ریزش چشمگیر قیمت جهانی طلا

قیمت طلا پس از ریزش چشمگیری که شب گذشته داشت، در معاملات روز جمعه بازار جهانی ثابت بود و به سوی بزرگترین کاهش هفتگی در ۱۰ هفته اخیر پیش می رود.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری بدون تغییر ماند و در ۱۷۹۷ دلار و ۷۱ سنت ایستاد.

در بازار معاملات آتی آمریکا هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۹۸ دلار و ۸۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه ۳۶ دلار و ۶۰ سنت معادل دو درصد کاهش یافت و در ۱۷۹۳ دلار و ۱۰ سنت بسته شد.

طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود دو درصد کاهش قیمت داشته که بدترین عملکرد هفتگی این فلز ارزشمند از ۲۶ نوامبر محسوب می شود.

هارشال باروت، مشاور تحقیقاتی ارشد شرکت متالز فوکوس در این باره گفت: اکنون انتظارات برای پنج دور افزایش نرخهای بهره است. انتظارات بازار برای تحکیم سیاست پولی آمریکا قویتر شده و این موضوع برای طلا منفی است زیرا بازده اوراق قرضه دو ساله آمریکا صعود کرده و ارزش دلار را تقویت کرده است.

پس از اظهارات روز چهارشنبه جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا، معامله گران در معاملات صندوقهای فدرال اکنون حدود پنج دور افزایش نرخهای بهره در سال میلادی جاری را حساب می کنند که از نشست مارس فدرال رزرو آغاز می شود.

بازده اوراق قرضه دو ساله آمریکا که منعکس کننده انتظارات نرخ بهره است، روز پنج شنبه به ۱۲۰۸ درصد رسید که بالاترین حد دو سال اخیر بود. بازده بالاتر و افزایش نرخهای بهره هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازدهی است را افزایش می دهند.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص دلار پس از این که بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد می تواند افزایش نرخهای بهره سریعتر و بزرگتری در ماههای پیش رو انجام دهد، در برابر سبدی از ارزهای رقیب به بالاترین سطح از ژوییه سال ۲۰۲۰ صعود کرد

طبق یافته های نظرسنجی رویترز، با اقدام بانکهای مرکزی برای افزایش نرخهای بهره، قیمت اونس طلا در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ پایینتر خواهد رفت.

وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی کرد اونس طلا ممکن است حمایت در سطح ۱۷۹۲ دلار را تست کند و شکسته شدن این سطح ممکن است باعث شود تا سطح ۱۷۷۷ دلار سقوط کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۲۲ دلار و ۷۹ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، ۱۰۲۸ دلار و ۳۶ سنت معامله شد. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد کاهش، ۲۳۵۶ دلار و ۲۰ سنت بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.