طرح استخدام فرزندان شهدا و جانبازان فوریتی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ بهمن ) قوه مقنه  با یک فوریت بررسی استفساریه ای درخصوص اینکه آیا ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران منسوخ  شده است؟، با ۱۵۰ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس به عنوان نماینده متقاضیان بررسی یک فوریت این استفساریه گفت: تنها حدود 250 سال در مجموع کشورها در صلح عمومی به سر برده اند. بررسی نسبی تعداد جنگ ها بعد از جنگ جهانی دوم نشان می دهد 152 جنگ داخلی به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: در حالی که از سال 1900 تا 1939 تنها 24 جنگ رخ داده ، اما به دنبال بروز این جنگ ها، تلفات جانی و مالی بسیاری به وقوع پیوسته است. برای نمونه از سال 1945 تا 1985 بدون در نظر گرفتن قربانیان بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی، حدود 23 میلیون نفر در 135 جنگ کشته و 12 میلیون نفر بی خانمان شده اند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم تصریح کرد: انسان توانسته با ایجاد حقوق جدید بین الملل، مهمترین وظیفه قانون طبیعی را سلب کرده، زیرا جنگ یک پدیده اجتماعی است که می توان آن را از دیدگاه های مختلف فلسفی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، نظامی، انتظامی، اقتصادی و... بررسی کرد.

نوروزی تاکید کرد: در ایران اسلامی بعد از انقلاب بین ایران و حزب بعث عراق جنگی در گرفت، ولی رهبر معظم انقلاب فرمودند این جنگ یک گنج است و باید بدون کم و کاست به نسل های بعد از جنگ منتقل شود. امام خمینی (ره) در جایی فرمودند که نگذارید قربانیان جنگ به فراموشی سپرده شوند. ایجاد ساختار و سازمان های خاص برای رسیدگی به امور این قربانیان و سربازان جنگ صادر شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: در قانون تنظیم دولت (1) ماده 48 آن چنین اعلام کرده است که کلیه وزارتخانه های و موسسات دولتی، شرکت های دولتی، سازمان صداوسیما و تمامی سازمان ها و شرکت ها که به نحوی از منابع مالی دولت استفاده می کنند و نیز تمامی موسسات و شرکت های شمول قانون که مستلزم ذکر نام آنهاست، مکلفند یکی از فرزندان کارکنان شهید، جانباز 25 درصد و به بالا و آزاده اعم از شاغل فوت شده و یا ازکارافتاده که واجد شرایط عمومی استخدامی هستند، علاوه بر سهمیه استخدامی ایثارگران در آن دستگاه استخدام کنند.

وی ادامه داد: این به معنای آن است که ایثارگری ایثارگران و شهادت شاهدان تاریخ اسلامی است، دیوان عدالت با یک سوءبرداشت از قانون این ماده بسیار مترقی را لغو کرد و ما امروز با استفساریه قرار است یک بار دیگر از رزمندگان، جانبازان، شهدا و جانشینان آنان تقدیر کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.