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

هیات‌داوران مشترک دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و حوزه اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمدند و جایزه این بخش به شرح زیر اهدا شد:

بهترین فیلم برای به‌کارگیری شایسته زبان فارسی به: نگهبان شب به‌کارگردانی رضا میرکریمی

بهترین فیلم از نظر تصویر بانوی ایرانی اسلامی به: موقعیت مهدی به‌کارگردانی هادی حجازی‌فر (حجازی‌فر این جایزه را به ژیلا شاهی برای بازی در موقعیت مهدی اهدا کرد.)

جایزه بهترین فیلم ازمنظر زیست عفیفانه به: نگهبان شب ساخته سیدرضا میرکریمی

جایزه بهترین فیلم از منظر سرمایه اجتماعی و تصویر پرداخت دقیق آسیب‌های اجتماعی به: ملاقات خصوصی ساخته امید شمس

جایزه بخش فرزندآوری و تصویر خانواده: بدون‌قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی

در این بخش اعلام شد که مخاطب اصلی آثار تقدیرشده این تشکل، خانواده‌های ایرانی هستند.

برگزیدگان شهرداری مشهد؛ موقعیت معدی، بدون قرار قبلی

در ادامه مدیران و داوران شهرداری مشهد روی صحنه حاضر شدند. دکتر باغگلی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد جایزه هیأت داوران را به فیلم موقعیت مهدی اهدا کرد.

جایزه دیگر این بخش به فیلم بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی اهدا شد.

هادی حجازی‌فر پس از دریافت جایزه خود گفت: بیش از یک سال دربه در کمک خیلی از نهادها برای ساخت این فیلم بودم. امیدوارم روزی برسد که سینماگران جشنی بگیرند و از حمایت به موقع نهادها تقدیر کنند.

بهروز شعیبی هم بیان کرد: خوشحالم بعد از سال‌ها فیلمی در شهر خودم بسازم. امیدوارم همه ما بتوانیم فرهنگ مناطق خود را حفظ کنیم.

برگزیدگان فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

مدیران و داوران فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران روی صحنه آمدند و جایزه‌ این بخش به شرح زیر اهدا شد:

بیرو به‌کارگردانی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر

مرتضی‌علی عباس‌میرزایی جایزه خود را به فریدناظر فصیحی طراح جلوه‌های ویژه این فیلم تقدیم کرد.

برگزیدگان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

مدیران و داوران معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران روی صحنه آمدند و جایزه‌های این بخش به شرح زیر اهدا شد:

هادی حجازی‌فر برای فیلم موقعیت مهدی

یوسف حاتمی‌کیا برای فیلم شب‌طلایی 

برگزیدگان معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده

داوران معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده روی صحنه آمدند و جایزه‌های این بخش به شرح زیر اهدا شد:

بهروز شعیبی برای کارگردانی فیلم بدون قرار قبلی

مریلا زارعی برای بازی در فیلم هناس در ادامه بیانیه این بخش با تاکید بر حریم خانواده و عفت و پاکدامنی قرائت شد و فراخوان این نهاد برای تولید اثر هنری مطرح شد.

برگزیدگان معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

داوران معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روی صحنه آمدند و جایزه‌ این بخش به شرح زیر اهدا شد:

بهروز شعیبی برای فیلم بدون قرار قبلی

برگزیدگان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمدند و جایزه‌های این بخش به شرح زیر اهدا شد:

کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری برای فیلم ۲٨٨٨

بهروز شعیبی برای فیلم بدون قرار قبلی

برگزیدگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

داوران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روی صحنه آمدند و جایزه‌های این بخش به شرح زیر اهدا شد:

بهروز شعیبی برای فیلم بدون قرار قبلی

در این بخش بر لزوم توجه به استراتژی‌های ترسیم شده از سوی مقام‌معظم رهبری در پیشبرد گام دوم انقلاب تاکید شد.

به گزارش ایرنا، پیشتر و با اتمام مهلت شرکت در این بخش، نهادهای راه‌یافته به این بخش به شرح زیر اعلام شده بود: روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد، اداره کل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران، روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور، خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، معاونت امور زنان ریاست جمهوری، ناجی هنر، شرکت پرداخت الکترونیک سداد ، آکادمی هوش مالی، انجمن مدیران تولید سینمای ایران، شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی، مشاور اجتماعی وزیر و دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری مشهد، مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، شورای فرهنگ عمومی کشور،معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، معاونت فرهنگی قوه قضائیه، انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردانان سینمای ایران و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران.

به منظور گسترش ارتباط دو سویه میان سینماگران و دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های علاقمند به فرهنگ عمومی و حمایت از موضوعات ارزشمند با بیان هنری و خلاقانه سینمایی، بخش «تجلی اراده ملی» را با مشارکت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها، مراکز و موسسات دولتی و نیز شرکت‌ها، دفاتر و مجامع بخش خصوصی، برگزار می‌شود. 

در این بخش به روال سال‌های گذشته، دستگاه‌های متقاضی مشارکت در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر، با معرفی هیأت داوران و تامین جوایز در قالب شیوه‌نامه جشنواره فجر، امکان تماشا و داوری آثاری را که در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) پذیرفته شده‌اند، در محدوده مأموریت‌های موضوعی و سازمانی در اختیار خواهند داشت و در پایان، با توجه اولویت‌های موضوعی سازمان متبوع، طی مراسمی با حضور مقامات، هنرمندان و رسانه‌ها به فیلم‌های منتخب از نگاه خود، جوایزی اهدا خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.