بازار به دولت و مجلس بدبین شد

دولت سرانجام به دغدغه سهامداران بورسی پاسخ داد و قرار شد برای قیمت گاز سقف تعیین شود و بانک مرکزی نیز مکلف شد نرخ سامانه نیما در شش ماه گذشته را مبنا قرار دهد و معادل ۹۰ درصد از آن را برای نرخ تسعیر در نظر بگیرد. موضوعی که یک تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که تنها اگر عمر این تصمیمات بلندمدت باشد، میتواند از شوک های این بازار جلوگیری کند. ند.

تبعات تصمیمات دولت در لایحه بودجه تا چهارشنبه هفته جاری دامن بازار سرمایه را گرفته بود و سهامداران هر روز بیشتر از روز قبل شاهد از دست رفتن سرمایه های خود بودند. این ماجرا تا جایی پیش رفت که حتی شاخص کل بورس به کمتر از یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد نیز رسید.

در این میان اعلام شد که با ابلاغیه محمد مخبر، معاون اول ریاست جمهوری، دو تصمیم مهم برای بازار سرمایه گرفته شده است. نخست آنکه دولت  سقف ۵۰۰۰ تومانی را برای نرخ خوراک و سقف ۲۰۰۰ تومان را برای نرخ سوخت مصوب کرد که با حفظ فرمول سابق، در هیچ زمانی قیمت‌ها از سقف ۵۰۰۰ تومان برای خوراک و ۲۰۰۰ تومان برای سوخت فراتر نخواهد رفت. دوم آنکه بانک مرکزی مکلف شد نرخ سامانه نیما در شش ماه گذشته را مبنا قرار دهد و معادل ۹۰ درصد از آن را برای نرخ تسعیر در نظر بگیرد.

بازار به دولت و مجلس بدبین شد

در این راستا، ولید هلالات، تحلیلگر بازار سرمایه، با اشاره به اینکه مصوبات اخیر، چند هفته قبل هم تصویب شده بود، توضیح داد: قبل از اینکه بودجه به مجلس برود، قرار بود این مصوبات ابلاغ شود. یعنی در بازار سرمایه فرض بر این بود که همه مواردی که تصویب شده، ابلاغ شده و اجرا هم می شود. اما با گذر زمان مشخص شد چنین ابلاغی صورت نگرفته است و در بودجه سال آینده قیمت گاز بدون سقف است و همه ۱۰ بندی که وعده داده شده بود، جنبه اجرایی ندارد.

وی ادامه داد: این اتفاق باعث شد بازار سرمایه هم نسبت به دولت و هم نسبت به مجلس بدبین شود. درحالی که هردو ادعای حمایت از بازار سرمایه داشتند. به همین دلیل شاهد واکنش منفی بسیار شدید بازار سرمایه بودیم که هم جنبه بنیادی داشت و هم به دلیل خلف وعده ای که صورت گرفته بود، جنبه روانی داشت.

شرط ثبات در بورس

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به صحبت های اخیر رئیس جمهور درمورد بازار سرمایه، اظهار کرد: رئیس جمهور سه شنبه شب در رسانه ملی به بورس اشاره کرد و وزیر اقتصاد هم تصمیمات جدید دولت را اعلام کرد و توانست فضای روانی بازار را بهتر کند.  اما اینکه بازار سهام به تعادل برسد و جو روانی منفی برای همیشه ازبین رود نیازمند این است که در متغیرهای اصلی ثبات ایجاد شود. اگر در این متغیرها نوسان شدید ایجاد کنند واکنش بازار سهام منفی است اما اگر این اتفاق رخ ندهد، واکنش بازار سهام برای چند هفته تعادل و برای چندماه جبران ریزش های اخیر خواهد بود.

هلالات ادامه داد: دو تا از متغیرهای مهم نرخ بهره و نرخ حامل های انرژی است. لازمه اینکه شوک های بازار تکرار نشود این است که متغیرهایی که مصوب شده است برای مدت طولانی، حتی ۱۰ سال ثابت بماند و تغییر نکند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.