ریزش 29 میلیارد دلاری ثروت زاکربرگ!

ارزش سهام شرکت مِتا در بزرگترین ریزش روزانه ارزش بازار یک شرکت آمریکایی، روز پنج شنبه ۲۶ درصد سقوط کرد و بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از دست داد. طبق برآورد فوربس، این ریزش سهام ارزش ثروت مارک زاکربرگ، موسس و مدیرعامل این شرکت را به ۸۵ میلیارد دلار کاهش داد. زاکربرگ حدود ۱۲.۸ درصد در این شرکت که سابق بر این با نام فیس بوک شناخته می شد، سهم دارد.

همزمان ثروت جف بزوس تحت تاثیر درآمدهای بهتر از حد انتظار آمازون و رشد ارزش سهام این شرکت، ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافت. بزوس موسس و رئیس هیات مدیره آمازون در حدود ۹.۹ درصد از این شرکت خرده فروشی آنلاین سهم دارد. طبق آمار فوربس، بزوس سومین ثروتمند بزرگ دنیاست.

سود سه ماهه چهارم آمازون با کمک سرمایه گذاری در شرکت خودروی برقی ریویان و افزایش قیمت سالانه اشتراک پرایم در آمریکا افزایش یافت و رشد ارزش سهام این شرکت را به ۱۵ درصد رساند که بزرگترین افزایش روزانه از اکتبر سال ۲۰۰۹ بود.

طبق اعلام فوربس، ثروت خالص بزوس در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال پیش از آن ۵۷ درصد رشد کرد و به ۱۷۷ میلیارد دلار رسید. این افزایش ثروت تحت تاثیر رونق آمازون در دوران پاندمی اتفاق افتاد که مردم بیش از قبل به خرید آنلاین روی آوردند.

کاهش یک روزه ثروت زاکربرگ، یکی از بزرگترین کاهش ثروتهای مدیران فناوری به شمار می رود و پس از کاهش ۳۵ میلیارد دلاری یک روزه ثروت ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در نوامبر، در رتبه دوم قرار می گیرد.

به دنبال ریزش ۲۹ میلیارد دلاری ثروت، زاکربرگ در فهرست میلیاردرهای زمان حال فوربس در رتبه دوازدهم پایینتر از میلیاردرهایی شامل موکش آمبانی و گوتام آدانی قرار گرفت.

معاملات سهام مِتا پرنوسان مانده است زیرا سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند تاثیر تورم بالا و افزایش نرخ‌های بهره را برآورد کنند. با این حال ارزش سهام مِتا ممکن است به سرعت بهبود پیدا کرد و افت ثروتی که زاکربرگ پیدا کرد، روی کاغذ بماند.

بر اساس گزارش رویترزف زاکربرگ سال گذشته پیش از ریزش سهام فناوری، سهام مِتا به ارزش ۴.۴۷ میلیارد دلار را فروخت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.