بهترین ماسک برای پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون

با ظهور سویه‌های جدیدتر از کروناویروسِ عامل کووید-۱۹ که از قابلیت بیماری‌زایی بیشتری برخوردارند احتمال ابتلا به این بیماری نیز افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل ماسک‌ها همچنان می‌توانند سلاحی قوی برای مصون ماندن در برابر کروناویروس باشند. انتخاب نوع مناسب ماسک و همچنین استفاده صحیح از آن برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ضروری است.

گفته می‌شود سویه اُمیکرون بسیار مسری است و قدرت سرایت آن از سویه دلتا بیشتر است. همه ما در حین صحبت با یکدیگر، تنفس، سرفه، عطسه و غیره، قطرات و ذرات ریزی را در هوا پراکنده می‌کنیم و به این ترتیب اگر از یک ماسک مناسب استفاده نشود، ویروس به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

بهترین ماسک برای پیشگیری از ابتلا به سویه اُمیکرون چیست؟

به گفته کارشناسان هندی، بهترین ماسک برای پیشگیری از ابتلا به سویه اُمیکرون ماسک N-۹۹ است. هرچند این ماسک ها ضخیمتر از حد معمول هستند و استفاده از آنها برای مدت طولانی دشوار است، بنابراین معمولا از ماسک‌های N-۹۵ استفاده می‌شود و محافظت خوبی ارائه می‌دهند.

ماسک‌های N۹۵، KN۹۵ و KF۹۴ با استفاده از ترکیب‌های استاندارد در جهان ساخته شده‌اند. این ماسک‌های با کیفیت بالا و میزان فیلتر بالا درصورتیکه به درستی استفاده ‌شوند، ذرات ریز را فیلتر کرده و ۹۵ درصد مصونیت ایجاد می‌کنند.

استفاده از دو ماسک جراحی

اگر ماسک‌های جراحی از مواد فیلترکننده خوب ساخته شوند، می‌توانند در برابر ذرات بزرگ و برخی ذرات ریز مصونیت ایجاد کنند. اما این ماسک‌ها صورت را به خوبی پوشش نمی دهند و از قسمت کناره ها فاصله ای ایجاد می شود. تنها راه برای بهبود اثربخشی ماسک جراحی استفاده همزمان از دو ماسک است. این نوع ماسک زمانی که به صورت جفت استفاده شود برای همه افراد به ویژه مبتلایان به مشکلات تنفسی که نمی توانند از ماسک N۹۵ استفاده کنند، ایده آل است.

استفاده از ماسک پارچه‌ای همراه با ماسک جراحی

به گفته کارشناسان، ماسک پارچه‌ای تنها زمانی موثر است که همراه با ماسک جراحی استفاده شود. ماسک پارچه‌ای انتشار قطرات بزرگ‌تر تنفسی از بینی و دهان فرد آلوده را تا حدی کاهش می‌دهد اما از فرد سالم کمتر محافظت می‌کند زیرا ذرات کوچک را فیلتر نمی‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.