آقایان از طرح شفافیت آرا خوف دارند

یک هفته از روزی که جمعی از نمایندگان مجلس نامه‌ای با قید فوریت درباره بررسی طرح شفافیت آرا به محمدباقر قالیباف نوشته‌اند می‌گذرد. بااین‌حال، روز گذشته، سمیه محمودی، سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت طرح شفافیت آرا و با بیان اینکه نمایندگان دوباره درخواست کردند که طرح شفافیت آرا در دستورکار قرار گیرد، گفت: در نتیجه این طرح دوباره برای انجام اصلاحات به کمیسیون تدوین آیین‌نامه ارجاع شد و اعضای کمیسیون بلافاصله اقدامات لازم را انجام دادند البته نکته‌ای از طرح حذف نشد بلکه چند مورد ازجمله شفاف شدن مصوبات و تصمیمات هیئت‌رئیسه به طرح اضافه شد.

نماینده شهرضا در مجلس گفت: در نهایت پس از جمع‌بندی در کمیسیون، طرح برای در دستورکار قرار گرفتن تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد؛ البته چند هفته‌ای است که طرح شفافیت آرا از سوی هیئت‌رئیسه در دستورکار هفتگی قرار می‌گیرد اما در دستورکار روزانه قرار نگرفته است. درصورتی‌که طرح شفافیت آرا مجدداً از سوی نمایندگان رد شود، طرح به‌طورکلی از دستورکار مجلس خارج می‌شود.

اما، اظهارات محمودی درحالی بیان می‌شود که نمایندگان مجلس یازدهم با شعار شفافیت آرا روی‌کار آمدند و حتی انتقادات تند و تیزی  را هم درباره ردّ این طرح به مجلس دهم روانه کردند. 

طرح شفافیت آرا بعید است رأی بیاورد

محمدرضا صباغیان‌بافقی، نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس یازدهم درباره بررسی شفافیت آرا در مجلس به قرن نو گفت: مجلس درحال‌حاضر تعطیل است و جلسه‌ای ندارد، بعد از آن هم وارد بررسی بودجه می‌شود و سال دیگه طرح شفافیت آرا بررسی می‌شود. 

وی با اشاره به نامه فوریت‌دار نمایندگان مجلس برای بررسی این طرح و پاسخ هیئت‌رئیسه به آن گفت: اطلاعی ندارم، اما اگر هیئت‌رئیسه پاسخی هم بدهد بررسی طرح برای سال دیگه می‌رود. این طرح یک‌بار در صحن مجلس آمد و رأی نیاورد و بعید است که دوباره رأی بیاورد. 

آقایان از طرح شفافیت آرا خوف دارند

صباغیان با اشاره به احتمال حذف همیشگی طرح شفافیت آرا از دستورکار مجلس، بیان کرد: بعید نیست زیرا در شفافیت مالی اقدامی نشد. متأسفانه در جامعه ما شفافیت برای مسئولین یک امر ترسناکی شده و آقایان از آن خوف دارند. درحالی‌که اگر شفافیت آرا باشد مسائل برای مردم روشن شده و اعتمادشان جلب می‌شود. علی‌رغم اینکه این طرح رأی نیاورد من در کانال، آرای خودم را اعلام می‌کنم و مورد استقبال مردم قرار گرفته است. 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که اگر طرح شفافیت آرا برای همیشه از دستورکار مجلس خارج شود، چقدر با واکنش‌های منفی مردم مواجه می‌شوند، گفت: این طرح چه در مجلس دهم و چه در مجلس یازدهم رأی نیاورد. مردم به عملکرد ما مسئولان خوش‌بین نیستند و این موضوع هم به بدبینی آنان می‌افزاید. 

نماینده مردم مهریز و بافق نیز درباره پیشنهاد طرح جامع شفافیت سه قوه و احتمال جایگزین شدن به جای طرح شفافیت آرا هم گفت: من در جریان این طرح نیستم اما هیچ‌کدام از قوا آن را انجام نخواهند داد.  

کسی می‌تواند طرح شفافیت را حذف کند؟

اما، محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد درباره احتمال حذف همیشگی طرح شفافیت آرا از دستورکار مجلس به قرن نو گفت: خانم محمودی برای خودشان گفته است. مگر می‌شود طرحی که در دستورکار مجلس است برای همیشه حذف شود، این چه حرفی است؟ نمایندگان درخواست کردند که این طرح با قید فوریت بررسی شود، کسی می‌تواند آن را حذف کند؟

جوکار درباره اینکه احتمال دارد این طرح دوباره رأی نیاورد و از دستورکار حذف بشود، گفت: این حرف‌ها چیست که می‌گویید؟ طرحی که در دستورکار است و صد و خورده‌ای نماینده آن را امضا کردند که با قید فوریت بررسی شود. خودمان نباید به این حرف‌ها دامن بزنیم. 

وی درباره بررسی طرح در صحن هم گفت: شما بروید آیین‌نامه اجرایی را بخوانید، فکر می‌کنید طرحی که در کمیسیون تصویب شد فردا در صحن قرائت می‌شود؟ اینگونه نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.