جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با لاوروف

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، که در معیت رئیس جمهور کشورمان، به فدراسیون روسیه سفر کرده است در تاریخ ۳۰ دی ماه با سرگی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه دیدار و درخصوص مسائل مورد علاقه طرفین گفتگو نمود. 

در این ملاقات امیرعبداللهیان و لاوروف با اشاره به روابط رو به گسترش دو کشور  ایران و روسیه، ملاقات اخیر رؤسای جمهور دو کشور را نشانه جدیت در گسترش هرچه بیشتر و تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه دانسته و اظهار امیدواری کردند که نهادهای ذیربط دو کشور هرچه سریعتر توافقات صورت گرفته در سطح روسای جمهور دو کشور را اجرایی نمایند.

امیرعبداللهیان با اشاره به بخشی از مشکلات پیش آمده در فرودگاه مسکو که موجب معطلی مسافرین ایرانی شده است، موکدا از همتای روسی خود خواست برای رفع مشکلات ایجاد شده برای مسافران ایرانی اقدام عاجل به عمل آورد. 

وزیر امور خارجه روسیه نیز در این ملاقات سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به روسیه را تحول مهمی در روابط دو کشور دانست و تاکید کرد هم اکنون زمینه جهت گسترش تعاملات فیمابین بیش از پیش فراهم شده است. 

وی اظهار امیدواری کرد که پروژه‌های اقتصادی که هم اکنون با مشارکت شرکتهای روسی در ایران در حال اجراست هرچه سریعتر به اتمام برسد. 

همچنین وزیر خارجه روسیه حل مشکلات کنسولی از جمله رفع موانع فرودگاهی و تلاش دوجانبه برای حل آنها را مهم دانست و بر رفع مشکلات موجود از سوی دستگاه های ذیربط تاکید کرد و افزود مشکل اصلی آن است که برخی اتباع ایرانی در پر کردن فرم ویزا و ذکر هدف از سفر دقت نمی کنند و در فرودگاه مسکو دچار مشکل می شوند.

وزرای خارجه ایران و روسیه همچنین در خصوص آخرین وضعیت تحولات منطقه‌ای و بین المللی و مذاکرات وین نیز به رایزنی پرداختند و بر همکاریهای فیمابین در سطوح دوجانبه و چندجانبه در این مورد تاکید کردند.

در بخشی از گفتگوها، وزرای خارجه دو کشور بر ضرورت نهایی کردن نقشه راه روابط دو کشور که در دیدار روسای جمهور  مطرح گردید، تاکید کردند.

 همچنین در این دیدار در مورد آخرین تحولات افعانستان ، یمن و مذاکرات وین برای تحریم ها بحث و تبادل نظر گردید. 

طرفین راه حل سیاسی در افغانستان را  تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام دانستند. 

در خصوص یمن نیز راه حل سیاسی مبتنی بر آتش بس ، رفع محاصره انسانی و گفتگوهای یمنی مورد تاکید قرار گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.