خطیب‌زاده: بن بستی در وین وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری، درباره روند مذاکرات در وین و تعلل آمریکا گفت: بن‌بستی در وین نیست. مذاکرات همچون سابق برگزار می‌شود و رفت و برگشت‌ها بین هیأت‌ها در حال انجام است.

سعید خطیب زاده در نشست خبری افزود: ایران بعد از بازگشت هیأتش پیشنهاد داده شده را مجدداً به بحث و بررسی گذاشت. دادن و گرفتن پیشنهادها امری عادی است و هیچ اتفاق خارق‌العاده‌ای نیست که پیشنهادی داده و گرفته شود.

او گفت: امروز در وین گفت‌وگو درباره موضوعات باقیمانده است. ایران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام باقیمانده و منتظریم پاسخ ابتکارات ایران را توسط طرف‌های غربی بگیریم. هر چقدر اراده آمریکا و سه کشور اروپایی بالا برود فاصله برای رسیدن به توافق کمتر می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: اگر طرف اروپایی و آمریکا امروز به ابتکارات ایران پاسخ در چارچوب برجام بدهند و اگر حقوق ملت ایران و منطقی که ایران روی میز گذاشته رعایت شود، احتیاج به پایان فوریه ندارد و همین فردا می‌توانیم در وین توافق را اعلام کنیم.

سعید خطیب زاده در نشست خبری افزود: زمان رسیدن به توافق رابطه معکوس با اراده آمریکا و طرف غربی دارد. این توافق منتظر تصمیمات سیاسی طرف مقابل مانده است.

او گفت: درباره تضمین‌ها، آمریکا قابل اعتماد نیست و ما باید مطمئن شویم که آمریکا دوباره حقوق بین‌الملل را به سخره نگیرد. ایران به‌دنبال تضمین‌های عینی است. ایران و ۱+۴ به دنبال دریافت تضمین‌ها از سوی آمریکا هستند.

او افزود: همه تحریم‌ها باید مطابق برجام مرتفع شود؛ فرقی نمی‌کند دارای چه عنوانی هستند و با چه برچسب ساختگی هستند. همه آن‌ها که با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ناهمخوان هستند باید به صورت یک جا برداشته شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.