سفیر یمن در تهران: عربستان میل چندانی برای حل اختلافات با ایران ندارد

سفیر یمن در تهران، می‌گوید خروج نیروهای متخاصم از یمن و پرداخت خسارت به مردم این کشور به خاطر تحمیل جنگ چند ساله به آن‌ها از پیش شرط های انجام مذاکرات یمنی- یمنی برای حل اختلاف‌ها است.

ابراهیم دیلمی، در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات ایران و عربستان و نگاه یمن به این مذاکرات و اینکه چقدر این احتمال وجود دارد که در جریان این مذاکرات موضع یمن نیز مطرح و حل شود،‌ گفت:‌ ما به صراحت به مقامات عراقی که میزبان مذاکرات ایران و عربستان هستند اعلام کرده‌ایم که هر گونه مذاکراتی در مورد یمن که طرف‌های یمنی در آن نباشند برای ما قابل قبول نیست و این موضوع را طرف‌های ایرانی نیز به طرف عربستانی گوشزد کرده‌اند.

عربستان میل چندانی برای حل اختلافات با ایران ندارد

این دیپلمات ارشد یمنی در تهران اظهار کرد: براساس آنچه که ما می‌دانیم مذاکرات بغداد بین تهران و ریاض در ارتباط با مسائل دوجانبه است. البته بر این موضوع نیز تأکید می‌کنیم که عربستان میل چندانی برای حل اختلافات ندارد و این باعث می‌شود که این گونه مذاکرات نتیجه بخش نباشد.

تاکنون هیچ اقدام غیرقانونی از سوی ما در دریای سرخ و عرب در ارتباط با موضوع کشتیرانی انجام نشده است

سفیر یمن در تهران همچنین در پاسخ به سوالی که برخی از رسانه‌ها و کشورها معتقدند نیروهای یمنی باعث ناامن شدن آب‌های دریای سرخ و عرب در منطقه شده‌اند و موضوع کشتیرانی را در این مناطق با خطر مواجه کرده‌اند،‌ تصریح کرد:‌ نیروهای یمنی به تمام مقررات بین‌المللی پیرامون آب‌های آزاد و کشتیرانی و ناوبری پایبند هستند. ما از تمامی گذرگاه‌ها و راه‌های آبی اطراف یمن حفاظت می‌کنیم و تاکنون هیچ اقدام غیرقانونی از سوی ما در دریای سرخ و عرب در ارتباط با موضوع کشتیرانی انجام نشده است.

حافظ امنیت آب‌های بین‌المللی در اطراف یمن هستیم

دیلمی خاطر نشان کرد:‌ ما تنها کشتی‌هایی را هدف قرار می‌دهیم که با پرچم کشورهای متخاصم که در جنگ یمن نقش دارند،‌ حرکت می‌کنند. حمله به این کشتی‌ها نیز مختص کشتی‌های نظامی است. آن‌ها باعث ایجاد ناامنی در منطقه ما می‌شوند ما نیز دفاع از خود را حق مشروع خود می‌دانیم. تاکنون هیچ‌گونه حمله‌ای به کشتی‌های تجاری و غیرنظامی از سوی نیروهای یمنی انجام نشده است و دنیا به خوبی می‌داند که ما حافظ امنیت آب‌های بین‌المللی در اطراف یمن هستیم.

وی ادامه داد:‌ اما دشمنان تلاش می‌کنند که با ادعاهای رسانه‌ای و پروپاگاندا این تصور را ایجاد کنند که نیروهای یمنی باعث ناامن شدن گذرگاه‌های آبی بین‌المللی هستند.

سفیر یمن در تهران در همین رابطه تصریح کرد: کذب بودن این ادعاها را رفت و آمد روزانه صدها و بلکه هزاران کشتی از آب‌های اطراف ما نشان می‌دهد، این کشتی‌ها روزانه بدون هیچ‌گونه مشکلی از آب‌های اطراف ما عبور می‌کنند و به مسیر خود ادامه می‌دهند حال آن‌ها چگونه ادعا می‌کنند که ما به کشتی‌ها حمله می‌کنیم و باعث ناامن شدن آب‌های بین المللی شده‌ایم؟

ما نمی‌توانیم سازمان ملل را در مورد موضوع یمن یک ناظر بی‌طرف بدانیم

این دیپلمات ارشد یمنی در مورد تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح در این کشور و ارزیابی او از عملکرد نمایندگان ویژه سازمان ملل در امور یمن تصریح کرد:‌ براساس آنچه که تاکنون مشاهده شده به نظر می‌رسد سازمان ملل در این امر جدی نیست و ما نمی‌توانیم سازمان ملل را در مورد موضوع یمن یک ناظر بی‌طرف بدانیم. تاکنون این سازمان چهار نماینده در امور یمن انتخاب کرده ولی به خاطر این عدم بی‌طرفی، تلاش‌ها و مأموریت‌های آن‌ها با شکست مواجه شده است چرا که آن‌ها در وهله اول باید متجاوز بودن عربستان و ائتلاف سعودی را به رسمیت بشناسند و به آن اعتراف کنند.

ابراهیم دیلمی همچنین در مورد جایگاه انصارالله در بین مردم یمن و اینکه اگر مذاکرات یمنی- یمنی در این کشور انجام شود این گروه چه جایگاهی در آینده یمن خواهد داشت، تصریح کرد: پیش از اینکه به بحث جایگاه انصارالله در بین مردم یمن بپردازیم باید بر این نکته تأکید کنیم که برای رسیدن به مذاکرات یمنی_ یمنی ابتدا باید دشمنان و نیروهای متخاصم ادامه حملات به یمن را متوقف کنند.

وی در همین راستا افزود: خروج نیروهای متخاصم از یمن و پرداخت خسارت به مردم یمن به خاطر تحمیل جنگ چند ساله به آن‌ها از پیش‌شرط‌های پا گرفتن مذاکرات یمنی _یمنی برای حل اختلافات است. تا این پیش‌شرط‌ها محقق نشود نمی‌توان انتظار داشت که مذاکرات یمنی- یمنی سازنده‌ای در پیش رو داشته باشیم. چه این مذاکرات زیر نظر سازمان ملل برگزار شود و یا هر سازمان و کشور دیگری .

اکنون تمام مردم یمن در برابر متجاوزان می‌جنگند

سفیر یمن در ایران در پاسخ به سوال مطرح شده در مورد جایگاه انصارالله ادامه داد:‌ در مورد جایگاه انصارالله در یمن نیز باید بگویم که انصارالله یک حزب سیاسی و یا جریان کوچک در یمن نیست و کسانی هم که اکنون در برابر متجاوزان در یمن می‌جنگند محدود به انصارالله نیستند بلکه تمامی جریانات و گروه‌های مختلف یمنی در برابر این تجاوزات ایستاده‌اند. گرچه انصارالله نیروی اصلی است که در این جنگ در برابر متجاوزان ایستاده است و از همان ابتدا نیز پرچمدار مبارزه بوده است ولی همان طور که گفتم اکنون تمام مردم یمن در برابر متجاوزان می‌جنگند.

وی همچنین به ترکیب شورای عالی سیاسی یمن که اکنون اداره این کشور را بر عهده دارد اشاره کرد و گفت:‌ در این شورا فقط اعضای انصارالله حضور ندارند بلکه از جریان‌های مختلف یمنی در این شورا نمایندگان و افرادی حضور دارند، چه از نظر بافت جمعیتی یمن و چه از نظر جریان‌های سیاسی.

این دیپلمات ارشد یمنی افزود: باید به این نکته توجه داشت که جنگ در یمن به خاطر اختلافات داخلی ایجاد نشد بلکه این جنگ به خاطر حمله و ورود نیروهای متخاصم به یمن شروع شده است. قبل از این حمله، مشکلات داخلی در یمن به مقدار زیادی حل شده بود ولی این حمله باعث شد که روند آغاز شده دچار مشکل شود.

وی اظهار کرد: هرگاه تجاوز به یمن و محاصره کشور تمام شود، نیروهای متخاصم یمن را ترک کنند و به کشور به خاطر این جنگ خسارت بپردازند، آن موقع مذاکرات یمنی_ یمنی شروع می‌شود و مشکل و مسئله‌ای نیز وجود ندارد که گروه‌های یمنی نتوانند آن را بین خود حل کنند.

دیلمی همچنین در مورد برخی از ادعاهای مطرح شده پیرامون روابط ایران و انصارالله از جمله بعد از شهادت حسن ایرلو سفیر پیشین ایران در یمن و ادعاهای تعدادی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه بین ایران و انصارالله اختلاف وجود دارد،‌ گفت: روابط ایران و یمن در سطح بالایی است و کیفیت بسیار خوبی دارد.

روابط ایران و یمن براساس احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر شکل گرفته است

دیلمی با بیان اینکه روابط ایران و یمن براساس احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر شکل گرفته است، اظهار کرد:‌ ایران تنها کشوری است که به صورت آشکارا و رسمی در کنار مردم یمن ایستاده است. وقتی همه سفرای کشورهای خارجی به خاطر جنگ از یمن فرار کردند ایران به یمن سفیر فرستاد و باید گفت روابط دو کشور به صورت مستمر رو به پیشرفت است و گسترش این روابط خواسته دو کشور است.

انشالله به زودی شاهد حضور سفیر جدید ایران در صنعا خواهیم بود

وی با تأکید بر اینکه نباید به ادعای رسانه‌هایی که سعی می‌کنند بین دو طرف اختلاف ایجاد کنند و از آب گل‌آلود ماهی بگیرند،‌ توجه کرد،‌ اظهار داشت:‌ انشاءالله به زودی سفیر ایران در یمن هم انتخاب می‌شود و ما شاهد حضور او در صنعا خواهیم بود.

این دیپلمات ارشد یمنی در تهران در مورد وضعیت کرونا در این کشور با توجه به محاصره یمن و عدم امکان ارسال کمک‌های پزشکی به آن کشور اظهار کرد:‌ کرونا در همه دنیا شیوع پیدا کرده است و یمن نیز درگیر این موضوع است و به خاطر جنگ و محاصره این موضوع به صورت جدی‌تر در یمن احساس می‌شود چرا که به خاطر این محاصره ارسال کمک‌های پزشکی و امدادرسانی به یمن کاملا مختل شده است.

وی افزود: به خاطر حاکم بودن جنگ در نقاط مختلف یمن،‌ وزارت بهداشت یمن دسترسی به تمام نقاط یمن ندارد، بنابراین ما نمی‌توانیم اعداد و آمار دقیقی در مورد شیوع کرونا در کشور ارائه کنیم.

نیاز مردم یمن بیشتر از واکسن کرونا به چیزهای دیگری مثل غذا و دارو است

دیلمی همچنین در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر ارسال واکسن کرونا از سوی ایران و برخی دیگر از کشورها به یمن گفت: من از این اخبار اطلاعی ندارم و باید به این موضوع توجه داشت که اکنون در بسیاری از نقاط کشور به دلیل محاصره طولانی، قحطی و گرسنگی حاکم شده است و نیاز مردم یمن بیشتر از واکسن به چیزهای دیگری مثل غذا و دارو است. در حال حاضر اهمیت مسائلی مانند غذا و دارو بسیار بیشتر از واکسن کرونا است و واکسن در اولویت بعدی قرار دارد.

سفیر یمن در تهران در ادامه اظهار کرد:‌ کمک‌هایی که سازمان ملل و صلیب سرخ در اختیار ما قرار می‌دهد آنقدر ناچیز است که انسان شرم می‌کند در مورد آن صحبت کند. اکنون ما نیازهای فوری تری در زمینه غذا و دارو داریم که این نیازها برآورده نمی‌شود.

وی افزود: حدود چهار الی پنج سال پیش ایران از طریق سازمان ملل و صلیب سرخ کمک‌های پزشکی به ما ارائه می‌کرد ولی اکنون به خاطر محاصره شدیدی که وجود دارد کمکی به دست ما نمی‌رسد.

سلاح‌های ما، یمنی است نه ایرانی

دیلمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد توان موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که منجر به اقدامات تلافی جویانه اخیر این کشور در امارات و عربستان شده است، تصریح کرد: از ابتدای این جنگ نیروهای مسلح یمن در حال ارتقای توان نظامی خود در بخش‌های موشکی و پهپادی بوده‌اند و ما در بخش‌های زمینی و دریایی نیز توانستیم توانمندی‌های زیادی را کسب کنیم و این موضوعی است که دشمن تصور آن را نمی‌کرد که ما بتوانیم به این سطح از پیشرفت در این حوزه دست پیدا کنیم. آن‌ها در همین چارچوب به خاطر همین عدم باور، به دروغ در رسانه‌هایشان می‌گویند که این سلاح‌ها ساخت ایران است در حالی که این دروغی بیش نیست و همه این تسلیحات در کارخانه‌های تسلیحاتی یمن ساخته شده است و نیروها و متخصصان یمنی به صورت شبانه‌روز در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

از تجریه و توان کارشناسی ایران در حوزه موشکی و پهبادی استفاده می کنیم

وی با بیان اینکه ما از تجربه و توان کارشناسی ایران در این زمینه استفاده کرده و می‌کنیم، اظهار کرد: این موضوع چیزی نیست که ما بخواهیم آن را مخفی کنیم و یا بیان آن را عیب و عار بدانیم. هر کشوری که بخواهد در این زمینه به ما کمک کند ما از آن استقبال می‌کنیم. حال ایران باشد یا هر کشور دیگری. ما از همکاری‌های کارشناسی و تجارب ایران در این زمینه استقبال می‌کنیم و همچنین از هر کمک دیگری که بتواند تجاوزات علیه یمن را خنثی کند.

سفیر یمن در تهران با تأکید مجدد بر اینکه این کذب محض است که سلاح‌های یمنی، ساخت ایران است،‌ تصریح کرد: یادم می‌آید که در یک نشست در آلمان یکی از نخبگان عربستانی به من گفت که سلاح‌های شما ایرانی است و من در جواب به او گفتم سلاح‌های شما از کجاست، از کانادا، چین، آمریکا، فرانسه و کشورهای دیگر. ما هم مطمئنا دنبال دریافت سلاح هستیم نه فقط از ایران بلکه هر کشوری که بتواند به ما کمک کند و این یک مسئله طبیعی است.

ایران ناقض قطعنامه سازمان ملل در ارتباط با ممنوعیت ارسال سلاح به یمن نیست

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از کشورها و همچنین سازمان ملل در گزارش‌هایی ادعا کرده‌اند که ایران در حال ارسال سلاح به یمن است و برخی از کشتی‌ها در این زمینه توقیف شده است، گفت: رسانه‌های دشمن تمام تلاش خود را انجام می‌دهند که بگویند ایران ناقض قطعنامه سازمان ملل در ارتباط با ممنوعیت ارسال سلاح به یمن است. در واقع آن‌ها می‌خواهند ایران را به عنوان ناقض قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل محکوم کنند. قطعنامه‌ای که تحت فصل 7 منشور سازمان ملل تصویب شده است و آن‌ها می‌خواهند مسئولیت نقض این قطعنامه را به گردن ایران بیاندازند در حالی که آن‌ها فراموش کرده‌اند اولین کشورهایی که این قطعنامه را نقض کردند، کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس، فرانسه و کانادایی‌ها بودند. آن‌ها با ارسال سلاح به عربستان سعودی ناقض اصلی این قطعنامه هستند. بارها وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرده که هیچ گونه سلاحی به یمن نمی‌فرستد. این‌ها ادعاهایی هستند که سازمان ملل و عربستان مطرح می‌کنند و این یکی از دلایلی است که ما می‌گوییم سازمان ملل در موضوع پرونده یمن بی‌طرف نیست.

ایرلو نزدیک به دو هفته در بیمارستان صنعا بستری بود

دیلمی همچنین در مورد برخی از ابهاماتی که در ارتباط با شهادت حسن ایرلو مطرح شده از جمله اینکه او به خاطر موضوعی غیر از کرونا به شهادت رسیده است، تأکید کرد: آقای ایرلو به خاطر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مسئولیت اصلی شهادت ایشان بر عهده عربستان سعودی است، به عنوان طرفی که یمن را محاصره کرده بود. آقای ایرلو چند هفته‌ای بود که به کرونا مبتلا شده بودند ولی سعودی‌ها اجازه خروج ایشان از صنعا را نمی‌دادند. مذاکرات زیادی در این زمینه مطرح شد ولی عربستان‌ها در این زمینه همراهی نکردند. آقای ایرلو نزدیک به دو هفته در بیمارستان صنعا بستری بود و همزمان مذاکرات برای انتقال ایشان ادامه داشت تا بالاخره سعودی‌ها موافقت کردند که ایشان از یمن خارج شود و این موضوع با کمک کشور ثالث (عراق) انجام شد ولی متأسفانه بیماری ایشان خیلی پیشرفت کرده بود و این باعث شد که او به شهادت برسد.

ادعاها درباره کشته شدن ایرلو به دلیلی غیر از کرونا کذب محض است

سفیر یمن در تهران تأکید کرد: ادعاها درباره کشته شدن آقای ایرلو به دلیلی غیر از کرونا کذب محض است.

وی همچنین در مورد معرفی جانشین ایرلو از سوی ایران نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران به ما اعلام کرده که به زودی جانشین او معرفی می‌شود و ما مطمئن هستیم که این کار انجام خواهد شد.

دیلمی افزود: آقای ایرلو زحمات زیادی برای مردم یمن کشیدند و امیداریم که به زودی جانشین ایشان نیز معرفی شود و ایشان نیز با حضور در صنعا راه این شهید را ادامه دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.