نکات مهم درباره استفاده از ماسک در روزهای بارانی

کارشناس مسوول بیماری های واگیر مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره چگونگی استفاده از ماسک در روزهای بارانی توضیح داد.

دکتر دادرس درباره نحوه استفاده از ماسک در روزهای بارانی، گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه در بحران کرونا به سر می بریم و استفاده از ماسک به عنوان یک ابزار محافظتی در برابر این بیماری مهم است، موضوع نحوه استفاده از ماسک در روزهای مرطوب و بارانی پاییز و زمستان مطرح می شود. همانطور که می دانید ماسک ها انواع مختلفی دارند، اما ماسکی که به طور معمول استفاده می کنیم، ماسک سه لایه جراحی و ماسک یکبارمصرف است. در کنار آن ماسک های پارچه ای و..‌ هم وجود دارند.

وی افزود: موضوعی که باید به آن توجه کنیم، این است که ماسک های یکبار مصرف مدت زمان استفاده دارند.

دادرس ادامه داد: در صورتی که هوا و رطوبت هوا معتدل باشد، معمولا این ماسک ها بین چهار تا شش ساعت می توانند جلوی انتقال و انتشار بیماری را بگیرند، بعد از آن به دلیل نفس کشیدن یا رطوبت هوا، این ماسک ها مرطوب شده و عملا خاصیت پیشگیری از انتقال و انتشار بیماری را از دست می دهند. بنابراین مجبوریم که ماسک را تعویض کنیم.

به گفته وی، حال در شرایط پاییز که رطوبت هوا بیشتر بوده و بارندگی وجود دارد و ممکن است قطرات باران بر روی ماسک نیز ببارد، مدت زمان استاندارد استفاده از ماسک، کاهش می یابد. بر این است هر زمان که ماسک خیس شده و یا رطوبت پیدا کند، باید آن را تعویض کنیم.

دادرس گفت: البته کارکرد ماسک های پارچه ای در این مورد بهتر است. زیرا هر زمان خیس شود، میتوانید آن را تعویض کرده و اجازه دهید تا خشک شود و با حرارت، رطوبت آن از بین رود و مجددا از آن استفاده کنید.

بنابر اعلام صفحه اینستاگرامی وبدا، وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشید در صورتی که ماسک های یکبار مصرف، رطوبت گرفته یا خیس شوند، قطعا باید دور انداخته شوند و نمی توان آن را خشک کرده و مجددا استفاده کرد؛ چراکه کارایی خود را از دست می دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.