تشخیص 4 دقیقه‌ای کرونا

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از بهداشت نیوز، پژوهشگران چینی موفق به ساخت تست جدید آزمایش کووید ۱۹ بسیار قابل اعتمادی شده اند که تنها طی چهار دقیقه قادر است این بیماری را تشخیص دهد.

از زمان شروع همه‌گیری، هیچ یک از گزینه‌های آزمایشی موجود تست کرونا شامل تست PCR، آنتی ژن، بزاق، یا خودآزمایی  نتوانستند دو ویژگی اساسی را برای مهار گسترده ویروس کووید-۱۹ ترکیب کردند. این دو ویژگی عبارتند از: سرعت و قابلیت اطمینان نتایج. 

به تازگی تیمی از محققان چینی ادعا می کنند که یک آزمایش جدید و بسیار حساس ساخته اند که در کمتر از چهار دقیقه نتیجه می دهد. بر این اساس اعلام شد محققان چینی روشی جدید برای آزمایش کرونا ابداع کرده‌اند که به ادعای آنها به اندازه آزمایش PCR یا همان استاندارد طلایی فعلی دقیق است و در عرض چند دقیقه نتیجه ابتلای فرد به بیماری را اعلام می کند.

موضوع فوق از آن جهت دارای اهمیت است که آماده شدن نتایج آزمایش‌های PCR فعلی برای کووید-۱۹ معمولاً چندین ساعت طول می‌ کشد. با این حال، به نظر می رسد دانشمندان دانشگاه فودان چین در شانگهای جایگزین کارآمد تری یافته اند.

اعضای این تیم مطالعاتی ادعا می‌ کنند  حسگری ساخته‌ اند که از میکروالکترونیک برای تجزیه و تحلیل نمونه‌های DNA استفاده می ‌کند. به گفته طراحان، این سنسور که به یک دستگاه قابل حمل متصل است، می تواند در کمتر از چهار دقیقه نتیجه را ارائه دهد. این سیستم جدید توسعه یافته دارای حساسیت بالایی است و به راحتی می توان آن را در هر جایی استفاده کرد.

برای آزمایش دقت دستگاه، از ۳۳ فرد آلوده به ویروس کرونا نمونه برداری شد. به گزارش سیناپرس، البته برای بررسی دقت این آزمایش، تست‌های PCR آزمایشگاهی منظم نیز به ‌طور موازی برای مقایسه این دو روش انجام شد. با توجه به مقاله، تمام نتایج به دست آمده با استفاده از دو روش مختلف یکسان بودند. در مجموع ۵۴  نمونه با دستگاه جدید مورد آزمایش قرار گرفتند، از جمله افراد تب دار اما بدون کووید-۱۹ ، بیماران دارای آنفولانزا و داوطلبان سالم.

محققان دانشگاه فودان در این رابطه اضافه کردند که پس از توسعه کامل این سیستم آزمایش، می توان از آن در موقعیت های مختلف از جمله در فرودگاه ها، بیمارستان ها و حتی در خانه استفاده کرد.

آزمایش PCR علاوه بر زمان بر بودن، به زیرساخت مهمی نیاز دارد که بسیاری از کشورهای در حال توسعه منابع محدودی از آن را دارند که این یک مانع  بزرگ برای آزمایش کرونا است. با این حال، اگر آزمایش چهار دقیقه‌ای PCR در دسترس قرار گیرد، افراد بیشتری می ‌توانند به راحتی حتی در کشورهای توسعه نیافته آزمایش شوند که این موضوع می‌تواند یک مکمل عالی برای مبارزه با کرونا محسوب شود.

در خاتمه گفتنی است، چین یکی از بزرگترین تولید کنندگان تست های PCR در جهان است و طبق آمار گمرک چین، این شرکت در ماه دسامبر آزمایش‌های PCR را به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار صادر کرد که افزایش ۱۴۴ درصدی در یک ماه را نشان می ‌دهد.

شرح کامل این پژوهش وی افته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.