مخالفت «تلفیق» با حذف 4200 عكس: خانه ملت

ارز ۴۲۰۰ حذف نشد. اصلی‌ترین موضوع نشست دیروز صبح و عصر کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، حذف ارز ۴۲۰۰ بود، اما نمایندگان مخالف قدرت بیشتری داشتند و با تمام پیشنهاد‌های سایر اعضا مخالفت کردند. علت مخالفت مجلس با ‌حذف ارز ۴۲۰۰ روشن نبودن طرح دولت و ارائه نکردن طرح مکتوب و قابل استناد برای پس از حذف ارز ۴۲۰۰ بود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس با اشاره به مصوبه عصر دیروز نمایندگان کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق با توجه به روشن نبودن طرح دولت و عدم ارائه طرح مکتوب قابل استناد، ۹ میلیارد دلار با قیمت ارز ترجیحی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی با حذف نرخ ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ اختصاص داد.

وی گفت: ۹ میلیارد تخصیص داده شده، بدون درنظر گرفتن ارز مربوط به گندم است و مقرر شد با تامین بودجه‌ای مستقل، با افزایش قیمت خرید از کشاورزان، گندم مورد نیاز توسط دولت از تولید داخل تامین شود. به گفته او نماینده دولت هم در کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد موافقت کرد.

تلفیق درحالی به حذف ارز ۴۲۰۰ رای منفی داد که تا دیروز صبح، ‌سخنگوی این کمیسیون در نشست خبری خود تاکید کرد که دولت و مجلس با این شیوه تخصیص ارز ترجیحی به کالاها مخالف‌اند و قرار است ارز ۴۲۰۰ از حلقه اول زنجیره تولید به حلقه آخر یعنی مردم و مصرف‌کنندگان پرداخت شود.

در این میان دیروز صبح رحیم زارع، ‌سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره مهم‌ترین پیشنهاد واصله به کمیسیون تلفیق درباره حذف ارز ۴۲۰۰ به «دنیای اقتصاد» گفت که مجلس به صورت کلی می‌خواهد معادل ریالی یا ارزی واردات کالاهای اساسی را به دولت بدهد و دولت را مخیر کند که با این رقم کالاهای اساسی را تامین کند.

 بنا به اطلاعات موجود مهم‌ترین پیشنهادی که درباره حذف ارز ۴۲۰۰ در کمیسیون تلفیق بررسی و رد شد این بود که معادل ریالی یا ارزی ۱۵میلیارد دلار به دولت مجوز داده شود تا کالاهای اساسی را تامین کند.

هرچند این پیشنهاد با مخالفت اعضای تلفیق روبه‌رو شد، اما به گفته زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق منطقی‌ترین پیشنهاد همین گزینه بود که دست دولت را در انتخاب چگونگی هزینه‌کرد این ارز باز بگذاریم، ولی متاسفانه این پیشنهاد به دلیل نگرانی و ابهام نمایندگان از عملکرد دولت در تامین کالاها و تثبیت قیمت‌ها پس ا‌ز حذف ارز ۴۲۰۰، ‌رای نیاورد.

 زارع در این خصوص‌ گفت: نمایندگان دغدغه معیشت مردم را دارند و می‌خواهند دولت تضمین دهد که آیا کالاها بعدا با نرخ کنونی به دست مردم می‌رسد یا خیر. به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ همه مخالفان، ‌دغدغه تورم و تامین کالاها را دارند. او همچنین احتمال داد که مجلس اختیار چگونگی هزینه‌کرد ارز ۴۲۰۰ را به دولت بدهد.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، ‌دولت به جز واردات واکسن تا کنون اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار و معادل ریالی ۳۰۶ هزار میلیارد تومان را هزینه کرده است تا کالاهای اساسی را تامین کند. از سوی دیگر دولت در لایحه بودجه سال آتی پیش‌بینی کرده است تا مبلغ ۱۷۰ هزار میلیارد تومان برا‌ی یارانه‌ها تخصیص دهد که مجلس تا کنون با ۱۳۰هزار میلیارد تومان آن موافقت کرده است. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس همچنین با اشاره به بررسی بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: عنوان «حذف ارز ترجیحی» به اشتباه در افکار عمومی بیان می‌شود، زیرا بحث اصلاح روند پرداخت یارانه مطرح است یعنی یارانه به‌جای پرداخت به حلقه اول به حلقه آخر و مصرف‌کننده یعنی مردم پرداخت شود.

 مخالفت تلفیق با استقراض از صندوق توسعه ملی

یکی ا‌ز مهم‌ترین مصوبات دیروز کمیسیون تلفیق، این بود که با پیشنهاد دولت برای اخذ مجوز برداشت ۲۰ درصد از صندوق توسعه ملی مخالفت کرد.   علت این تصمیم، نداشتن اذن رهبری عنوان شد و سهم دولت از صندوق توسعه ملی کاهش پیدا کرد.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده بود که سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۲۰ درصد تعیین شود، ولی با توجه به اینکه برای این کار اذن رهبری را نداشت کمیسیون تلفیق سهم صندوق توسعه ملی را به ۴۰ درصد رساند. اگر دولت اذن رهبری را بگیرد آن زمان کمیسیون تلفیق دوباره درباره بند «الف» تبصره یک بخش هزینه‌ای بودجه رای‌گیری می‌کند.

با این تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه سال آتی، سهم وزارت نفت از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۵/ ۱۴ درصد و سهم بودجه عمومی ۵/ ۴۵ درصد شد.

پاداش پایان خدمت ۴۷۲ میلیونی کارمندان

به گزارش «دنیای اقتصاد»، افزایش پاداش پایان خدمت کارکنان دولت، یکی دیگر از مصوبات کمیسیون تلفیق بود. بنا به اطلاعات موجود دولت در لایحه پیش‌بینی کرده بود تا معادل ۴۴۵ میلیون تومان پاداش پایان خدمت به کارکنان ادارات بپردازد، اما کمیسیون مجلس این رقم را افزایش داد و به ۴۷۲ میلیون تومان رساند. مجلس، پارسال نیز رقم ۴۷۲ میلیون تومان را به عنوان پاداش پایان خدمت کارکنان در بودجه ۱۴۰۰ تعیین کرده بود.

 افزایش حقوق رزمندگان معسر

همچنین کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با افزایش حقوق جانبازان غیرحالت اشتغال (فاقد شغل) تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان موافقت کرد.

براین اساس حقوق ۲ میلیون و ۲۰۰هزار تومانی ۴۲ هزار جانباز غیرحالت اشتغال به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

زارع گفت: براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق حق عائله‌مندی برای بازنشستگان، شاغلان و مستمری بگیران در ازای همسر دو برابر و در ازای فرزند سه برابر شد که در مجموع ماهانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.  وی افزود: به موجب موافقت اعضای کمیسیون تلفیق تعداد رزمندگان معسر در سال آینده از ۹۰ هزار به ۱۱۰ هزار نفر افزایش یافته و حقوق آنها از دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به سه میلیون تومان افزایش خواهد یافت. همچنین تعداد جانبازان معسر نیز از ۱۰۲ هزار به ۱۲۲ هزار نفر افزایش و دریافتی آنها نیز از دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به سه میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

به گفته زارع، کشور درحال حاضر ۱۰۲ هزار جانباز حقوق‌بگیر فاقد شغل دارد که درصد جانبازی آنها کمتر از ۲۵ درصد است.