فهرست برجسته‌ترین نامزدهای پست
ریاست
جمهوری عراق

انتظار می‌رود فردا (دوشنبه) نشست پارلمان برای رای‌ دادن به رئیس جمهور جدید عراق برگزار شود.

العربی ‌الجدید اعلام کرد، انتظار می‌رود فردا (دوشنبه) (۱۸ بهمن)‌ نشست پارلمان برای رای‌ دادن به رئیس جمهور جدید عراق برگزار شود تا پنجمین رئیس جمهور این کشور پس از اشغال آمریکا در سال ۲۰۰۳ و دهمین رئیس جمهور از زمان انتقال این کشور به حکومت جمهوری در سال ۱۹۵۸ مشخص شود.

غازی الیاور اولین رئیس جمهور عراق پس از اشغال این کشور توسط آمریکا (۲۰۰۴-۲۰۰۵) است و پس از آن این سمت به رهبران کُرد منتقل شد. از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ هم جلال طالبانی و سپس فواد معصوم (۲۰۱۴- ۲۰۱۸) ریاست جمهوری را برعهده گرفتند و آخرین رئیس جمهور برهم صالح است که در سال ۲۰۱۸ رئیس جمهور عراق شد و اکنون دوران ریاست جمهوری وی به پایان رسیده است.

در جلسه فردای پارلمان عراق ۲۵ نامزد بر سر پست ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت می‌کنند که برخی از آنها وابسته به احزاب و برخی دیگر خارج از طبقه سیاسی هستند.

در همین راستا العربی الجدید لیستی از برجسته‌ترین نامزدهای کرد پست ریاست جمهوری را منشتر کرده که عبارتند از:

هوشیار زیباری

وی یکی از رهبران حزب دموکرات کردستان و بارزترین نامزد پست ریاست جمهوری عراق است که بین سال‌های (۲۰۰۴ - ۲۰۱۴) میلادی وزیر خارجه و از (۲۰۱۴ - ۲۰۱۶) نیز در پست وزیر دارایی عراق مشغول بوده است.

زیباری از حمایت گسترده مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق برخوردار است که برای کسب رای اعتماد از پارلمان، به تفاهمات خود با جریان صدر و ائتلاف «السیاده» تکیه کرده است.

در این میان وی با برخی اتهامات فساد روبرو است که به برگزاری اعتراضاتی علیه وی منجر شده و اخیرا نیز مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در توئیتی جنجالی به آن واکنش نشان داد؛ توئیتی که برخی تحلیلگران آن را قطع حمایت صدر از زیباری تفسیر کردند.گرچه بعدا جریان صدر با ارائه توضیحاتی این مساله را رد کرد.

برهم صالح

رئیس جمهور کنونی عراق است که دوران ریاست جمهوری او در حال پایان است.

وی برای دومین دوره پس از حمایت حزب «اتحادیه میهنی کردستان» برای تصدی این پست نامزد شده است.

صالح موسس دانشگاه آمریکایی در سلیمانیه است و از (۲۰۰۹- ۲۰۱۱) نخست وزیر اقلیم کردستان بوده و سال ۲۰۱۴ نیز تلاش داشت نامزد ریاست جمهوری شود اما در انتخابات داخل حزبی در قبال رقیبش فؤاد معصوم شکست خورد و سپس در سال ۲۰۱۸ مجدداً نامزد پست ریاست جمهوری شد.

رزکار محمد امین

یکی از قاضی‌های کُرد است که در محاکمه صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق نیز مشارکت داشت.

او در سلیمانیه متولد شد و مناصب قضایی مهمی از جمله رئیس قضات اقلیم کردستان در دهه ۱۹۹۰ را برعهده داشت.

ریبوار عبدالرحمان

جنبش مخالف کُرد «نسل جدید» نیز ریبوار عبدالرحمان را برای پست ریاست جمهوری معرفی کرده است که در گذشته مجری برنامه‌های تلویزیونی بوده و از نزدیکان «ساشوار عبد الواحد» رئیس این جنبش است.

عبداللطیف جمال رشید

وی در سال (۲۰۰۳- ۲۰۲۱) وزیر منابع آبی دولت اقلیم کردستان بود و از سال ۲۰۱۰ تا به امروز نیز به عنوان مشاور ریاست جمهوری فعالیت داشته است.

اومید پالانی

از وکلای معروف اقلیم کردستان می‌باشد که گفته است به منظور تحقق رویای دوران کودکی خود یعنی تصدی ریاست جمهوری عراق نامزد شده است.

پالانی در سال گذشته میلادی نیز نامزد استاندار اربیل بود اما در رسیدن به این پست موفق نشد. قبل از آن نیز در سال ۲۰۱۹ میلادی در رسیدن به پست ریاست اقلیم کردستان شکست خورد.

خالد صدیق عزیز

خالد صدیق عزیز خودش را برای پست ریاست جمهوری کاندید کرده است و اولین مشاور حقوقی در دولت اقلیم کردستان است و در مشورت‌دهی مربوط به اقلیم کردستان به دولت فدرال در بغداد فعالیت داشته است.

کاندید شدن برای پست ریاست جمهوری عراق تنها به شخصیت‌های کُرد محدود نشده است و برخی از شخصیت‌های عربی مانند "فیصل الکلابی"، "شهاب النعیمی"، "احمد الربیعی"، "احمد یحیی الساعدی" و چند تن دیگر نیز نامزد شده‌اند.

از سال ۲۰۰۶ عرف سیاسی در عراق به این شکل بوده که پست ریاست جمهوری به کردها، نخست وزیری به احزاب شیعه و ریاست پارلمان به اهل تسنن اختصاص یابد.

در این دور انتخابات ریاست جمهوری عراق رقابت اصلی میان برهم صالح، رئیس جمهور فعلی از حزب اتحادیه میهنی کردستان و هوشیار زیباری، کاندیدای حزب دموکرات کردستان است.

در دوره‌های قبلی حزب اتحادیه میهنی کردستان پست ریاست جمهوری را در اختیار داشته و حزب دموکرات کردستان نیز یکی از وزارت‌خانه‌های اصلی همانند وزارت دارایی و یا وزارت خارجه را در اختیار داشت اما این معادله تغییر کرده و در دوره قبلی و فعلی توافق میان دو حزب از بین رفته و هر حزب کاندیداهای متفاوتی را معرفی کرده‌اند.

در این دوره علاوه بر اینکه توافقی درباره کاندیدای ریاست جمهوری میان دو حزب وجود ندارد، رقابت شدیدی نیز میان این دو کاندیدا وجود دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.