رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره مذاکرات وین

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار یک بیانیه درباره تماس تلفنی شامگاه شنبه (دیشب) آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن با لیز تراس وزیر خارجه انگلیس توضیحاتی ارائه داد. طبق این بیانیه آنها درباره ایران و مذاکرات وین تبلدل نظر و رایزنی کردند.

بخش اعظم بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره رایزنی دیپلمات‌های ارشد واشنگتن و لندن، به موضوع تنش‌های اخیر غربی‌ها با روسیه بر سر اوکراین و اتهام زنی آنها به مسکو درباره تدارک روسیه برای حمله به اوکراین اختصاص داشت.

در بیانیه آمده است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با لیز تراس وزیر خارجه انگلیس «درباره نگرانی‌های حاد و مشترک مبنی بر اینکه روسیه ممکن است در روزهای آینده تجاوز نظامی بیشتری به اوکراین را بررسی کند، حرف زد».

به روایت واشنگتن، وزیر خارجه آمریکا در صحبت با همتای انگلیسی خود «بر اهمیت همکاری با متحدان ناتو و شرکای اروپایی در منطقه برای تحمیل هزینه‌های سریع و شدید بر روسیه در پاسخ به هرگونه تجاوز نظامی بیشتر روسیه علیه اوکراین تاکید کرد».

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن و لیز تراس «همچنین در این باره بحث کردند که تلاش‌های بین‌المللی باید به دنبال گفت‌وگوی معنادار با روسیه درباره نگرانی‌های امنیتی متقابل باشد که می‌تواند به یک راه حل دیپلماتیک منجر شود».

در بخش دیگری از بیانیه ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح شده است که «بلینکن وزیر (خارجه آمریکا) مجدداً تأکید کرده است که هر تصمیمی که ایالات متحده در اروپا بگیرد با مشورت متحدان و شرکای ما خواهد بود».

در بخش پایانی این بیانیه به رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره مذاکرات در وین با موضوع رفع تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران اشاره شده است؛ مذاکراتی که دیپلمات‌های ارشد تهران و گروه 1+4 به صورت مستقیم دنبال می‌کنند و نماینده آمریکا به صورت با واسطه و غیر مستقیم در این مذاکرات حضور دارد.

به روایت وزارت خارجه آمریکا، وزیر خارجه دولت جو بایدن و وزیر خارجه انگلیس «در مورد اهمیت رسیدن به نتیجه موفقیت آمیز در مورد مذاکرات با ایران درباره بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت‌و‌گو کردند».

رایزنی بلینکن با لیز تراس درباره «بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)» در شرایطی انجام شده که آمریکا هجدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۷ طی دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به صورت غیرقانونی از این توافق بین‌المللی خارج شد و کارزار موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران را به امید رسیدن به آنچه «توافق بهتر و طولانی‌تر» می‌خواند، به راه انداخت.

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام، دست به انواع اقدامات و فشارهای شدید اقتصادی آورد تا ایران را بر سر میز مذاکره بیاورد اما با پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، او به خواسته خود برای دیدار و مذاکره با مقام‌های ایرانی با موضوع «توافق جدید» نرسید.

به رغم آغاز به کار جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا و وعده او در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر بازگرداندن آمریکا به برجام، دولت بایدن اقدامی در جهت پایبندی مجدد واشنگتن به این توافق و برداشتن کارزار فشار حداکثری انجام نداد و حتی از این کارزار برای گرفتن امتیاز در مذاکرات وین استفاده کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.