واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان درباره مذاکره مستقیم

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره آمادگی دولت آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران و ارتباط موضوع آزادسازی آمریکاییان زندانی در ایران به مذاکرات وین پاسخ داد.

ند پرایس، سخنگوی‌ وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایران مبنی بر آمادگی تهران برای مذاکرات مستقیم با واشنگتن در صورتی که احساس کنند می‌توانند به توافقی خوب و با ارائه تضمین دست یابند، آیا هیچ‌ حرفی در این باره زده شده است و آیا دولت آمریکا به مذاکرات مستقیم با ایران فکر می کند، گفت: همان طور که می‌دانید، ما آمادگی داریم مستقیما دیدار کنیم. موضع ما طبق معمول این بوده است که تعامل مستقیم با ایران هم در زمینه مذاکرات وین و هم در زمینه مسائل دیگر، پربارتر خواهد بود.این به چارچوب‌های دوجانبه و چندجانبه تعمیم داده می‌شود. دیدار مسقیم باعث می‌شود تعامل کارآمدتری انجام شود که برای سریع به تفاهم رسیدن بر سر بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام ضرورت دارد.

دیدار مسقیم باعث می‌شود تعامل کارآمدتری انجام شود که برای سریع به تفاهم رسیدن بر سر بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام ضرورت دارد.

پرایس درباره مذاکرات مستقیم با ایران، ادامه داد: ما این نکته را قبلا هم گفته‌ایم اما با توجه به سرعت پیش‌رفت‌های ایران، زمان باقی مانده کوتاه‌تر می‌شود تا وقتی که مزایای عدم اشاعه‌ای برجام، به همان شکلی که اول در سال ۲۰۱۵ پیش‌نویس شده و در سال ۲۰۱۶ اجرایی شد، تحت‌الشعاع پیش‌رفت‌های هسته‌ای ایران قرار می‌گیرد. بنابراین، ما دنبال این هستیم فورا این دیپلماسی را به کار ببندیم و به وضوح گفته‌ایم که تعامل مستقیم در خدمت این اهداف خواهد بود.
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به موضع فعلی دولت آمریکا، انتظار این می‌رود به زودی چنین اتفاقی بیفتد؟ و آیا به طور غیرمستقیم حرفی درباره این که این کار به زودی انجام شود، زده شده است یا نه، بیان کرد: باید از مقامات تهران بپرسید. این اولین باری نیست که ما چنین چیزی را مطرح کرده‌ایم. ایرانی‌ها بر مذاکرات غیرمستقیم در وین پافشاری کرده‌اند. ما مدت زیادی است به این امر مسلم اشاره کرده‌ایم که مذاکرات غیرمستقیم، به ویژه در زمینه مسئله‌ای به این پیچیدگی و با این اهمیت، یک مانع دست‌وپاگیر است. بنابراین، موضع ما واضح بوده است. من شما را به مقامات ایران ارجاع می‌دهم.

مذاکرات غیرمستقیم، به ویژه در زمینه مسئله‌ای به این پیچیدگی و با این اهمیت، یک مانع دست‌وپاگیر است.
پرایس در پاسخ به سوال دیگری درباره آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران، مبنی بر این که با توجه به اظهاراتی که اخیرا رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این باره داشته و گفته است تصور بازگشت به برجام بدون آزادسازی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران دشوار است، چرا دولت آمریکا با صراحت نمی‌گوید تا زمانی که شهروندان آمریکایی آزاد نشوند، به برجام باز نمی‌گردد، توضیح داد: این نکته‌ای است که رابرت مالی قبلا بارها به آن اشاره کرده است، بنابراین نباید تازگی داشته باشد. باید به شما بگویم برای ایرانی‌ها هم تازگی ندارد. آن‌ها این موضع را هم قبلا به طور غیر مستقیم از ما شنیده‌اند. اما نماینده ویژه آمریکا در ایران همچنین گفته است این مسائل در مسیرهای جداگانه‌ای جریان دارند و دلیل آن بسیار ساده است؛ بازگشت دوجانبه به پایبندی در بهترین حال، یک طرح نامعلوم است. ما مایلیم ببینیم این آمریکایی‌ها که سال‌ها بر خلاف خواست خود از خانواده‌هایشان جدا افتاده‌اند، هرچه سریع‌تر بازگردند. این که سرنوشت آن‌ها را به طرحی گره بزنیم که همان طور که قبلا گفتم، در بهترین حالت، نامعلوم می‌باشد، نه در راستای اهداف ماست و نه به نفع خود آن‌ها. 

بازگشت دوجانبه به پایبندی در بهترین حال، یک طرح نامعلوم است. ما مایلیم ببینیم این آمریکایی‌ها که سال‌ها بر خلاف خواست خود از خانواده‌هایشان جدا افتاده‌اند، هرچه سریع‌تر بازگردند. این که سرنوشت آن‌ها را به طرحی گره بزنیم که همان طور که قبلا گفتم، در بهترین حالت، نامعلوم می‌باشد، نه در راستای اهداف ماست و نه به نفع خود آن‌ها. 
او در پاسخ به این که به نظر می‌رسد این موضوع یک‌ پیش‌شرط برای مذاکرات باشد، گفت: این طور نیست که [این دو موضوع] ارتباطی مستقیم یا آشکاری به هم داشته باشند، دقیقا به این خاطر که بازگشت دوجانبه به برجام در بهترین حالت، طرحی نامعلوم است. ما می‌خواهیم بازگشت این آمریکایی‌ها موضوعی حتمی باشد و به همین خاطر است که این دو موضوع را از هم جدا می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، اظهارات پرایس در پاسخ به خبرنگاران درباره مذاکرات مستقیم با ایران در پی این مطرح می‌شود که حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در یک سخنرانی درباره مذاکرات وین خاطرنشان کرد: مذاکرات ما در وین به نقطه ای دارد نزدیک می شود که مذاکرات فنی ما در آینده نه چندان دور به حد اشباع می‌رسد و ما باید تصمیم سیاسی بگیریم.

امیر عبداللهیان درباره رویکرد اروپایی‌ها در مذاکرات اظهار کرد: تا اینجای کار سه کشور اروپایی رفتارشان در مذاکرات این طور بوده که وقتی از تحریم صحبت می شود آن را به آمریکا حواله می دهند و در این موضوع non paper های شما و آمریکا عمل می کند و اتحادیه اروپا به عنوان واسطه اقدام می کند. در موضوع هسته ای وقتی صحبت می شود اروپایی ها می گویند موضوع مورد نگرانی ماست و در همه موضوعات مربوط به آن آماده گفت‌وگو هستیم. اما انتقاد ما این است که اروپایی ها هیچ ابتکار جدید، سازنده و رو به جلویی در مذاکرات ارایه ندادند البته تلاش کردند در مذاکرات هفته های اخیر منطقی و سازنده ورود پیدا کنند. حتی امروز دیگر فرانسه نقش پلیس بد را در مذاکرات بازی نمی‌کند.

وی افزود: چین و روسیه تلاش دارند هم در ۱+۴ نقش سازنده و مثبت ایفا کنند هم گاهی در نقل و انتقال پیام هایی که آمریکایی ها برای موضوع مذاکرات دارند، فعال هستند. البته برخی از کشورهای همسایه ما هم در این موضوع با نگاه به تسریع در رسیدن به توافق سعی می کنند حامل پیام ها از طرف آمریکایی به ایران باشند. البته طرف آمریکایی تا کنون به صورت non paperپیشنهادات خودش را در موضوعات فنی به ایران ارایه داده است.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز در نقطه ای قرار داریم که باید نتیجه کار کمیته های سه گانه را در یک تعامل سیاسی با همه طرف ها مورد توجه قرار دهیم و تصمیم بگیریم که چه چیزی در مقابل چه چیزی اتفاق می افتاد. در عین حال طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام هایی را به ما می دهد که خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با ایران است. مذاکرات ما با ۱+۴ به طور مستقیم است و مذاکرات با آمریکا از طریق  non paper و آقای مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است. از این رو اینکه بعضا در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می شود که ایرانی ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکا هستند، صحت ندارد اما در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه اش این باشد که سطحی از گفت‌وگوها را با آمریکایی ها داشته باشیم این را هم نادیده نخواهیم گرفت.

وی  همچنین درباره مذاکرات مستقیم با آمریکا در وین، در جمع خبرنگاران گفت: آمریکایی ها مکرراً برای مذاکره درخواست دارند اما هنوز به این مسأله در جمع بندی های خودمان نرسیدیم.

همچنین در اکوایران ببینید : گره کور توافق باز شد؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.