باج‌خواهی تازه آمریکا از لبنان

برخی اطلاعات حاکی از آن است که آمریکا قصد دارد برای انتقال انرژی از مصر و اردن به لبنان این کشور را در پرونده ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی تحت فشار قرار دهد.

 روز گذشته «آموس هوکستاین» میانجی جدید آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی وارد بیروت شده و دیدار خود را با مقامات لبنانی آغاز کرد. وی ابتدا با «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان دیدار کرد و بعد از آن گفتگویی با «ولید فیاض» وزیر انرژی این کشور درباره تحریم‌های آمریکا که تاکنون مانع اجرای توافق‌های لبنان با مصر و اردن برای واردات گاز و برق شده است، داشت.

این فرستاده آمریکایی امروز با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان، «نجیب میقاتی» نخست وزیر، «نبیه بری» رئیس پارلمان و همچنین «ژوزف عون» فرمانده ارتش این کشور دیدار خواهد کرد و بعد از ظهر بیروت را ترک می‌کند.

در این زمینه منابع آگاه به روزنامه الاخبار گزارش دادند که هوکستاین قبل از ورود به لبنان اعتراف کرده که پیشنهاد مستقیمی درباره پرونده ترسیم مرزها میان این کشور و فلسطین اشغالی دارد که مربوط به چند عنوان است:

- اختلاف دو طرف درباره نقطه مرکزی برای مرز بندی زیاد است و حل این مشکل از طریق امتیازدهی‌های متقابل محقق می‌شود. یعنی لبنان باید از خط 29 در منطقه مورد مناقشه و همچنین از بخشی از میدان «قانا» دست بکشد و در مقابل اسرائیل نیز از «خط هوف» عقب نشینی می‌کند.

«فردریک هوف» دیپلمات کهنه کار آمریکایی و نماینده سابق دولت آمریکا در تحولات سوریه در سال 2012 به عنوان نماینده آمریکا و رییس هیئت میانجی‌گری آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی تعیین شد. نقشه‌های ترسیمی هوف در منطقه مورد مناقشه لبنان و فلسطین اشغالی بر خلاف معاهدات بین‌المللی و با هدف راضی کردن اسرائیل کشیده شد. ترسیم‌های غیر حقوقی هوف عملا باعث می‌گردد تا لبنان از 860 کیلومتر از فضای دریایی محروم شود که به گفته کارشناسان لبنانی بخش مهمی از منابع گازی لبنان در آن منطقه قرار دارد.

- لبنان باید در پرونده ترسیم مرزهای دریایی منافع خود را در شرایط کنونی در نظر بگیرد؛ چرا که شرکت‌های بین المللی قبل از حصول توافق میان لبنان و اسرائیل در منطقه مورد مناقشه حاضر به شروع عملیات اکتشاف و حفاری برای لبنان نخواهند بود.

- واشنگتن پیشنهادی دارد مبنی بر اینکه یک شرکت آمریکایی شروع به حفاری و اکتشاف در منطقه مورد مناقشه کرده و سود حاصل از این حفاری بین لبنان و اسرائیل تقسیم شود.

طبق اطلاعات روزنامه الاخبار شاخص‌ها نشان می‌دهد که رئیس جمهور و رئیس پارلمان لبنان همچنان تاکید دارند که قبل از هر اقدامی باید تکلیف تعیین مرزها مشخص شود. به ویژه بعد از نامه‌ای که هیئت لبنانی برای سازمان ملل فرستاده و تاکید کرد که بیروت چیزی کمتر از احقاق حقوق خود در خط 29 را نمی‌پذیرد.

بر اساس این گزارش اکنون آمریکا روی خط اختلافات موجود میان نهادهای رسمی لبنان درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی بازی می‌کند. اطلاعات حاکی از آن است که یک اختلاف پنهان میان دو نهاد رسمی لبنان درباره این پرونده وجود دارد. به این صورت که میشل عون و نبیه بری و همچنین نجیب میقاتی تاکید دارند که لبنان به پس گرفتن حقوق کامل خود در منطقه مورد مناقشه پایبند است. در این میان فرمانده ارتش لبنان که اخیرا فعالیت زیادی در رسانه‌ها نیز داشته با وجود اینکه به آمریکایی‌ها گفته ارتش به تصمیم دولت پایبند است، اما به نظر می‌رسد که موضع دیگری در این زمینه دارد.

به گفته یک منبع آگاه، تحولات پنهانی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی رخ داده است اما در حال حاضر جزئیات این تحول را نمی‌توان فاش کرد. این منبع تاکید کرد که ممکن است لبنان در این پرونده (ترسیم مرزها)، در زمینه واردات گاز و برق از مصر و اردن تحت فشار قرار بگیرد. به ویژه اینکه اطلاعات نشان می‌دهد دولت آمریکا همچنان از اعطای تاییدیه نهایی برای مصر و اردن جهت انتقال انرژی به لبنان خودداری می‌کند؛ چرا که گاز مصر و برق اردن برای انتقال به لبنان باید از خاک سوریه عبور کند و واشنگتن هنوز معافیت‌های لازم را به مصر و اردن درباره تحریم‌های «قانون سزار» نداده است.

بر اساس این گزارش هرچند که آمریکا وعده‌هایی در خصوص تسهیل روند انتقال گاز مصر به لبنان داده است اما دیروز هوکستاین به وزیر انرژی لبنان اعلام کرد که آمریکا تا ماه آینده در این زمینه تصمیم می‌گیرد. به نظر می‌رسد واشنگتن قصد دارد گاز مصر را قبل از برق اردن به لبنان منتقل کند، اما به قاهره و بیروت اطلاع داده که باید ماهیت توافق میان این دو طرف را بررسی کند. آمریکا همچنین اعلام کرده که قبل از اعطای تاییدیه نهایی در این زمینه باید با بانک جهانی گفتگو کند. علاوه بر آن تناقض‌های زیادی در مواضع وزارت خارجه آمریکا در این زمینه دیده می‌شود.

منابع آگاه اشاره کردند که وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا تحت فشار گروه‌هایی در مجلس نمایندگان و سنا هستند که تاکید دارند موافقت با مستثنی شدن پرونده انتقال گاز مصر به لبنان از قانون سزار ، به معنای حمایت غیر مستقیم از نظام سوریه و همچنین عدم تعهد دولت لبنان به اقدامات اصلاحی در بخش انرژی و مقابله با فساد است و به طور کلی مخالفان آمریکا از انتقال انرژی به لبنان سود می‌برند.

با توجه به این موارد، درحالی که قرار بود گاز مصر از هفته‌های ابتدایی سال 2022 به لبنان منتقل شود، این پروژه تا زمان نامشخصی به تعویق افتاده و آمریکا هم‌زمان که وعده انتقال انرژی از مصر و اردن را به لبنان داده، در این روند صراحتا مانع‌تراشی می‌کند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت تا زمانی که لبنانی‌ها در میان این بیم و امیدهای آمریکا باشند و به وعده‌های آن دل خوش کنند صرفا درحال از دست دادن زمان بدون استفاده از راهکارهای جایگزین هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.