وزیرخارجه: اراده ایران برای رسیدن به توافق خوب، پایدار و قابل اتکا قطعی است

وزیر امور خارجه در جمع اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت که اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب، پایدار و قابل اتکا قطعی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه (ششم بهمن ماه) به دعوت رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و ضمن تشریح آخرین وضعیت مذاکرات جاری در وین، به سؤالات نمایندگان ملت پاسخ گفت.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی صمیمانه به ارائه گزارشی از روند مذاکرات در چهار حوزه رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای، اخذ تضامین و راستی‌آزمایی پرداخت و ضمن پاسخ به سؤالات، دیدگاه‌های نمایندگان حاضر در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را دریافت کرد.

* اراده ایران برای رسیدن به توافق خوب، پایدار و قابل اتکا/ هیچ گفت‌وگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نگرفته

وزیر امور خارجه با تبیین تلاش جدی مذاکره کننده ارشد علی باقری و ابتکارات مطروحه از سوی جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قابل اتکا قطعی است. 

امیرعبداللهیان در جمع اعضای کمیسیون امنیت ملی با تأکید بر این‌که تا به امروز هیچ گفت‌وگوی مستقیمی بین تیم‌های مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در وین صورت نگرفته است، اظهار داشت: نظرات فنی دو طرف از طریق یادداشت‌های مکتوب غیررسمی و به واسطه‌گری هماهنگ کننده اتحادیه اروپا منتقل می‌شود.

امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روند مذاکرات را مثبت خواند و با اشاره به اراده جدی ایران برای رسیدن به توافق خوب در کوتاه ترین زمان ممکن، بر ضرورت انجام اقدامات عملی و ملموس و قابل راستی آزمایی طرف غربی و آمریکا تأکید کرد.

وزیر امور خارجه روز دوشنبه چهارم بهمن ماه نیز در نشست ایران و همسایگان انتشار مطالبی مبنی بر مذاکره مستقیم ایران و آمریکا را رد کرد و گفت: طرف آمریکایی به صورت «نان پیپر» NonPaper پیشنهادات خودش را در موضوعات فنی به ایران ارائه داده است. ما امروز در نقطه‌ای قرار داریم که باید نتیجه کار کمیته‌های سه گانه را در یک تعامل سیاسی با همه طرف‌ها مورد توجه قرار بدهیم و تصمیم بگیریم که چه چیزی در مقابل چه چیزی اتفاق خواهد افتاد. طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است. مذاکرات ما با ۱+۴ است و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا از طریق NonPaper و از طریق مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است. گفت‌وگوهایی که بعضا در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند به هیچ وجه صحت ندارد، ولی در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت.

از سوی دیگر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه چهارم بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان اینکه توافق موقت یا چیزهای شبیه این هیچگاه در دستورکار ما نبوده ، تصریح کرد: در هر چهار حوزه در وین پیشرفت‌های خوبی داشتیم و در برخی اسناد پرانتزها و اختلاف‌ها کمتر شده است.

مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها در دولت سیزدهم هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز و جمعه ۲۶ آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند. دور هشتم مذاکرات نیز ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد و کماکان در وین در جریان است البته ۲۴ دی ماه براساس توافق حاصله روسای هیأ‌ت‌های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی برای مشورت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کردند و دوشنبه ۲۷ دی ماه دوباره مذاکرات از سرگرفته شد که در فرمت‌ها و سطوح مختلف کماکان در پایتخت اتریش جریان دارد.

گفتنی است امروز (جمعه) هشتم بهمن ماه رایزنی‌ها در هتل کوبورگ شهر وین در جریان است.در همین خصوص علی باقری رئیس هیأت مذاکره‌ کننده جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها در حال حاضر در هتل کوبورگ وین در حال گفت‌وگو هستند و قرار است بعد از این دیدار، نشستی با حضور مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی عضو برجام برگزار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.