طالبان به آمریکا هشدار داد

روز پنجشنبه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از واشنگتن خواست تا دست به اقدامی جدی زده و با آزادسازی منابع مالی افغانستان از کابوسی فروپاشی اقتصادی و بحران بشری بیشتر در این کشور جلوگیری کند.

در همین راستا، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان افغانستان در توئیتی نوشت: آمریکا باید به صورت مثبت به صدای بین‌المللی گوش دهد و منابع مالی افغانستان را آزاد کند.

واشنگتن کنترل قریب به ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های متعلق به بانک مرکزی افغانستان را در اختیار دارد.

صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی فعالیت‌های خود در افغانستان را تعلیق کرده و جلوی انتقال ۳۴۰ میلیون دلار منابع مالی جدید ارائه شده توسط صندوق بین المللی پول را در اوت ۲۰۲۱ گرفته‌اند.

بسیاری از کشورهای غربی نیز کمک‌های خود با افغانستان را به صورت کلی به حالت تعلیق درآورده‌اند.

آژانس‌های کمک رسان و سازمان ملل نیز تخمین زده‌اند که بیش از نیمی از جمعیت ۳۸ میلیون نفری افغانستان در زمستان جاری با گرسنگی روبرو می‌شوند.

گوترش در نیویورک به خبرنگاران گفته بود: ما باید به سرعت نقدینگی را در اقتصاد افغانستان تزریق کرده تا از فروپاشی آن که به فقر، گرسنگی و از بین رفتن میلیون‌ها نفر منجر می‌شود، جلوگیری به عمل بیاوریم.

اظهارات دبیرکل سازمان ملل دو روز پس از آن مطرح شد که این نهاد بین‌المللی گفت برای کمک به افغانستان در سال جاری میلادی به پنج میلیارد دلار نیاز دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.