آمریکا با انتقال پول به افغانستان موافقت کرد

براساس اعلام آمریکا، بانک‌های بین‌المللی می‌توانند برای اهداف بشردوستان پول به افغانستان منتقل کنند و گروه‌های امدادرسان در نهادهای دولتی هم می‌توانند بدون ترس از نقض تحریم‌های ضد طالبان، حقوق معلمان و نیروهای امدادی را پرداخت کنند.

اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا بابت شفاف‌سازی درباره معافیت از تحریم‌ها بود که در سپتامبر و دسامبر برای کار بشردوستانه در افغانستان منتشر شده بود.

براساس اعلام سازمان ملل متحد، بیش از نیمی از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان از گرسنگی شدید رنج می‌برند و وضعیت اقتصاد، آموزش و خدمات اجتماعی رو به افول است. اخیرا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که افغانستان "در وضعیت وخیم و بحرانی" به سر می‌برد.

طالبان که از مدت‌ها پیش وارد لیست سیاه ایالات متحده به عنوان یک "گروه تروریستی" شده است، اوت گذشته قدرت را از یک دولت تحت حمایت جامعه بین‌المللی گرفت. میلیاردها دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان و کمک توسعه بین‌المللی آن، از ترس آنکه به دست طالبان بیفتد، بلوکه شده است.  

بانک‌های بین‌المللی جانب احتیاط را در خصوص افغانستان رعایت می‌کنند و سازمان ملل و گروه‌های امدادی برای تامین پول کافی برای اجرای عملیات‌هایشان در این کشور با چالش مواجه هستند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که بانک‌ها می‌توانند تراکنش‌های مرتبط با عملیات‌های بشردوستانه داشته باشند، از جمله نقل و انتقال بانکی، تسویه و انتقال یا تعامل با موسسات خصوصی یا سپرده‌گذاری دولتی افغانستان.

این وزارتخانه آمریکایی همچنین جزئیات تراکنش‌های مجاز مرتبط با طالبان به ویژه مربوط به شبکه حقانی که نامش در فهرست سیاه هست، عنوان کرده است. اینها شامل امضای توافق‌هایی برای ارائه کمک مستقیم به مردم افغانستان، هماهنگی کلی کمک‌های عمومی از جمله با هماهنگی اداره واردات و استفاده از دفاتر می‌شود.

موافقت آمریکا برای انتقال پول به افغانستان

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.