مذاکرات احیای برجام به «مرحله نهایی» رسید؟

در شرایطی که منابع غربی خبر داده اند مذاکرات احیای برجام در آستانه ورود به «مرحله نهایی» قرار دارد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر نیاز به مصالحه جویی و حسن نیت جهت تسریع در پایان مذاکرات تاکید کرد. جمهوری اسلامی هم بار دبگر تکرار کرد که به دنبال یک توافق خوب است.

نیاز به حسن نیت طرفین

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار توئیتی از گفتگوی تلفنی با حسین امیرعبدالهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی، پیرامون مذاکرات احیای برجام خبر داد. بورل در این توئیت نوشته: «در آستانه از سرگیری دور جدید مذاکرات وین در هفته پیش رو، تماس مهمی با حسین امیرعبداللهیان داشتم. برای پایان سریع مذاکرات و بازگشت به اجرای کامل برجام، نیاز به روحیه مصالحه جو و تلاش های همراه با حسن نیت از سوی همه طرف ها داریم».

11

خبرگزاری ایرنا هم گزارش داده  امیرعبداللهیان در این گفتگو برخی رخدادهای مربوط به مذاکرات را مثبت توصیف کرده، هر چند به زعم او آنها هنوز انتظارات ایران را برآورده نمی کند. به گفته امیرعبداللهیان: «ما با قاطعیت و صراحت به دنبال توافق خوب هستیم، اما با همین صراحت و قاطعیت بر حراست از خطوط قرمز و منافع ملی خود تأکید داریم».

نمایش رفع تحریم‌ها

این گفتگو در شرایطی انجام شده که به گفته منابع غربی، مذاکرات احیای برجام در آستانه ورود به «مرحله نهایی» قرار دارد. روز جمعه با اعلام وزارت امورخارجه ایالات متحده، دولت آمریکا برخی معافیتهای مرتبط با تحریم های منطبق با برجام را که دولت ترامپ لغو کرده بود، بار دیگر بازگردانده است.

12

حسین امیر عبداللهیان در واکنش به این مسئله اظهار کرده بود این اقدام می تواند نشانه حسن نیت باشد ولی خواستار دریافت تضمین از آمریکا در همه سطوح شده بود. به گفته امیر عبدالهیان: « ما تضمین را در همه سطوح سیاسی، حقوقی و اقتصادی مطالبه کردیم. در بخش هایی از آن توافقاتی حاصل شده، اما هنوز هیات مذاکره کننده ایران با جدیت اخذ تضمین ملموس از طرف‌های غربی برای پایبندی آنها بر تعهداتی که بر مبنای توافق وین حاصل شود را دنبال خواهند کرد».

 علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوی اسلامی نیز در واکنش به این مسئله در توئیتر نوشت: «انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است. نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود».

نشانه‌ای برای مرحله نهایی

با این حال، میخائیل اولیانوف، نماینده دولت روسیه در مذاکرات احیای برجام، با استقبال از این اقدام دولت ایالات متحده، تائید کرد  این اقدام می‌تواند نشان‌دهنده ورود مذاکرات به مرحله نهایی باشد. او در توئیتر نوشت: « تصمیم ایالات متحده برای بازگرداندن معافیت‌های«هسته‌ای حرکتی در جهت درست است. این به تسریع بازگرداندن برجام و بازگشت متقابل آمریکا و ایران به پایبندی به توافق 2015 کمک خواهد کرد».

13

 
همچنین در اکوایران ببینید : ریشه صف خرید یورو

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.